Motorbyte Mercedes 73a, Bensinare till diesel!

Oscar_Sjo
28 mars 2012 · 3 Inlägg

Hallå där, har en gammal Merca ambulans med en 6 cyl bensinare i. vill slänga i en diesel istället och undrar då om en 220D 4 cyl motor passar rakt i eller ej??? om inte är det nån ide att ens börja riva?

sverkera
29 mars 2012 · 564 Inlägg

Det ska inte vara några större svårigheter, men du är medveten om att de motorerna (specifikt OM615 om den kommer från en 220D) är segare än en lus på en tjärsticka? Ambulansen lär ju dessutom vara tyngre än en vanlig 220D..

Du får en klart bättre körbarhet om du letar reda på en OM617 från 300D eller OM602 från nyare Mercor.

Oscar_Sjo
29 mars 2012 · 3 Inlägg

Tack för Svar!! Inte insatt i Merc motorer det minsta,
Så länge den går framåt och man kan hålla hyffsad marshfart 80-90 bryr jag mig inte så mycket. det är ju ändå en pilsnerbil ingen rääcer.....
Men hur pass "nytt" kan man ha tror du innan det spårar ur med motorfäste och dylikt?
OCH kan min växellåda från 6a bensinen passa på 4a dieseln?

sverkera
29 mars 2012 · 564 Inlägg

Jag har inte själv gjort någon sådan konvertering, i familjen har vi haft ett antal Mercor men alla har varit dieslar från början, men jag vet att sådana konverteringar har gjorts.

Det borde vara M110-motor i din, chassit borde heta W115. Prova att googla på det på engelska så bör du nog hitta en hel del.

Error404
11 juli 2012 · 14 Inlägg

vet många som gjort sådana konverteringar väljer du dom äldre typ 220D 4:orna så passar det rakt av även mot lådan.
Dom nyare 5:orna -76 till 85 behöver oljefiltrerhållaren flyttas/byggasom för frigång mot torpeden.
Håller med om att 220D(öd) är slö försök få tag i en 3,0D med låda och kardan från en W115 för enklast möjliga konvertering.

Mercedesturbodiesel Sothora <3
11 juli 2012 · 1 201 Inlägg

Behöver man fråga dom frågor som du gjorde skulle jag inte om ja vore dig ge mig in på nå dylikt.

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Oscar_Sjo
10 mars 2018 · 3 Inlägg

behöver man skiva det du skrev för så många år sedan så hade jag om jag vore du inte skrivit något alls. make no sense. motorn satt som en smäck btw

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang