Dåliga bromsar, billiga nya bromsok som "hugger"

Overhard
19 juni 2007 · 31 Inlägg

Hej
Mina bromsar är dåliga, bilen drar åt höger och ännu mer när man bromsar. Varje besiktning de senaste åren har den tidigare ägaren tagit ner oken och smörjt upp kolvarna pga ojämn brmsverkan på beiktning.

Så jag antar att  det är dags att byta ok, skivorna är hyffsat nya. Så vad ska jag köpa om jag inte vill bli ruinerad men vill ha riktigt bra bromsar som "hugger" direkt? Typ som på nya bilar.


EDIT: Detta gäller alltså en V70 2,5T -98

Tacksam för svar!

Senast redigerat av Overhard (19 juni 2007)

Mitt åk: V70 2,5T -98
silverbird
19 juni 2007 · 666 Inlägg

antingen köper du nya som kostar, eller så åker du till en skrot och köper ett par, så länge de går att montera och är anpassade till samma skivstorlek på din bil så behöver du inte bya skivor...
annars kan man ta tillfället i akt att uppgradera bromsarna...

//Silver

Overhard
19 juni 2007 · 31 Inlägg

Tack för svaret. Du har ingen aning om vad ditt förslag skulle kunna tänkas kosta? Hur vet jag vilken skivstorlek jag har?

Någon som har något annat förslag?

Mitt åk: V70 2,5T -98
Sokrates Eliminator
19 juni 2007 · 1 441 Inlägg

Köp nya eller renoverade ok, brukar finnas utbytes. Att uppgradera kostar x antal tusenlappar. Att slänga på större bromsar är "overkill".
Dessutom så har s.k. racingbromsar faktiskt lite sämre effekt vid normal körning. Fördelarna märks inte förrän du kör aggresivt och får upp riktig arbetstemperatur på bromsarna. Men vill man lägga ut en massa $$ på att det skall se flashigt ut så,,
Visst ser det bra ut.

Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Overhard
19 juni 2007 · 31 Inlägg

Så om jag köper ok från mekonomen, skroten eller Volvo spelar inte så stor roll då? För som det är nu måste jag verkligen ta i hårt för att det ska kännas att man bromsar.

Mitt åk: V70 2,5T -98
Germax
19 juni 2007 · 12 086 Inlägg

Sokrates skrev:
Köp nya eller renoverade ok, brukar finnas utbytes. Att uppgradera kostar x antal tusenlappar. Att slänga på större bromsar är "overkill".
Dessutom så har s.k. racingbromsar faktiskt lite sämre effekt vid normal körning. Fördelarna märks inte förrän du kör aggresivt och får upp riktig arbetstemperatur på bromsarna. Men vill man lägga ut en massa $$ på att det skall se flashigt ut så,,
Visst ser det bra ut.

Tommy.

Det gäller ju endast bromsbeläggen, större ok, störra skivor ger bättre bromsegenskaper jämt.

Till Huvudfrågan, skaffa R bromsar, finns ju bolt on.. kostar säkert några kronor kan jag tänka mig.

Sokrates Eliminator
19 juni 2007 · 1 441 Inlägg

Ok, såg inte du hade en sådan bil ((EDIT: Detta gäller alltså en V70 2,5T -98)).
En så pass modern bil borde ha mycket bra bromsar, om det inte är nått fel.
Troligvis är det nått som är fel. Huvudbromscylinder, servo, ok, gammal bromsolja, dåliga bromsslangar.
gammal olja suger åt sig fukt vilket gör att det blir sämre bromskraft, slangar kan vara igensatta eller flexa/expandera vid bromsning.
Jag skulle börja med ok olja och ev slangar. Blir det inte bättre av det så slangar sen återstår servo eller bromscylinder.

Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
bumpe Lastbilsmekaniker
19 juni 2007 · 3 878 Inlägg

Kan ju mkt väl vara riktigt sunkiga skivor/belägg... Glansiga belägg och värmeanlöpta skivor e helt värdelösa!
Inte så illa att han dragit i sig lite lite luft i systemet?

Annars har ju sokrates en helt del poänger!

Sokrates Eliminator
19 juni 2007 · 1 441 Inlägg

Har jag skrivit nått om luft,,hmm nej men fukt, det bildas kondes,,0 fukt i gammal bromsolja,, lika gammal som viktig lärdom,,när det gäller bromsolja och bromsar.
Fukt eller vatten går inte att komprimera,så värst bra,därav dålig bromsverkan.

Tommy.cool

Senast redigerat av Sokrates (19 juni 2007)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Overhard
19 juni 2007 · 31 Inlägg

Men jag tänkte eftersom de har monterat isär oken varje år och smörjt dem pga underkänt påbesiktning så kanske de börjar bli för dåliga... För det skulle kännas jättesurt om jag köpte nya skivor och belägg utan att det blev nå bättre.  Men iofs ännu värre om jag köpte nya ok utan att  det blev bättre. Men eftersom det blivit bättre alldeles efter att de har smörjt oken så borde det betyda att oken börjat kärva mer och mer på äldre dar och därför skulle behöva bytas ut.

Bästa / mest prisvärda sätt  att fixa nya billiga bra bromsok nån?

Tack för alla svar!

Mitt åk: V70 2,5T -98
Sokrates Eliminator
19 juni 2007 · 1 441 Inlägg

Det bästa är att köpa utbytes du köper en renoverad på Volvo, lämnar in din gamla efter du bytt den,, får tillbaka nån 100 lapp. Det finns ibland de som säljer egen renoverade, men har hört att de inte alltid är så bra, på volvo har du ju nån garanti om det inte skulle funka.

Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Overhard
20 juni 2007 · 31 Inlägg

Var finns det slittsade skivor och bra belägg som inte dammar jätte mycket till en bra peng då? För om man nu skulle byta ok så kanske det är lika bra att byta dem också.

Mitt åk: V70 2,5T -98
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang