Problem Med Volvo 740 Glt 16v

lingua
3 maj 2007 · 2 271 Inlägg

volvo960 skrev:
Bilen har faktiskt dragit för mycket soppa under tiden jag haft den... Den har legat runt 1.27 liter/mil... Den borde ju vara runt litern tycker jag! Men jag ska pröva att byta den på fredag så får vi se!!!

Har en GLT 16V och den drar c:a 1,3-1,4 L milen.
Nu råkar jag då kanske ha fel bil för att bo i Stockholm när det bara är gasa och bromsa konstant som gäller. "landsväg" får man tyvärr inte njuta så mycket av i vardagen  smile

Poängen är i alla fall att dom flesta jag känner inte får ner sina 16V ner till litern ink mig.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Skaune
3 maj 2007 ·

haha senaste fulltankningen på min visade 1,38 per mil, men så bor man ju oxå i malmö, men kör en del motorväg ä'ndå. Dom e törstiga! för törstiga......

lingua
3 maj 2007 · 2 271 Inlägg

Håller med, till och med så man funderar på att byta snurra ibland men det tar jag i en annan tråd. Men dom är jävligt sköna så oftast är det värt det smile

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Matte88
3 maj 2007 · 47 Inlägg

Har du tittat på jordkablarna som sitter under oljetryckgivaren?

volvo960
4 maj 2007 · 45 Inlägg

Hmm... Underoljetrycksgivarna... Tja, jag skruvade bort täckplasten under motorn och i framkant där satt den en jordfläta med en jävla massa oljegägg runt... Det måste la vara den du menar eller??

OK, då drar dom la så mycket då... Verkar vara en ganska oeffektiv motor i så fall... Fast det klart, sedan handlar ju det om högern oxå.... Hade man kört bilen snällt så hade man kanske fått ner den till 1/milen. Det är ju ganska kul med fullgasacc... HEhehe!!

Ne, nu ska jag bara köra tjejen till Centralen och sedan bär det iväg till garaget... Var uppe på Volvo och handlade givare igår... En ganske dyr historia, men ändå billig om den löser mitt problem... Kostade ca. 400 spänn, tur jag har 15% rabatt där då! smile

Ha d gött, så hörs vi!

volvo960
6 maj 2007 · 45 Inlägg

Tja! Har nu bytt kylvätsketempgivaren och problemet kvarstår... Så vi letade vidare och märkte att pumpen i tanken inte fungerade... Hade oturen att ett rör till amaturen gick av när jag tog bort bränsleslängarna men jag har bocket till ett nytt rör och svetsat dit det på jobbet så nu i veckan ska jag ner och montera dit den igen. Och kanske kommer bilen att gå vettigt igen nu med en fungerande pump. Men å andra sidan förklarar det väl inte att varvräknaren dör....??? ELLER???

volvo960
21 maj 2007 · 45 Inlägg

Hej igen. Nu har orken runnit ur mig under någon veckas tid... Ni vet ju om allt jag bytt om ni fäljt tråden... En polare snackade om fördelaren (inte locket). Någon som vet om denna är svår att byta (i och med att den sitter så nära torpedväggen)? Och kanske det viktigaste... kan fördelaren ge mig dessa problemen? Det känns som att den kan spöka till det på detta sättet! Jag har även en generator som skriker i lagren, men det hör väl inte hit...

volvo960
22 juni 2007 · 45 Inlägg

Nu är problemet löst. En polare som lånade bilen en sväng kikade lite på den och upptäckte att det verkade vara databoxen vid rattstången som det var glapp i. Han skruvade isär boxen och hittade en komponent där i som låg och glappade. Han lödade om denna och nu går bilen bra! Känns fint! Ska nu bara byta koppling oxå, sen är den fit 4 fight!!
Tack för alla bra inlägg!
MVH Johan

Sharky
22 juni 2007 · 10 287 Inlägg

Bra jobbat av din polare. Glapp i tändboxen var en ny pryl.

/Glran

volvo960 skrev:
Nu är problemet löst. En polare som lånade bilen en sväng kikade lite på den och upptäckte att det verkade vara databoxen vid rattstången som det var glapp i. Han skruvade isär boxen och hittade en komponent där i som låg och glappade. Han lödade om denna och nu går bilen bra! Känns fint! Ska nu bara byta koppling oxå, sen är den fit 4 fight!!
Tack för alla bra inlägg!
MVH Johan

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
turbotompa fritidsprofessor
22 juni 2007 · 1 197 Inlägg

men pöjkar wtf! hur kan era maskiner dra så mycke soppa?! min 945turbo drar 0,9-1,0liter/mil blandad körning.. ännu snålare om kan "eco-drivar" å den e ändå trimmad..

volvo960
24 juni 2007 · 45 Inlägg

Tja! Jag har ju aldrig mätt min bil när den fungerat OK... När den gick som en potta skit blev man ju arg varje gång den ryckte och stampade plattan i mattan.. wink Får la ta och mäta upp den igen nu när den fungerar... Men jag tror inte man kommer under litern!
Ang. min polare så är han en klippa! Han hjälper mig i alla situationer!!! Kolla förresten gärna in hans bil! Den är grym, nytt för i år (och inte med på bilderna) är ny lack och nyrenoverad förgasare etc. http://www.garaget.org/freddy_82

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang