Lockarps hyrkartbana tips på kurvtagning m.m.. nån proffs där ?

M.F.
16 juni 2007 · 67 Inlägg

Hej

Har kört några gånger på lockarps hyrkart bana jag ligger konstant mellan 0,6-0,8 sek från banrekordet jag vill givetvis förbättra det men det går ej så bra längre, jag känner vid 2-3tillfällen på vissa kurvor tappar jag mycket fart & tid

######Är du kunnig på denna banan så mejla mig på   marcussf1@yahoo.se
Så skickar jag iväg bilden på lockarps bana till din mejl, och vilka kurvor jag har problem med så att du kan hjälpa mig, och skissa upp hur man gör på dom 3kurvorna######

Kunde ej lägga bilden på forumet pga storleken var för stor
Har ni andra tips&trix på banan så skriv gärna

Tacksam för svar

Senast redigerat av M.F. (17 juni 2007)

Azteriks
17 juni 2007 · 47 Inlägg

6-8 sekunder alltså?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 juni 2007 · 13 797 Inlägg

förutsätter att du redan vet att du inte ska luta med i kurvorna utan imot smile
det gör en hel del
tillslut får man köra på ren dummhet kan jag lova

när vi hade inomhusbana här i örebro så blev det rena idiot varvena ibland där jag var livrädd fast jag styrde smile
fast då var barnrekorden satta av folk som numera kör stcc smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
DPB Öh, barlös.
17 juni 2007 · 300 Inlägg

Growe skrev:
förutsätter att du redan vet att du inte ska luta med i kurvorna utan imot smile
det gör en hel del
tillslut får man köra på ren dummhet kan jag lova

när vi hade inomhusbana här i örebro så blev det rena idiot varvena ibland där jag var livrädd fast jag styrde smile
fast då var barnrekorden satta av folk som numera kör stcc smile

Hihi, jag var med och körde där smile DOck var det väl ändå "Pastorn" som hade rekordet. Han kör ju inte stcc utan kör ju Båge. Dock bror hans kör STCC.

M.F.
17 juni 2007 · 67 Inlägg

svar till Azteriks skrev nog fel sad  0,6sekunder från banrekordet som bäst ska det vara lol

& GROWE man ska luta sig mot hjulen som påfrestas mest har jag för mig, var det så du menade också ? lol tex svänger du höger så luta dig åt vänster

Men jag får ta och ändra min strategi totalt så jag vinner dom där ynka tiondelarna

Men ska dra dit en varm dag då det är 35grader bättre fäste i däcken då smile)

Senast redigerat av M.F. (17 juni 2007)

RichardC Fartdåre
17 juni 2007 · 378 Inlägg

M.F. skrev:
svar till Azteriks nej inte 6sekunder jag ligger runt 600 hundradelar från banrekordet som bäst dvs en halv sekund ca.

& GROWE man ska luta sig mot hjulen som påfrestas mest har jag för mig, var det så du menade också ? lol tex svänger du höger så luta dig åt vänster

Men jag får ta och ändra min strategi totalt så jag vinner dom där ynka 600 hundradelarna

Men ska dra dit en varm dag då det är 35grader bättre fäste i däcken då smile)

600 hundradelar är 6 sekunder
Du menar kanske 60 hundradelar = 0,6 sekunder

TICen är till salu säljs billigt.
M.F.
17 juni 2007 · 67 Inlägg

aha okej så är det kanske sad klantigt av mig hehe "förlåt"

EPHAS Det du inte vet, har du ingen aning om...
17 juni 2007 · 42 Inlägg

Jag har tävlat på den med gokart... hör av dig till mig via mail och du vill prata!! MVH EPHAS

Mäki Långsam Perfektionist
17 juni 2007 · 4 800 Inlägg

Ja du ska luta dig utåt när du går in i kurvan, t.ex luta dig åt vänsterdäcken när det är högerkurva, men inte överdrivet mycket!
Gå så långt åt vänster du bara kan innan du går in i en högerkurva och virse versa, då kan du hålla högre fart genom kurvan.
Börja gasa dig ur kurvan så fort du känner att det behövs, om det är 4t hyrkart går det nästan att gasa sig igenom hela kurvan.
Mvh Marcus! (kartförare sen 5års ålder med något års uppehåll wink )

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Azteriks
18 juni 2007 · 47 Inlägg

Nån som kört på team13-banan i Göteborg? En rolig bana det... har väl kört på 0,57,xx ett par gånger.

Azezi
19 juni 2007 · 1 Inlägg

tja, mitt första inlägg här på garaget men brukar titta runt här dagligen smile

här kan jag faktiskt hjälpa till lite för att min pappa är en av ägarna av hyrkarten på lockarp, och själv tävlar jag internationelt i karting.

dom andra här på garaget har rätt med att man ska luta sig utåt när man går in i kurvan men inte överdrivet som mäki sa. jag själv tycker att det nog e viktigare att du sitter så bekvämt som möjligt så du kan koncentrera dig fullt istället för att luta dig, men självklart ska du testa att luta dig utåt i ingången till vissa kurvor men om det inte känns 100% rätt så skippa det och bara kör på utan att tänka för mycket på om hur du sitter.

för att köra fort måste du köra så mjukt som möjligt med så lite sladd som möjligt, för att när du sladdar tappar du all fart och med hyrkart e det typ omöjligt att ta igen. kom också ihåg att utgångs farten är hundra gånger viktigare än ingångsfarten, så bromsa hellre lite tidigare än för sent.

här är en bild på ett ruskigt snabbt spårval men det är mycket klurigare än vad det ser ut som;)

http://img33.picoodle.com/img/img33/8/6/19/f_linelockarpm_8a92025.png

som du ser så i vissa kurvor kan det vara snabbare att gå snålt in i kurvan för att det är en kortare sträcka men för att det ska funka och gå snabbt, så måste du vara mjuk och tidig på gasen för att få en bra utgångsfart.

träna på och exprimentera med spårvalen så sätter du nytt banrekord cool

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang