Turbokonvertera nissan skyline gts... vart kan man göra det?

P-G Säl-Tämjare...
25 juni 2007 · 1 024 Inlägg

Det är så här:

Jag har en chans att komma över en Nissan Skyline R33 GTS modellen utan turbo extremt snuskigt billigt. Men i den är det ju typ 120-135Hk i, och detär ju lite fjantigt big_smile

JAg sitter och funderar på om jag verkligen ska köpa den och kasta i en turbo.

Då till mina frågor:

Vart kan jag köpa ett kit?
Vad behövs mer förutom ett kit?
Finns det något ställe som monterar och så? (jag med min otur kommer antagligen bara ha sönder något big_smile )
Hur många hästar blir det ungefär när jag har konverterat den?


Antingen turbo eller kompressor, eller varför inte både och? tongue

Vilket jävla drag :)
Fredrik.Gustavsson
25 juni 2007 · 2 123 Inlägg

P-G skrev:
Det är så här:

Jag har en chans att komma över en Nissan Skyline R33 GTS modellen utan turbo extremt snuskigt billigt. Men i den är det ju typ 120-135Hk i, och detär ju lite fjantigt big_smile

JAg sitter och funderar på om jag verkligen ska köpa den och kasta i en turbo.

Då till mina frågor:

Vart kan jag köpa ett kit?
Vad behövs mer förutom ett kit?
Finns det något ställe som monterar och så? (jag med min otur kommer antagligen bara ha sönder något big_smile )
Hur många hästar blir det ungefär när jag har konverterat den?


Antingen turbo eller kompressor, eller varför inte både och? tongue

Ja det blir inte gratis och du kommer inte igenom besiktningen och eftersom du inte kunde skruva själv så skiter det sig rätt rejält.
Och vad menar du med snorbilligt ?
Är det 20k vi pratar om så kanske det kan löna sig men inte annars, tänk på allt jobb för besiktning bara som ska göras varje år.
Du måste byta motor eller skruva bort turbon och dess tillbehör.
Det är enligt min mening inte värt det, köp en med turbo direkt istället.

P-G Säl-Tämjare...
25 juni 2007 · 1 024 Inlägg

skruva själv kan jag att, men det beror på priset om man köper ett kit och de erbjuder montering som ett paket pris, fast inte gratis montering. 28,000:- skullejag få ge för den, är min kusin som äger bilen nu och han har flyttat till USA så bilen står  bara.

jag har funderat på antingen supra eller skyline, men när jag fick det här priset så övervägde jag lite mot skyline. Fast turbo är ju nästan ett krav

Vilket jävla drag :)
camaro67 Meister
25 juni 2007 · 6 763 Inlägg

Kolla på blocket.. De finns folk som vässar turbomodellen rätt rejält så de går nog å hitta allt du behöver där.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
response Studerande
25 juni 2007 · 463 Inlägg

PB-Z kan säkert hjälpa dig http://www.pb-z.se/

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?
Mrsky
25 juni 2007 · 218 Inlägg

ja som redan sagt. helt billigt blir det inte. du skall juh ha aggregat. tryckrör intercooler och allt. sen skall man inte glömma att den behöver mappas om efter du slängt i allt, dvs du får nog köpa nytt sprut med ecu och så. Annars blir det inte billigt att mappa om orginal ecun.

Har faktiskt inte en aning om det här med besikning. jag har funderat på det där. hur faan gör dom på en ny volvo där det bara e plast över hela motorn. dom har ju inte en aning om vad som finns där. samt skylines är nog tillräckligt ovanliga för att dom flesta bes gubbar inte har sett någon.

kolal gärna in skyline.se om du inte gjort detta ännu. det är grymt roliga bilar vill jag lova iaf. smile

Projekt: SKYLINE - THE WHITE DOPE
Nissan Skyline R33 GTS25T "The White Dope" (1995)
dusty Living in the fastlane
25 juni 2007 · 2 616 Inlägg

säker på att du inte ska köpa en gtt eller en gtr istället? smile

P-G Säl-Tämjare...
25 juni 2007 · 1 024 Inlägg

ok, tack för alla tips. ska kika runt lite:cool:

Vilket jävla drag :)
Erick
26 juni 2007 · 4 767 Inlägg

Borde vara billigast att köpa en beggad RB25DET motor, finns annonser ute för runt 15k lite då och då..

En relativt orginal r33 gts-t (altså med turbo) går ju att få hem för 70k till gbg hamn..

Är det inte en 225 hk motor i den raka sug-sexan eller är det nån super snikmodell?

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
MatteR33
26 juni 2007 · 63 Inlägg

Vad jag kommit fram till så är det en RB25DE motor på 190hk i GTS:en.

Matthias Ohlsson
(Nissan Skyline R33)
--------------------------------
www.japtuning.se, www.carkings.se
Thorssa
26 juni 2007 ·

Köp en turbomotor från en krockad Skyline eller nåt. Får du problem på besiktningen kan du då slänga i original igen smile

Erick
26 juni 2007 · 4 767 Inlägg

MatteR33 skrev:
Vad jag kommit fram till så är det en RB25DE motor på 190hk i GTS:en.

Det finns en motor som heter RB20E som funnits till r33 gts, på 130 hk. En motor med en överliggande kamaxel.. Denna togs fram till dom skylines där låg bränsleförbrukning var viktig, dvs att få ut bilar till tjänstebilsmarknaden.

190hk i rb25de stämde bra!

http://www.race.nu/erick/skylinemotorer%20gts.gif

http://meggala.com/RBengines/rb20e.jpg

Mvh
Erick

Senast redigerat av Erick (26 juni 2007)

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
MilleN
26 juni 2007 · 9 108 Inlägg

130hk på en skyline gör den nog till en av dom värsta antisleepers jag hört om wink

Köp en riktig istället, tycker inte det verkar värt det ärligt talat om du ändå ska turbokonvertera den sedan, lita på att det bär iväg i plånboken. Motorbyte är ju ett alternativ men då har du mycket mek att göra varje år innan besiktning.

Aerodynamik ...
26 juni 2007 · 7 120 Inlägg

Den på blocket kostar ju 50 000. Helt jävla onödigt att köpa den när man kan få hem en R33 GTS-T (250hk) för cirka 70 papp.

Erick
26 juni 2007 · 4 767 Inlägg

Jo är man ute efter lite effekt kan det vara onödigt.. sen finns det ju dem som bara vill styla och bygga stereo och då kanske man hellre vill ha en bränslesnål bil.. Men håller med det är en anti-sleeper.. speciellt med GTR-emblem där bak som den på blocket har haha big_smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Aerodynamik ...
26 juni 2007 · 7 120 Inlägg

Erick skrev:
Jo är man ute efter lite effekt kan det vara onödigt.. sen finns det ju dem som bara vill styla och bygga stereo och då kanske man hellre vill ha en bränslesnål bil.. Men håller med det är en anti-sleeper.. speciellt med GTR-emblem där bak som den på blocket har haha big_smile

Mvh
Erick

haha, märkte det nu! hahaha lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang