Hjälp med trasigt dörrlås och fönsterhiss Yaris -12

LottaFred
16 maj 2020 · 170 Inlägg

Hej alla ni som kan bilar! Jag har en Toyota Yaris -12 (som jag köpte efter eminenta råd här på forumet). För ett tag sedan lade fönsterhissar och dörrlåset inifrån av på passagerarsidan fram. Dörren går enbart att öppna utifrån vilket efter några månader börjar bli lite bökigt. Vi har kollat säkringarna och det verkar inte bero på det. Är detta något man kan, som amatör, ordna själv eller är det verkstad som gäller? Om verkstad, vad kan det tänkas kosta?

Tack på förhand! // Lotta

Utmarks-Loke
16 maj 2020 · 5 891 Inlägg

En möjlighet är att de båda har gemensam strömmatning och att den har fått avbrott någonstans, kanske vid gångjärnet där kablarna viks fram och tillbaka varje gång man öppnar dörren. De kan också ha en gemensam jordpunkt som inte gör sitt jobb. Om du har en multimeter är det dags att plocka lös dörrsidan och se om det kommer någon spänning fram till grejerna.

LottaFred
16 maj 2020 · 170 Inlägg

Tack! Får skaffa en multimeter... Skulle det vara lätt att lösa om det visar sig att det är det som är felet?

Utmarks-Loke
16 maj 2020 · 5 891 Inlägg

Om det är en avböjd ledning eller en dålig jordning är det oftast enkelt att fixa, men det kan ju vara något annat också...

husseman
17 maj 2020 · 1 610 Inlägg

Hmm, trasig Toyota- inget man råkar ut för varje dag.... men kabelbrott till dörr eller kass låskista låter väl mest troligt. Borde finnas massor på lagabasen, då dessa bilar inte pajar ofta. Lycka till/husse

jaka54
17 maj 2020 · 5 830 Inlägg

Hej!
Fattar jag dig rätt att det är fjärrkontrollen som inte funkar utifrån?!
Glappkontakt i elgrejer är det vanligaste felet!
Annars  är en vanlig felkälla kabelbrott i ledning vid dörrgångjärn för här böjs sladdarna vrje gång man öppnar dörren.
För att kolla det behöver man ta bort dörrsidan och inredningen på insidan, nertill vid fötterna av karossen. Detta är lätt om man vet hur dörrsidan är fastsatt men lite knepigare om man aldrig gjort det tidigare på just den bilmodellen.Sen kollar man optisk vilka sladdar som ser dåliga/bra ut.Kan man inte se var sladden är av  brukar jag (har råkat ut för kabelbrott flera gånger) ta en sladd med två nålar fastatta  i ändarna och sticka ner dessa i misstänkt sladd. Funkar det då vet jag att den sladden är av någonstans mellan nålarna.

Senast redigerat av jaka54 (17 maj 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang