RÅD, får ej bil genom jobbet.

Ahampus
24 maj 2021 · 1 Inlägg

Halloj, detta är mitt första inlägg på ett forum och jag hittade ingen tråd då detta problem tas upp. Men min situation är såhär, jag jobbar som konsult och kör mycket bil med jobbet. Har haft jobbet i lite över ett halvår och har då kört 4,5k mil i tjänst. Företaget har ej gett mig tillgång till en tjänstebil då de inte har råd (säger dom) så jag glider runt i min gamla V70 som drar på tok för mycket bensin. Just nu lägger jag cirka 8-9000kr på bensin i månaden själv och får 18,5kr milen.

En vanlig service för mig kostar 1500kr.
Jag har nyligen fått köpa nya däck vilket gick på ungefär 3600kr.
Dessutom är det snart dags för en stor service med kamremsbyte och allt vad de innebär vilket är dyrt.
Samt att jag känner en större oro för varje dag som går om min bil kommer att klara så mycket mer eller om han kommer gå i döden snart. I dagsläget har jag 32k mil på mätaren.

Det blir väldigt mycket pengar som läggs på min bil och jag undrar om det skulle vara billigare i längden att jag själv leasar en bil som jag kan ha i tjänst istället. Men jag vet ju dock inte hur dyrt det blir med att leasa en bil när man kör så mycket med den heller. Kom gärna med synpunkter osv.

simlar
24 maj 2021 · 5 539 Inlägg

9000mil per år i egen bil där du betalar allt inkl bränslet för ynka 18,50kr/mil i ersättning.
Låter ju inte ens som det lönar sig att jobba?!

Köpa en ny bil känns ju inte heller ekonomiskt med tanke på den extrema värdeminskning miltal orsakar.

Privatleasing blir ju även det svindyrt med dom milen.

Känns ju som bästa lösningen vore att byta arbetsgivare tongue

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
vaporlock
25 maj 2021 · 6 Inlägg

När du använder din bil i tjänsten ska företaget stå för kostnaden och det brukar vara betydligt mycket mer än 18.50kr/mil. Jag har för mig vi får strax under 40kr/mil men jag jobbar på ett stort företag.
De 18.50kr/mil du får är det som är skattefritt. Tex Unionen rekommenderar att arbetsgivaren betalar ytterligare 19.50kr/mil men på den får du då betala inkomstskatt.
https://www.unionen.se/rad-och-stod/ers … i-tjansten

Jag tycker det är jävligt dåligt av företaget, låter som att dom är snåla/ovilliga att betala vad det kostar att ha någon på din tjänst. Lite äta tårtan och behålla den...

Att köpa ny (eller beg) eller leasa bil och sedan köra den mängd mil du gör låter som en förlustaffär det med. Får man köra hur långt som helst/år när man privatleasar?

Det bästa skulle vara i fall företaget leasade en bil åt dig, det är så det brukar fungera. Företagsleasing och privatleasing är väldigt olika, är det rätt typ av leasing som företag är 50% av momsen avdragsgill (hyra, ej köp).

Täcker ens den ersättning du får dina kostnader för bilen?

torsen
25 maj 2021 · 7 285 Inlägg

För några decennier sedan tillträdde jag en tjänst på ett av landets större bilrelaterade företag som innebar cirka 6.000 mil i tjänsten över hela landet.
Ägde då privat en E-klass som drog mellan 0,58 och 0,7 lit bensin per mil.
Tyckte det var rena guldgruvan.
Det insåg företaget som därför köpte bilen av mig och därmed förvandlade den till förmånsbil.
Inte lika förmånligt för mig - med dåtidens sätt att räkna - som att köra egen bil i tjänsten.
Varför "går det inte ihop" med din Volvo?

Cuefa Ain't no place like home...
25 maj 2021 · 4 630 Inlägg

Jag pendlar ju 26 mil/dag men har förmånen att ha en så kallad personalbil. Som en leasing men bättre.
Utan den skulle det bli jävligt kärvt att pendla för min del, har gjort det i 8 år nu.

Håller med föregående talare, byt arbetsgivare eller kräv dem på bättre ersättning.
Du ska ju inte behöva betala för att få arbeta...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
v8volvo
25 maj 2021 · 214 Inlägg

Låter konstigt att få så lite ersättning inte nog med kostnader för service och däck och förbrukning så sjunker ju värdet på din bil drastiskt med såna mil så jag hade antingen sagt att jag ska ha tjänstebil eller sökt nytt jobb

Brådhis * Voff voff *
25 maj 2021 · 10 303 Inlägg

Ahampus skrev:
Halloj, detta är mitt första inlägg på ett forum och jag hittade ingen tråd då detta problem tas upp. Men min situation är såhär, jag jobbar som konsult och kör mycket bil med jobbet. Har haft jobbet i lite över ett halvår och har då kört 4,5k mil i tjänst. Företaget har ej gett mig tillgång till en tjänstebil då de inte har råd (säger dom) så jag glider runt i min gamla V70 som drar på tok för mycket bensin. Just nu lägger jag cirka 8-9000kr på bensin i månaden själv och får 18,5kr milen.

En vanlig service för mig kostar 1500kr.
Jag har nyligen fått köpa nya däck vilket gick på ungefär 3600kr.
Dessutom är det snart dags för en stor service med kamremsbyte och allt vad de innebär vilket är dyrt.
Samt att jag känner en större oro för varje dag som går om min bil kommer att klara så mycket mer eller om han kommer gå i döden snart. I dagsläget har jag 32k mil på mätaren.

Det blir väldigt mycket pengar som läggs på min bil och jag undrar om det skulle vara billigare i längden att jag själv leasar en bil som jag kan ha i tjänst istället. Men jag vet ju dock inte hur dyrt det blir med att leasa en bil när man kör så mycket med den heller. Kom gärna med synpunkter osv.

Snålt av företaget, har du möjlighet så sök dig vidare. Sannolikt inte enda "genvägen" företaget tar...

4500 mil på 6 månader blir ju 750 mil i månaden. 750 x 18,50 = 13875 kr. På ett halvår blir det 6 x 13875 kr = 83250 kr.

Räknar vi på att din V70 drar 1 liter milen och soppan kostar 16 kr litern så är ju det 12000 i månaden. Du skriver att du tankar 8-9000 kr så då drar den sannolikt runt 0,75-0,8 liter milen. Säger vi då 0,8 och 16 kr litern så får du ju drygt 4500 kr "över" utöver bränslekostnaden. På ett halvår blir det 6 x 4500 kr = 27000 kr. Det borde ju ändå täcka både däcken och servicen egentligen. smile

Men, jag vidhåller att det är snålt av företaget att kräva att du har egen bil och bara betala ut 18,50 kr per mil...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
ultraclass
25 maj 2021 · 38 Inlägg

Byt Jobb

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 maj 2021 · 13 777 Inlägg

en sak om man vid enstaka gånger kör med sin bil vi tex gör ibland förarbyte.. men nu snackar vi max 100mil på ett år då tycker jag 18.50 är okej men att använda min personbil som ett arbetsfordon är inte okej. 

även om jag skulle klara alla servicekostnader och allt sånt på min polo diesel men det är ju endå så att bilen tappar allt värde när det rullar så mycket..    så det är liksom inte att tänka på.       18.50 är ju enbart den skattefria delen som man har.   vet att dom gjorde om det där på tantens jobb för några år sen vilket vart väldigt oförmånligt.. men om hon säger jag kör inte min bil punkt slut då får dom hyra en bil varje gång hon behöver en bil.  det är inget snack om det ens utan det står i deras portal.    men iövrigt ändrade dom reglerna något helt sjukt och det är ett av dom största teknikföretagen i sverige.      det är inte du som ska ta kostnade för att jobba åt dom.     vet att det är lätt för hos sitta bakom våra skärmar och skriva hur man ska och inte ska göra.   men tycker det låter sjukt.   18.50 täcker ju bränslekostnaderna med fel bil men inte mer.. med rätt bil får du in servicen med där.  men värdet man förlorar på att bilen går så långt ryms aldrig i den ersättningen.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
spillolja
25 maj 2021 · 4 044 Inlägg

Risken är väl om man klagar så säger dom kanske bara att ytterdörren finns där borta om det inte duger

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 maj 2021 · 13 777 Inlägg

spillolja skrev:
Risken är väl om man klagar så säger dom kanske bara att ytterdörren finns där borta om det inte duger

ja tyvärr är det väll antagligen så.  nu vet vi inte vad personen gör heller det kan ju vara ett pizzabud eller en resande färsäljare det vet man ju inte..   tror att skillnaden på agerandet från företaget ligger mer i vilken branch dom är i.    och det kan ju vara ett rent helvete för vissa att få ett jobb och att sumpa det för att man vill ha mer ersättning för att använda sin bil kan ju sluta med att man inte har någon lön..   derför ska man se till att vara med i  akassan och facket innan man börjar bråka.. och verkligen läsa på.     men någon sitter nog inne med kunskaper om allt sånt där på denna sidan som förhoppningsvis har erfarenheter.. men det låter endå sjukt med dom milen att man ska använda sin privata bil till så dålig ersättning.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 maj 2021 · 17 562 Inlägg

Jag får inte åka en meter i tjänsten med min privatbil. SKA använda företagets bil!

Exempel: Min privatbil drar 0.48 l/mil på en resa ToR 110 mil. Jag får ut 3125:-
Företagets bil drar runt 0,5 l/mil. Dieselkostnad: 880:- grovt räknat...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
amazinjoey
25 maj 2021 · 1 139 Inlägg

spillolja skrev:
Risken är väl om man klagar så säger dom kanske bara att ytterdörren finns där borta om det inte duger

Är det verkligen ett bolag man vill jobba på då? Är man så ersättningsbar för dem så är det inget ställe man skall stanna på

spillolja
25 maj 2021 · 4 044 Inlägg

amazinjoey skrev:
Är det verkligen ett bolag man vill jobba på då? Är man så ersättningsbar för dem så är det inget ställe man skall stanna på

det bästa är kanske just bojkott av oseriösa arbetsgivare, men det förutsätter ett seriös ebjudande av från en annan arbetsgivare, med LAS kan man tvingas kvar i upp till 3månader hos den gamla och oseriösa arbetsgivaren beroende på anställningens längd

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Richard-R
25 maj 2021 · 340 Inlägg

Brådhis skrev:

Ahampus skrev:
Halloj, detta är mitt första inlägg på ett forum och jag hittade ingen tråd då detta problem tas upp. Men min situation är såhär, jag jobbar som konsult och kör mycket bil med jobbet. Har haft jobbet i lite över ett halvår och har då kört 4,5k mil i tjänst. Företaget har ej gett mig tillgång till en tjänstebil då de inte har råd (säger dom) så jag glider runt i min gamla V70 som drar på tok för mycket bensin. Just nu lägger jag cirka 8-9000kr på bensin i månaden själv och får 18,5kr milen.

En vanlig service för mig kostar 1500kr.
Jag har nyligen fått köpa nya däck vilket gick på ungefär 3600kr.
Dessutom är det snart dags för en stor service med kamremsbyte och allt vad de innebär vilket är dyrt.
Samt att jag känner en större oro för varje dag som går om min bil kommer att klara så mycket mer eller om han kommer gå i döden snart. I dagsläget har jag 32k mil på mätaren.

Det blir väldigt mycket pengar som läggs på min bil och jag undrar om det skulle vara billigare i längden att jag själv leasar en bil som jag kan ha i tjänst istället. Men jag vet ju dock inte hur dyrt det blir med att leasa en bil när man kör så mycket med den heller. Kom gärna med synpunkter osv.

Snålt av företaget, har du möjlighet så sök dig vidare. Sannolikt inte enda "genvägen" företaget tar...

4500 mil på 6 månader blir ju 750 mil i månaden. 750 x 18,50 = 13875 kr. På ett halvår blir det 6 x 13875 kr = 83250 kr.

Räknar vi på att din V70 drar 1 liter milen och soppan kostar 16 kr litern så är ju det 12000 i månaden. Du skriver att du tankar 8-9000 kr så då drar den sannolikt runt 0,75-0,8 liter milen. Säger vi då 0,8 och 16 kr litern så får du ju drygt 4500 kr "över" utöver bränslekostnaden. På ett halvår blir det 6 x 4500 kr = 27000 kr. Det borde ju ändå täcka både däcken och servicen egentligen. smile

Men, jag vidhåller att det är snålt av företaget att kräva att du har egen bil och bara betala ut 18,50 kr per mil...

fast man börjar få pengar när man har överstigit 11000kr

Brådhis * Voff voff *
26 maj 2021 · 10 303 Inlägg

Richard-R skrev:

Brådhis skrev:

Ahampus skrev:
Halloj, detta är mitt första inlägg på ett forum och jag hittade ingen tråd då detta problem tas upp. Men min situation är såhär, jag jobbar som konsult och kör mycket bil med jobbet. Har haft jobbet i lite över ett halvår och har då kört 4,5k mil i tjänst. Företaget har ej gett mig tillgång till en tjänstebil då de inte har råd (säger dom) så jag glider runt i min gamla V70 som drar på tok för mycket bensin. Just nu lägger jag cirka 8-9000kr på bensin i månaden själv och får 18,5kr milen.

En vanlig service för mig kostar 1500kr.
Jag har nyligen fått köpa nya däck vilket gick på ungefär 3600kr.
Dessutom är det snart dags för en stor service med kamremsbyte och allt vad de innebär vilket är dyrt.
Samt att jag känner en större oro för varje dag som går om min bil kommer att klara så mycket mer eller om han kommer gå i döden snart. I dagsläget har jag 32k mil på mätaren.

Det blir väldigt mycket pengar som läggs på min bil och jag undrar om det skulle vara billigare i längden att jag själv leasar en bil som jag kan ha i tjänst istället. Men jag vet ju dock inte hur dyrt det blir med att leasa en bil när man kör så mycket med den heller. Kom gärna med synpunkter osv.

Snålt av företaget, har du möjlighet så sök dig vidare. Sannolikt inte enda "genvägen" företaget tar...

4500 mil på 6 månader blir ju 750 mil i månaden. 750 x 18,50 = 13875 kr. På ett halvår blir det 6 x 13875 kr = 83250 kr.

Räknar vi på att din V70 drar 1 liter milen och soppan kostar 16 kr litern så är ju det 12000 i månaden. Du skriver att du tankar 8-9000 kr så då drar den sannolikt runt 0,75-0,8 liter milen. Säger vi då 0,8 och 16 kr litern så får du ju drygt 4500 kr "över" utöver bränslekostnaden. På ett halvår blir det 6 x 4500 kr = 27000 kr. Det borde ju ändå täcka både däcken och servicen egentligen. smile

Men, jag vidhåller att det är snålt av företaget att kräva att du har egen bil och bara betala ut 18,50 kr per mil...

fast man börjar få pengar när man har överstigit 11000kr

Nu är jag inte riktigt med på vad du menar? Trådskaparen får 18,50 kr per mil i ersättning av företaget han jobbar på. Där får han högst sannolikt pengar redan vid första milen...? Eller missar jag något här?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Richard-R
26 maj 2021 · 340 Inlägg

juste, tänkte fel i hjärnkontoret, får skylla på att det var lill-fredag igår

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang