Allmän däckfråga

FabianTsi
1 november 2020 · 208 Inlägg

Kan man sätta på en dimension på däcken som ger lägre diameter?

~~~~~~

Tänker själv att man borde kunna, så länge fälgen får plats över broms, så länge inte bilens underrede tar emot, hittar inga direkta saker som inte säger att man kan, förutom då att det är en konstig sak att göra kanske!

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Brådhis * Voff voff *
1 november 2020 · 10 299 Inlägg

Hastighetsmätare och km-räknare (och färddator) kommer ju visa fel (vilket ju inte är tillåtet) och så är det ju det här med belastningsindex...

Sedan säger ju lagen att byte av däckdimension (eller sänkning) inte får inverka negativt på bilens köregenskaper.

Men visst går det rent praktiskt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
1 november 2020 · 7 285 Inlägg

I en del fall, som jag har erfarenhet av, är det möjligt att minska från originalstorleken 16" LM-fälg till 15" stålplåtsfälg utan att utrymmet mellan fälg och bromsok blir för litet.
Jag har gjort det för att jag vill ha så mycket gummi som möjligt.
D v s så hög profil på däcket som möjligt för att förbättra komforten och framkomligheten/greppet.

Jag är väl medveten om att "modet", och därmed många följare, anser att det inte är snyggt med "feta" däck, som är komfortabla.

Men eftersom jag inte har mina bilar som "altarskåp", utan brukar dem praktiskt så prioriterar jag komforten.

Ofta, nästan alltid nu för tiden, skrivs vid biltester i motor-/biltidningar att testad bil skulle tjäna på mindre fälgar och däck med högre profil.

caromania Forummoderator
1 november 2020 · 9 296 Inlägg

5% diff i rullomkrets är väl lagligt om jag förstått det rätt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Brådhis * Voff voff *
1 november 2020 · 10 299 Inlägg

caromania skrev:
5% diff i rullomkrets är väl lagligt om jag förstått det rätt.

Skriver som jag alltid brukar skriva att det är slopat sedan 2011...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
caromania Forummoderator
1 november 2020 · 9 296 Inlägg

Brådhis skrev:

caromania skrev:
5% diff i rullomkrets är väl lagligt om jag förstått det rätt.

Skriver som jag alltid brukar skriva att det är slopat sedan 2011...

Vad innebär det, att det får diffa mer? Det finns ju ingen bestämd rullomkrets i regbeviset utan endast en angiven dimension av däck, och de kan ju skilja ganska mycket beroende på märke.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Brådhis * Voff voff *
1 november 2020 · 10 299 Inlägg

caromania skrev:

Brådhis skrev:

caromania skrev:
5% diff i rullomkrets är väl lagligt om jag förstått det rätt.

Skriver som jag alltid brukar skriva att det är slopat sedan 2011...

Vad innebär det, att det får diffa mer? Det finns ju ingen bestämd rullomkrets i regbeviset utan endast en angiven dimension av däck, och de kan ju skilja ganska mycket beroende på märke.

Njae... I princip mindre kanske, men att det nu är en tolkningsfråga utifrån följande:

Alternativa dimensioner
Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.


Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … personbil/

Senast redigerat av Brådhis (1 november 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
caromania Forummoderator
1 november 2020 · 9 296 Inlägg

Grymt! Tack för länk också. Forumet när det är som bäst!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Brådhis * Voff voff *
1 november 2020 · 10 299 Inlägg

caromania skrev:
Grymt! Tack för länk också. Forumet när det är som bäst!

Lugnt! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
2 november 2020 · 7 285 Inlägg

Brådhis skrev:

caromania skrev:

Brådhis skrev:
Skriver som jag alltid brukar skriva att det är slopat sedan 2011...

Vad innebär det, att det får diffa mer? Det finns ju ingen bestämd rullomkrets i regbeviset utan endast en angiven dimension av däck, och de kan ju skilja ganska mycket beroende på märke.

Njae... I princip mindre kanske, men att det nu är en tolkningsfråga utifrån följande:

Alternativa dimensioner
Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.


Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … personbil/


Originalutrustningen på personbilar BRUKAR ALLTID visa FÖR LITE.
Som exempel:
205/65-15" på en av mina bilar leder till mätarfart 100 km/t samtidigt som GPS:en visar 92 km/t.
215/80-15" på samma bil får hastighetsmätaren att korrenspondera med GPS:en.

Har läst att däckdimension får ändras om det inte medför ändring av hastighetsmätarens visning till att visa för lite - om alla andra kriterier uppfylls.

B t w så var förr en gammal "snackis" att på OPLAR kunde man dra av 15% på vägmätarens visning för att få den verkliga körda vägsträckan.

På en nyare Honda CR-V måste man köra närmare 130 km/t för att GPSen ska visa rätt hastighet.
Leder till närmare 145 km/t mätarfart på en 120-sträcka utan att förlora körkortet - endast en bot - om man ertappas!

TS kan väl prova med nödreservhjul hahaha!!!!!
Fabian kan ju ändå inte bli fulare!!!!!!

Brådhis * Voff voff *
2 november 2020 · 10 299 Inlägg

torsen skrev:
Som exempel:
205/65-15" på en av mina bilar leder till mätarfart 100 km/t samtidigt som GPS:en visar 92 km/t.
215/80-15" på samma bil får hastighetsmätaren att korrenspondera med GPS:en.

***

TS kan väl prova med nödreservhjul hahaha!!!!!
Fabian kan ju ändå inte bli fulare!!!!!!

Så 10,7% ändring i dimension ger 8% ändring i felvisningen...? Spännande!

Angående det sistnämnda finns det i min mening ingen poäng i att hacka på andras bilar, i synnerhet inte när man inte ens har en egen upplagd på sidan...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
2 november 2020 · 7 285 Inlägg

Som nämnts tidigare i tråden så är dimensionsangivelsen ingen garanti för att så är fallet.
Sålunda hade jag på en Samurai Super Swamper TSL 32/10"  och på en Wrangler Cooper Discovery STT 33/10".
Båda dessa däck var lika stora, trots att det borde skilja en dimension på dem.
Båda MT-däcken tillverkade i USA.

Lucif3r
3 november 2020 · 2 233 Inlägg

Om nu 5% gränsen är slopat(det visste jag inte :p) så bör det alltså vara tillåtet att fritt ändra rullomkretsen om man kalibrerar om hastighetsmätaren för den nya dimensionen?
Kalibrera om hastighetsmätaren går ju göra på istortsett varenda bil som byggts dom senaste 20 åren via mjukvara. Jag vet att t ex 850 och S/V70 t om har förprogrammerade kalibreringar för olika dimensioner, så det går att byta kalibrering snabbt och enkelt(dock krävs fortfarande rätt instrument). Det går även programmera in egna dimensioner(fortfarande med rätt instrument...).

Äldre går ju justera genom att byta motstånd och lite sånt.

Brådhis * Voff voff *
3 november 2020 · 10 299 Inlägg

Lucif3r skrev:
Om nu 5% gränsen är slopat(det visste jag inte :p) så bör det alltså vara tillåtet att fritt ändra rullomkretsen om man kalibrerar om hastighetsmätaren för den nya dimensionen?
Kalibrera om hastighetsmätaren går ju göra på istortsett varenda bil som byggts dom senaste 20 åren via mjukvara. Jag vet att t ex 850 och S/V70 t om har förprogrammerade kalibreringar för olika dimensioner, så det går att byta kalibrering snabbt och enkelt(dock krävs fortfarande rätt instrument). Det går även programmera in egna dimensioner(fortfarande med rätt instrument...).

Äldre går ju justera genom att byta motstånd och lite sånt.

Ja, det låter ju iaf rimligt. Övriga krav är ju inte svåra att uppnå med lite sunt förnuft. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang