Bytte kupefläkt, blinkers la av. Volvo 240

Micke-picke
27 juli 2009 · 9 Inlägg

Tja. Ja som sagt, bytte kupe´fläkt i min 244 häromdagen. Efter att jag har satt ihop allt igen så vill inte blinkers och varningsblinkers fungera. Vad kan orsaka detta egentligen. Hittar inga lösa kablar eller nåt. Har varningsblinkers-knappen nåt att göra med de vanliga blinkersen att göra? Tacksam för tips!


Mvh Micke//

turboforssen Telge Drifting Team
27 juli 2009 · 5 398 Inlägg

du har inte glömt att sätta dit nån jord? har för mig att det sitter nån jord på fästet på höger sida

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Drönirettab
27 juli 2009 · 21 761 Inlägg

Ja, både blinkers och varningsblinkers har med varandra att göra. Kablar från blinkersspaken går till varningsblinkersknappen och även till blinkersrelät. smile

Jordkablar finns det ju några stycken där vid mittkonsollen, men jag minns inte vart jorden till varningsblinkers och blinkersrelät sitter. Kan vara som turboforsen skriver, vid fästet.

Hilmer
27 juli 2009 · 1 790 Inlägg

Relät till blinkers osv sitter på vänster sida om konsolen, bör finnas en jordpunkt i dess närhet.
Knappen till varningsblinkersen måste vara kopplad annars fungerar varken den eller den vanliga blinkersen.

Drönirettab
27 juli 2009 · 21 761 Inlägg

Kollade litegrann på min 86:a, det verkar som att jordkabeln till blinkersrelät sitter någonstans uppe vid instrumenthuset eller liknande. Alla kablar från relät gick iaf upp dit. Jag tog loss de jordkablar som satt på både vänster och höger sida om mittkonsollen, men blinkersrelät funkade ändå. smile

På min bil sitter relät vid nedre hörnet strax bakom mittkonsollramen, har ett metallclips.

Senast redigerat av Drönirettab (27 juli 2009)

Micke-picke
28 juli 2009 · 9 Inlägg

Rev bort panelen idag o kollade en gång till. Letade överallt men hittar inte en enda kabel som gör att det händer nånting. Hade tändning på och blinkers o varningsblinkers på när jag kollade. Har tre jordkablar vid högre övre fästet. Två som jag inte har en aning om vad de går till och en som går till lock-upreläet(automat) Sen sitter det två relän i mitten i innerkant eller hur jag ska säga. Hatar elfel!!

Men tack för hjälpen! mvh

Micke-picke
28 juli 2009 · 9 Inlägg

Nån som vet vad blinkers-reläet har för art.nr?

Drönirettab
28 juli 2009 · 21 761 Inlägg

Har du även kollat säkringarna?
Vilken årsmodell är det på bilen?

Om elschemat i Haynes stämmer så ska varningsblinkersknappen få spänning från två säkringar, nr 9 och nr 13. Gäller åtminstone årsmodellerna 78-86. Fast det verkar förstås ganska osannolikt att båda säkringarna skulle ha pajjat.

Senast redigerat av Drönirettab (28 juli 2009)

blacken
28 juli 2009 ·

Kolla varningslamp knappen..

Chippen91
29 juli 2009 · 51 Inlägg

Jag behöver också byta fläkt. Är osäker på hur man ska göra. Förklaring?

tack på förhand.

ljudet av skrikande däck får mig att slappna av.
BMW e39 "Storen" (2001)
BMW 325i "Lillen" (2006)
Hilmer
30 juli 2009 · 1 790 Inlägg

volvo244-87 skrev:
Jag behöver också byta fläkt. Är osäker på hur man ska göra. Förklaring?

tack på förhand.

Du finner guider på min hemsida under "Garagebilder", det finns två stycken beroende på hur mycket tid man vill lägga ner på det.

www.volvoturbo.net

Chippen91
31 juli 2009 · 51 Inlägg

Hilmer skrev:

volvo244-87 skrev:
Jag behöver också byta fläkt. Är osäker på hur man ska göra. Förklaring?

tack på förhand.

Du finner guider på min hemsida under "Garagebilder", det finns två stycken beroende på hur mycket tid man vill lägga ner på det.

www.volvoturbo.net

Tack! smile

ljudet av skrikande däck får mig att slappna av.
BMW 325i "Lillen" (2006)
BMW e39 "Storen" (2001)
Micke-picke
1 augusti 2009 · 9 Inlägg

Bilen är från 88. Har kollat säkringarna och de är hela:/ Just nu är bilen väldigt långt bort men får väl börja rota igen när jag kommer hem. Hur ska man veta om varnigsblinkers-knappen är okej?

Mvh

Simontrulsson
2 april 2017 · 1 Inlägg

Har exakt samma problem efter jag bytte fläkten, min är också -88 . Varningsknappen får spänning ... några tips?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang