Bogsering, snabba svar tack,

Lord_Zebulon
27 juni 2007 · 65 Inlägg

Hej!

Köpte mig en bil igår, en Saab 9000 2,3t. Problemet är att den har körförbud p.g.a. en hel del strul med bromsarna. Allt är fixat av tidigare ägaren utom en genomgående bromsrör.

Problemet är det här:

Jag ska hämta bilen i morgon kväll i en stad 4 mil från mig. Jag kan antingen köra bilen hem, trots att den inte är besiktad eller försäkrad och undvika motorvägen eller bogsera den hem...

Vad är det för regler som gäller för bogsering, får man bogsera trots att den inte gått igenom besiktningen p.g.a. bromsarna?

Bör jag köra hem bilen eller bogsera den (om det är lagligt)?

Tack på förhand

/Sebbe

PS. Bromsarna funkar någorlunda...

Amazon kombi!
NorrmaN_Racing Olofström , Blekinge
27 juni 2007 · 211 Inlägg

ta den på släp!

Nissan Cherry Turbo "Sleeper" (1985)
Lewa Rakapparat
27 juni 2007 · 301 Inlägg

säg att du ska köra bilen till verkstan. till din verkstad från förra ägaren för att få alla fel åtgärdade?

Körförbud
Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till en besiktningsstation. Ett fordon kan också få körförbud om det vid en poliskontroll eller vid en kontrollbesiktning är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten(meddelat körförbud). Fordonet måste då bärgas från platsen. Fordonet får därefter endast köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation.


fast personligen skulle jag använda biltrailer

Senast redigerat av Lewa (27 juni 2007)

Gräsberg
27 juni 2007 · 1 002 Inlägg

en biltrailer skulle jag använda! helllre de än att puttra fram i 30 wink

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"
______________________________
haxer Proljece?
27 juni 2007 · 1 464 Inlägg

biltrailer går ju att hyra eller om du absolut inte kan fixa det så finns det företag som tar 1000kr+milersättning för att göra det tongue

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
MilleN
27 juni 2007 · 9 108 Inlägg

Lite surt att den är avställd/oförsäkrad, går ju att ställa på och försäkra så kan man köra och akta sig för poliser. 1500 i böter om man åker dit men risken är inte stor om man är flera bilar som åker och man låter någon åka före och kolla efter kontroller.

Jag hade nog kört den på släp i din situation, kostar några hundra att hyra men är förbannat mycket enklare än att bogsera smile

Hade hellre kört än bogserat i alla fall..

Redbull Moderator+
27 juni 2007 · 1 081 Inlägg

Med tanke på att det är bromsarna som är boven är väl valet självklart?

Vem jag?
PeterG
27 juni 2007 · 6 Inlägg

Är det körförbud och eller oförsäkrat får du inte bogsera, det likställs med att köra bilen.
Det du kan göra är att boka tid för besiktning på din hemort, och åka närmaste lämpliga väg till besiktning. lämpligast är dock att låna eller hyra en biltrailer.

Le och var glad ty det kunde vara värre-
och jag log och var glad och nog fan blev det värre...
eXXoritas
27 juni 2007 ·

du får max ligga i 30 om du bogserar linan ska vara 2m lång och ett streck i mitten ska vara.
du får ej bogsera på motorväg!

Lord_Zebulon
28 juni 2007 · 65 Inlägg

MilleN skrev:
Lite surt att den är avställd/oförsäkrad, går ju att ställa på och försäkra så kan man köra och akta sig för poliser. 1500 i böter om man åker dit men risken är inte stor om man är flera bilar som åker och man låter någon åka före och kolla efter kontroller.

Jag hade nog kört den på släp i din situation, kostar några hundra att hyra men är förbannat mycket enklare än att bogsera smile

Hade hellre kört än bogserat i alla fall..

Men måste man inte ha BE-kort för att köra en så tung pryl på släp?

Man kan väl annars hyra en dolly? men då går det rätt sakta...

Amazon kombi!
zybrid
28 juni 2007 · 47 Inlägg

Har du rätt körkort för ditt släp? http://www.vv.se/templates/page3wide____2958.aspx

Du kanske kan få dra en Smart på släp med b-körkort dock!

Angående att köra hem den så rekommenderar jag dig verkligen verkligen inte!

Det är just vid sådana här tillfällen som du skulle råka ut för en krock (polisen skiter jag i)

Om du kör ett fordon utan trafikförsäkring så är det DU som får betala ALLT. Alltså inte bara  plåtskador på den andra bilen, utan även likvidskador.

En sparning på 500-1000kr (hyra släp) kanske inte är värt om du ser risken att få på dig ngn mille i räkningar.

Så det största problemet är inte att din bil är obsiktigad utan försäkringen, så har jag fått lära mig av försäkringstjejerna.

Jag körde en 740 på släp med en 740 ( i sammahang med skrotningspremien) vilket var ANINGEN övervikt men hellre lite böter än personlig konkurs.

Bubbaman Byfåne
28 juni 2007 · 368 Inlägg

Du får köra bilen om du bara ringer och försäkrar den samt ställer på den. Står regler på baksidan av reg papperna om vad du får och inte får göra..

BBAD Utbildad hobbymekare
28 juni 2007 · 1 125 Inlägg

varför inte hyra en trailer istället... mycket lättare med tanke på att bromsarna jäklades

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
Hool
29 juni 2007 · 1 067 Inlägg

Lastar du med hjärnan och dessutom surrar ordentligt så brukar inte pollitit vara så griniga..   Lastar du som en åsna och inte ids surra så har du gjort dig förtjänt av böterna smile

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
FreddeK
29 juni 2007 ·

Då du inte får bogsera på motorväg...eller jo det får man men endast till närmaste avfart etc, sen bra med bromsar i det fallet också...
Köra hade jag aldrig gjort om du inte kan lita på bromsarna och om olyckan är framme så är det personlig konkurs om inte bilen är påställd och försäkrad.

Så egentligen det enda alternativet du har är att dra hem den på släp eller ställa på den och få en försäkring på den.

Jag hade tagit på släp då inte bromsarna är100procentiga.

Senast redigerat av Freddeponken (29 juni 2007)

Lord_Zebulon
29 juni 2007 · 65 Inlägg

Tack för alla svar. Jag hämtade hem bilen igår, bogserade den med bogserlina i 4 mil..

Bromsarna funkar bra, det är det längsgående bromsröret som är rostigt och behöver bytas. Men eftersom vi bara bogserade i 30 km/h så kunde man ha klarat sig även på ena bromskretsen...

Nu står bilen hemma och den ska snart in på en verkstad för att byta bromsröret, har inte särskilt stora mekarkunskaper så det vore nog att ta sig vatten över huvudet genom att försöka byta det själv.. Jag och en kompis som går fordonsprogrammet ska byta en packning vid grenröret själva och sedan ska den förhoppningsvis gå igenom besiktningen.

Gör den det så kan man ju börja fräscha upp den och göra den fin :tongue

Amazon kombi!
Dirq
30 december 2012 · 305 Inlägg

Lånar tråden lite.
Jag ska flytta och har två bilar som måste bort inom en vecka från gammla huset.
Får man bogsera en bil som är bes skattad o försäkrad men bara har sommardäck? Det handlar om typ 2-3km så jag kommer nog göra det vilket svar jag än får men kunde ju vara roligt att veta om det är lagligt.

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
Evildan
30 december 2012 ·

nope, du får inte framföra/bogsera/rulla/knuffa fordonet med sommardäck på vägen när det är vinterväglag då vinterdäckskravet gäller.
däremot får du lagligt ta den på dolly big_smile

saab_sonett Handledare
31 december 2012 · 1 481 Inlägg

Evildan skrev:
nope, du får inte framföra/bogsera/rulla/knuffa fordonet med sommardäck på vägen när det är vinterväglag då vinterdäckskravet gäller.
däremot får du lagligt ta den på dolly big_smile

Eee. Jo det får man visst.

Undantag från kravet
Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.

Evildan
31 december 2012 ·

saab_sonett skrev:

Evildan skrev:
nope, du får inte framföra/bogsera/rulla/knuffa fordonet med sommardäck på vägen när det är vinterväglag då vinterdäckskravet gäller.
däremot får du lagligt ta den på dolly big_smile

Eee. Jo det får man visst.

Undantag från kravet
Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.

Undantaget kan jag, men det har i sig ett mycket godtyckligt undantag ang trafiksäkerhet, därav mitt påstående att det inte är tillåtet.

Det är polismanen på plats som vid enskilt tillfälle avgör om det är just ett trafiksäkert tillfälle.

Är det vinterväglag och bilen förflyttar sig med sina däck emot vägbanan för egen maskin eller bogseras som i detta fall så är detta inte trafiksäkert vid det nu rådande väglaget?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang