Hur många watt behöver generatorn?

Svardklang
26 april 2020 · 10 Inlägg

Tjenare!!

Jag har ett projekt på gång som innefattar en motorsåg, en generator och en dynamo från en cykel.

Jag ska fatta mig kort, och dehär är planen.
Då jag är veteransågssamlare så har jag tillgång till ganska stora och starka motorsåg.
Min plan är att bygga en 12V booster som ej är i behov av en extern strömkälla.
Jag tänkte  sätta en 12V generator med hyggliga ampere framför sågen som drivs med multiribbrem eller kedja (kedja hade dock varit kaxigare) med utväxling 1:1.
Jag sitter lite fast i mitt tänk, då generatorn vill ha ström för att kunna leverans ström så har jag funderat på att sätta en dynamo från en cykel som ger 12V 6W mellan sågen och generatorn och låta dynamons hjul släpa mot remmen och på så vis ge generatorn ström från dynamon.

Min fråga är då.
Tror ni att detta är möjligt?
Hur många watt behöver en generator för att börja ladda?
Klarar jag mig med en dynamo från en cykel för att få ut nån kräm ur generatorn?
Eller är jag helt ute och cyklar? 

Tack på förhand. Mvh Jonatan

jaka54
26 april 2020 · 5 831 Inlägg

Hej!
???? "Generatorn behöver ström för att leverera ström" ???? Slut på citat.
-En generator levererar ström så fort den snurrar!

MammDiin
26 april 2020 · 2 019 Inlägg

Inget proffs på sånt här men intressant projekt...

Förmagnetiseringen går ju vanligen via laddlampan så borde ju räcka med några watt.

Sen så kan det ju bli problem om man kör en generator utan belastning.
Men om du tänkte använda den som starthjälp till en bil så går det ju bra att koppla in den först och sen starta och stänga av den före du kopplar loss den för att undvika att köra generatorn utan belastning.

Tänkte du använda den endast som starthjälp eller exempelvis även för att driva något som vill ha 12 volt?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 april 2020 · 4 917 Inlägg

Dethär var intressant, MEN har du inget batteri att ladda när generatorn börjar snurra, så blir generatorn nog BARA några minuter gammal efter start..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Svardklang
26 april 2020 · 10 Inlägg

MammDiin skrev:
Inget proffs på sånt här men intressant projekt...

Förmagnetiseringen går ju vanligen via laddlampan så borde ju räcka med några watt.

Sen så kan det ju bli problem om man kör en generator utan belastning.
Men om du tänkte använda den som starthjälp till en bil så går det ju bra att koppla in den först och sen starta och stänga av den före du kopplar loss den för att undvika att köra generatorn utan belastning.

Tänkte du använda den endast som starthjälp eller exempelvis även för att driva något som vill ha 12 volt?

Precis min tanke!  Tänkte använda mig av sågens befintliga slirkoppling, så att så länge jag inte gasar kommer inte generatorn snurra.
Jag tänkte använda den enbart som starthjälp.

Svardklang
26 april 2020 · 10 Inlägg

axxet skrev:
Dethär var intressant, MEN har du inget batteri att ladda när generatorn börjar snurra, så blir generatorn nog BARA några minuter gammal efter start..

Då jag tänkt att använda mig av sågens befintliga slirkoppling kommer detta inte vara något problem.

Brådhis * Voff voff *
26 april 2020 · 10 315 Inlägg

Svardklang skrev:

MammDiin skrev:
Inget proffs på sånt här men intressant projekt...

Förmagnetiseringen går ju vanligen via laddlampan så borde ju räcka med några watt.

Sen så kan det ju bli problem om man kör en generator utan belastning.
Men om du tänkte använda den som starthjälp till en bil så går det ju bra att koppla in den först och sen starta och stänga av den före du kopplar loss den för att undvika att köra generatorn utan belastning.

Tänkte du använda den endast som starthjälp eller exempelvis även för att driva något som vill ha 12 volt?

Precis min tanke!  Tänkte använda mig av sågens befintliga slirkoppling, så att så länge jag inte gasar kommer inte generatorn snurra.
Jag tänkte använda den enbart som starthjälp.

Kul bygge, men verkar oerhört opraktiskt. Inte att jag för det menar att det skulle vara dåligt. En tändkulemotor tex är ju underbar, även fast den är klart mer krånglig att använda än en vanlig insprutningsmotor... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Svardklang
26 april 2020 · 10 Inlägg

Hur menar du med oerhört opraktiskt?
Istället för att hålla koll på att din batteribooster, jump starta, starthjälp, kollar de vad du vill, är uppladdad och fungerat så är de ju vara att slå i en skvätt från resärvdunken och starta.
Skall dock tilläggas att jag åker en del amerikansk skitbil och när man är ute i ett cruisingled så händer de oräkneliga gånger att folk behöver starthjälp på sina penselrenoverade skuldberg,  och i ett sånt läge tycker iallafall jag att de hade varit tufft med en bensindriven veteranstarthälp smile

Utmarks-Loke
26 april 2020 · 5 891 Inlägg

Men om du skall ha den som starthjälp måste du ju ändå koppla den till bilens batteri och då får du ju ström till laddningslampan därifrån. Sedan får du förstås låta sågen stå och gå en stund så batteriet laddas, enbart strömmen från generatorn räcker inte för att starta en bil.

Men det enklaste är fortfarande att skaffa ett par långa startkablar och ge ström från din egen bil.

Brådhis * Voff voff *
27 april 2020 · 10 315 Inlägg

Svardklang skrev:
Hur menar du med oerhört opraktiskt?

För att det ju är en form av portabel batteriladdare, likt ett elverk, inte en booster. Den producerar ström, vilket laddar batteriet över tid. En booster lagrar ström som den kan förse ett annat batteri med för en snabb start. smile

Senast redigerat av Brådhis (27 april 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 april 2020 · 17 571 Inlägg

Kul grej!

En sak bara, en cykelgenerator ger växelström. Dioder krävs.

Annars kunde man ju tänka sig ett mindre 12v-batteri för moped/motorcykel/gräsklippare och en huvudströmbrytare. Då är cykeldynamon överflödig. Dessutom går det att montera en laddlampa och generatorn är skyddad mot skenladdning som förstör diodbryggan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Svardklang
27 april 2020 · 10 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Men om du skall ha den som starthjälp måste du ju ändå koppla den till bilens batteri och då får du ju ström till laddningslampan därifrån. Sedan får du förstås låta sågen stå och gå en stund så batteriet laddas, enbart strömmen från generatorn räcker inte för att starta en bil.

Men det enklaste är fortfarande att skaffa ett par långa startkablar och ge ström från din egen bil.

Är inte så kunnig inom ämnet så därför jag frågar och tackar för svar. Stämmer säkert som du säger. Jo jag tillverkade nyss ett par kablar som är på 50mm2, 5m i längd och med klammer som tål en rusning på 800A, men jag tycker inte det är lika tufft med vanliga kablar.
Jag kanske får spåna vidare på någon annan idè helt enkelt.
Tack för svar.

Svardklang
27 april 2020 · 10 Inlägg

Brådhis skrev:

Svardklang skrev:
Hur menar du med oerhört opraktiskt?

För att det ju är en form av portabel batteriladdare, likt ett elverk, inte en booster. Den producerar ström, vilket laddar batteriet över tid. En booster lagrar ström som den kan förse ett annat batteri med för en snabb start. smile

Okej, ja de låter ju onekligen rimligt de du säger. Jag kanske får tänka om.

Svardklang
27 april 2020 · 10 Inlägg

Om vi säger såhär, bilen med batteritorsk har en spänning på låt säga 10 volt. Jag kopplar på min såg som driver en 150A generator, hur lång tid skulle jag behöva brumma för att de förhoppningsvis skulle kunna starta bilen?   
Då jag är helt nollad på bil el så får ni gärna förklara hur jag tänker fel.
Tack på förhand.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 april 2020 · 17 571 Inlägg

Svardklang skrev:
Om vi säger såhär, bilen med batteritorsk har en spänning på låt säga 10 volt. Jag kopplar på min såg som driver en 150A generator, hur lång tid skulle jag behöva brumma för att de förhoppningsvis skulle kunna starta bilen?   
Då jag är helt nollad på bil el så får ni gärna förklara hur jag tänker fel.
Tack på förhand.

När generator börjar ladda skulle jag nog tro att bilen är startbar innan du hinner sätta dig bakom ratten.
Men när den börjar ladda som kommer den att suga ur cirka 2,4 hk som sågmotorn måste kunna vrida ur sig. Om inte så kommer maskin att stanna pga överbelastning.

Så hur många hk är sågmotorn på?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
FrankZappa
28 april 2020 · 13 Inlägg

Jag vill också göara klart att en booster är UTÖVER bara en batteriladdare, även en grej som "en hink med ström". "Hinken" kan ge riktigt hög ström en riktigt kort stund, just den hjälp man behöver en riktigt kort stund när något inte vill starta.

Det du börjat skissa på är en batteriladdare/nätaggregat.
Och GLÖM cykelgeneratorn den har inte en lindning med tråd tjock nog för ström till att driva något rejält.

FrankZappa
28 april 2020 · 13 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Svardklang skrev:
Om vi säger såhär, bilen med batteritorsk har en spänning på låt säga 10 volt. Jag kopplar på min såg som driver en 150A generator, hur lång tid skulle jag behöva brumma för att de förhoppningsvis skulle kunna starta bilen?   
Då jag är helt nollad på bil el så får ni gärna förklara hur jag tänker fel.
Tack på förhand.

När generator börjar ladda skulle jag nog tro att bilen är startbar innan du hinner sätta dig bakom ratten.
Men när den börjar ladda som kommer den att suga ur cirka 2,4 hk som sågmotorn måste kunna vrida ur sig. Om inte så kommer maskin att stanna pga överbelastning.

Så hur många hk är sågmotorn på?

1. Batteriet:
Ett bilbatteri brukar utan belastning ge 12.8 volt. när det är dåligt laddat ger det UTAN BELASTNING inte så mycket lägre spänning faktiskt. Men om du belastar med något lågohmigt (så du börjar ta ut hög ström) så får du spänningsfall (och kan heller inte ta ut lika hög ström).
Tänk dig att du har en osynlig resistor seriekopplad i kretsen, och den är inne i batteriet (batteriets inre resistans), med dåligt laddat batteri är detta en stor resistans. Om belastningen då är en startmotor (=löjligt låg resistans) så lägger sig kanske halva spänningen över den här osynliga tomten inne i batteriet (tänk sex volt med ström på halverat antal Ampére som följd=en fjärdedel av effekten).

2. Laddningen:
Om du kopplar på en laddare som ger 14,4 Volt så ger det en viss laddström. Låg temperatur, eller litet batteri, eller inte särkilt urladdat batteri ger låg laddström men annar gäller att tvärtom ger så klart hög laddström. Ett sulfaterat gammalt batteri som är helt kass tar laddning en kort stund bara.
Om du ökar spänningen du laddar med så ökar du strömmen som far in i batteriet som blir fulladdat fortare. Eller om du laddar med 13,8 Volt så går det riktigt sakta även i rumstemperatur (typisk underhållsladdning).
När du fortsätter ladda fast batteriet är fullt, det är då det bildas knallgas.

Om en motor är god för 2,4 hk eller 1,79 kW säger inte något om hur snabbt vi laddar batteriet.
Och en booster så ger den inte bara tiodubbelt så hög spänning, den är bara kapabel att lämna hög ström för en kort stund, så du kan alltså inte bara koppla på en generator och varva sågen utav helvete och räkna med att 2,4 hk fixar biffen.

3. Projektet:
Eftersom TS är ute efter att göra en booster föreslår jag följande.
Ha ett batteri som fortfarande är OK på en säker plats.
Se till att det alltid får 13 Volt via en säkring som sitter så nära batteriet som möjligt.
Den dagen du behöver "boostern", gå och hämta ditt batteri.
Ha sågen till att köra skridskor med på vintern i stället! Eller sätt den på barnens strampbil.

Senast redigerat av FrankZappa (28 april 2020)

Svardklang
28 april 2020 · 10 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Svardklang skrev:
Om vi säger såhär, bilen med batteritorsk har en spänning på låt säga 10 volt. Jag kopplar på min såg som driver en 150A generator, hur lång tid skulle jag behöva brumma för att de förhoppningsvis skulle kunna starta bilen?   
Då jag är helt nollad på bil el så får ni gärna förklara hur jag tänker fel.
Tack på förhand.

När generator börjar ladda skulle jag nog tro att bilen är startbar innan du hinner sätta dig bakom ratten.
Men när den börjar ladda som kommer den att suga ur cirka 2,4 hk som sågmotorn måste kunna vrida ur sig. Om inte så kommer maskin att stanna pga överbelastning.

Så hur många hk är sågmotorn på?

Sågarna jag sneglat på till detta ligger på mellan 90-110cc och mellan 4,7-5,5 hk

Svardklang
28 april 2020 · 10 Inlägg

FrankZappa skrev:

Hybrid_ skrev:

Svardklang skrev:
Om vi säger såhär, bilen med batteritorsk har en spänning på låt säga 10 volt. Jag kopplar på min såg som driver en 150A generator, hur lång tid skulle jag behöva brumma för att de förhoppningsvis skulle kunna starta bilen?   
Då jag är helt nollad på bil el så får ni gärna förklara hur jag tänker fel.
Tack på förhand.

När generator börjar ladda skulle jag nog tro att bilen är startbar innan du hinner sätta dig bakom ratten.
Men när den börjar ladda som kommer den att suga ur cirka 2,4 hk som sågmotorn måste kunna vrida ur sig. Om inte så kommer maskin att stanna pga överbelastning.

Så hur många hk är sågmotorn på?

1. Batteriet:
Ett bilbatteri brukar utan belastning ge 12.8 volt. när det är dåligt laddat ger det UTAN BELASTNING inte så mycket lägre spänning faktiskt. Men om du belastar med något lågohmigt (så du börjar ta ut hög ström) så får du spänningsfall (och kan heller inte ta ut lika hög ström).
Tänk dig att du har en osynlig resistor seriekopplad i kretsen, och den är inne i batteriet (batteriets inre resistans), med dåligt laddat batteri är detta en stor resistans. Om belastningen då är en startmotor (=löjligt låg resistans) så lägger sig kanske halva spänningen över den här osynliga tomten inne i batteriet (tänk sex volt med ström på halverat antal Ampére som följd=en fjärdedel av effekten).

2. Laddningen:
Om du kopplar på en laddare som ger 14,4 Volt så ger det en viss laddström. Låg temperatur, eller litet batteri, eller inte särkilt urladdat batteri ger låg laddström men annar gäller att tvärtom ger så klart hög laddström. Ett sulfaterat gammalt batteri som är helt kass tar laddning en kort stund bara.
Om du ökar spänningen du laddar med så ökar du strömmen som far in i batteriet som blir fulladdat fortare. Eller om du laddar med 13,8 Volt så går det riktigt sakta även i rumstemperatur (typisk underhållsladdning).
När du fortsätter ladda fast batteriet är fullt, det är då det bildas knallgas.

Om en motor är god för 2,4 hk eller 1,79 kW säger inte något om hur snabbt vi laddar batteriet.
Och en booster så ger den inte bara tiodubbelt så hög spänning, den är bara kapabel att lämna hög ström för en kort stund, så du kan alltså inte bara koppla på en generator och varva sågen utav helvete och räkna med att 2,4 hk fixar biffen.

3. Projektet:
Eftersom TS är ute efter att göra en booster föreslår jag följande.
Ha ett batteri som fortfarande är OK på en säker plats.
Se till att det alltid får 13 Volt via en säkring som sitter så nära batteriet som möjligt.
Den dagen du behöver "boostern", gå och hämta ditt batteri.
Ha sågen till att köra skridskor med på vintern i stället! Eller sätt den på barnens strampbil.

Stort tack för förklaringen! 
Blir nog en frän lådbil istället!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang