Ford ST220 -03 Svårstartad

Moonman
4 mars 2018 · 40 Inlägg

Bilen är svårstartad när den har stått en natt eller längre. Startmotorn kan få dra runt motor ett antal gånger innan bilen startar och ibland undrar man om den kommer att starta. Efter att man har startat den så startar den som den ska under resten av dagen.

Batteriet är nytt samt tändstift är nyligen bytta till nya Ford original. Bilen står i varmgarage och används framför allt på helgerna samt till semesterresor.

Det är väldigt lätt att få motorstopp, något som tidigare ägare sa var vanligt för modellen. Förmodligen har detta inget med startproblemet att göra men om det hjälper någon att ställa diagnos så.

Var ska jag börja felsöka?

Utmarks-Loke
4 mars 2018 · 5 841 Inlägg

Låter kanske som om bränsletrycket tappas när bilen står länge, bensinen rinner helt enkelt tillbaka till tanken och måste pumpas fram på nytt. Men det är bara en idé.

granadadr
4 mars 2018 · 7 290 Inlägg

håller med,, kolla om den har en nippel på spridarbryggan,, som en däckventil, låt en ta en elskruvmejsel på den å försök starta samtidigt å se om det sprutar bensin där,, gör det INTE det så kolla om det finns backventil,, alternativt byt den smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Moonman
4 mars 2018 · 40 Inlägg

granadadr skrev:
håller med,, kolla om den har en nippel på spridarbryggan,, som en däckventil, låt en ta en elskruvmejsel på den å försök starta samtidigt å se om det sprutar bensin där,, gör det INTE det så kolla om det finns backventil,, alternativt byt den smile

Då jag inte kan något om spridarbryggor så kommer lite frågor. Vad fyller nippeln för funktion, varför sitter den där? Finns det något universellt sätt att känna igen backventiler på?

Tack för hjälpen!

Senast redigerat av Moonman (6 mars 2018)

Godspeaker Specialist
4 mars 2018 · 1 187 Inlägg

Är tomgången låg på den?
Skrev en tråd om min gamla häck, läckande slang
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=244100

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Moonman
4 mars 2018 · 40 Inlägg

Godspeaker skrev:
Är tomgången låg på den?
Skrev en tråd om min gamla häck, läckande slang
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=244100

Tack för tipset! Känner inte igen det. Tomgången är stabil, har inte i huvudet vad den ligger på, men den rusar inte.

granadadr
5 mars 2018 · 7 290 Inlägg

Moonman skrev:

granadadr skrev:
håller med,, kolla om den har en nippel på spridarbryggan,, som en däckventil, låt en ta en elskruvmejsel på den å försök starta samtidigt å se om det sprutar bensin där,, gör det INTE det så kolla om det finns backventil,, alternativt byt den smile

Då jag inte kan något om spridarbryggor så kommer lite frågor. Vad fyller nippeln för funktion, var för sitter den där? Finns det något universellt sätt att känna igen backventiler på?

Tack för hjälpen!

den nippeln är för att mäta bränsletryck och felsökning som  i ditt fall,, underbar sak å kolla om den får bränsle,  en sladd till våran mazda pajade på sem när vi skulle hem,, det första jag gjorde när den ej startade var att öppna på nippeln med just en elskruvmejsel, som en däcks ventil man trycker ner en pigg,, å såg den ej fick bränsle,, då kan man kolla upp felet DIREKT istället för att famla runt å kolla allt typ,,

Senast redigerat av granadadr (5 mars 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang