Svårstartad clk 320-98 efter regnväder

Dubai_Lover
27 februari 2017 · 2 Inlägg

Hej,
Har ägt en fin gammal 320 clk-98 i snart ett år Den har fungerat perfekt o alltid startat utan några som helst problem. Förra året, efter en dags mycket regn (ganska mycket regn hela dagen!) så började den bli svårstartad!? Man hör att den försöker starta men motorn vägrar snurra. Efter 3-4 försök så startar motor o kör felfritt!
Jag fick efter det lära mig att man ska vrida om nyckeln o vänta 3 s så trycket laddar upp, o sen starta. Men detta hjälpte inte alls...för att inte säga tidigare så har bilen startat perfekt utan 3s väntetiden.

Problemet höll i sig ett par veckor vill jag minnas o sedan försvann det o bilen har sedan dess (>6 månader) fungerat perfekt...ända tills för någon dag sedan!(åter vinter väder) Så uppstod samma problem igen!

Jag tror att det är fukt någonstans, men var kan tänkas det vara? Kan någon ge lite tips på var fukt kan komma in  o hur man kan felsöka.

Jag tro inte det är batteri, då bilen har bra med kraft när den försöker starta.
Jag tror inte det är tändstiften då dessa ska ha blivit bytta för 1.5 år sedan.
Jag tror inte det är startmotorn, då på sommaren så startar den felfritt!

Var tror ni felet kan ligga? samt hur kan man felsöka det?

Tack på förhand!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 februari 2017 · 4 917 Inlägg

Jag satsar på tändrelaterat och kablaget till stiften eller där kablaget börjar..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
mb_pucken
27 februari 2017 · 5 087 Inlägg

Kan vara fukt i säkringsdosan på förarsidan i motorutrymmet. Tror den sitter där om jag minns rätt.
Kolla över relän och säkringar så alla stift är fina :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
torsen
1 mars 2017 · 7 238 Inlägg

Rent generellt är det så att när det är fuktigt är risken för elektriska överslag mellan t ex tändstiftskablar och strömfördelare samt mellan strömfördelare och tändspole större.
Mutts på tändkablarna förstärker överslagsbenägenheten i samverkan fukt.
Torka av tändkablarna är mitt råd.
Men även att, som skrivits ovan, torka ut locket på strömfördelaren bidrar till bättre motorfunktion.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang