Köpråd skattebefriad projektbil

Joelsk17
26 maj 2021 · 15 Inlägg

Hej på er! Går i tankarna att skaffa mig en projektbil att kunna skruva på då och då. Både för att lära mig mer och förhoppningsvis resultera i en trevlig bil att bruka under sommarhalvåret. För mig bultar hjärtat lite extra för Saab, men är absolut öppen för andra märken! Bör tilläggas att jag är en riktig amatör med väldigt lite kunskap (men stort intresse). Har följande kriterier:

*BILLIGT inköpspris då jag är student med hyfsat tajt ekonomi
*Skattebefriad (kan såklart göra undantag)
*Överlag lättskruvad

Utifrån beskrivningen ovan, vilken bil hade ni valt och varför?

Saab OG9-5 Vector "Arbor Green" (2006)
simlar
26 maj 2021 · 5 539 Inlägg

Eftersom du skriver att ditt hjärta bultar för Saab är ju en 9000 eller 900 löjligt billig i inköp och delar finns hos t.ex speedparts till bra priser senast jag kollade.

Annars så är Golf/Jetta MK2 samt Golf MK3/Vento väldigt lättskruvade, bränslesnåla och snorbilliga delar om man kollar t.ex Trodo eller Autodoc.

Volvo 240/740/940 är ju en klassiker om man vill ha lättmekat.

Sen finns ju även mängder av andra märken och modeller, bara söka på Blocket på bilar t.o.m årsmodell 1991 så lär du hitta någon bil du kan tänka dig smile
Allt skattebefriat är ju enkla att mecka i jämfört med dagens bilar wink

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
caromania Forummoderator
26 maj 2021 · 9 296 Inlägg

Saab 99 eller gamla 900. Riktigt coolt. Sticker ut mycket mer än en Volvo av motsvarande karaktär enligt mig.

Italienare? En stor Fiat om du kan hitta nån?

Audi från 85-90 är supertrevliga bilar. Med rakställda motorer så finns massor av plats.

En engelsman är såklart aldrig fel heller. Jag har fyra stycken som är totalt 228år gamla. Det är nog svårslaget.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cuefa Ain't no place like home...
27 maj 2021 · 4 630 Inlägg

Jag skulle också vilja rekommendera äldre Audi om det inte vore för att vissa delar är utgångna utan ersättning och inte allt finns på eftermarknaden.
En tillförlitlig "veteran" som det finns gott eftermarknadsstöd för, och som dessutom faktiskt är rätt trevlig att köra och äga, är annars en äldre Toyota Camry.

Men som sagts tidigare, Saab finns det ju gott om, och Volvo med.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
caromania Forummoderator
27 maj 2021 · 9 296 Inlägg

Cuefa skrev:
Jag skulle också vilja rekommendera äldre Audi om det inte vore för att vissa delar är utgångna utan ersättning och inte allt finns på eftermarknaden.
En tillförlitlig "veteran" som det finns gott eftermarknadsstöd för, och som dessutom faktiskt är rätt trevlig att köra och äga, är annars en äldre Toyota Camry.

Men som sagts tidigare, Saab finns det ju gott om, och Volvo med.

Är det så? Skevt! Men visst, förr eller senare slutar väl saker tillverkas. Intressant att man fortfarande kan köpa nästan allt till Rover som konkade för 15år sedan.

Toyota är ett bra tips. Carina II kan vara den bästa bil jag haft. Riktiga evighetsmaskiner. Camryn från 87-90 tycker jag är lite vinglig, känns framtung. Dessutom rostade de kopiöst.

Jag räknade fel förresten. 231år.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
MrCrankyface
27 maj 2021 · 461 Inlägg

Tips från någon som "nyss" köpt en skattebefriad projektbil, kolla NOGRANNT efter rost.
Lite rost på utsidan kan betyda massiva mängder rost på insidan.
Rost går såklart alltid att åtgärda men det finns betydligt roligare åtgärder att göra på en projektbil.
Saab är roliga men personligen hade jag nog gått på något bakhjulsdrivet om du i senare stadie ska fixa lite mer effekt i motorn.

Volvo Amazon "131" (1965)
Cuefa Ain't no place like home...
27 maj 2021 · 4 630 Inlägg

caromania skrev:

Cuefa skrev:
Jag skulle också vilja rekommendera äldre Audi om det inte vore för att vissa delar är utgångna utan ersättning och inte allt finns på eftermarknaden.
En tillförlitlig "veteran" som det finns gott eftermarknadsstöd för, och som dessutom faktiskt är rätt trevlig att köra och äga, är annars en äldre Toyota Camry.

Men som sagts tidigare, Saab finns det ju gott om, och Volvo med.

Är det så? Skevt! Men visst, förr eller senare slutar väl saker tillverkas. Intressant att man fortfarande kan köpa nästan allt till Rover som konkade för 15år sedan.

Toyota är ett bra tips. Carina II kan vara den bästa bil jag haft. Riktiga evighetsmaskiner. Camryn från 87-90 tycker jag är lite vinglig, känns framtung. Dessutom rostade de kopiöst.

Jag räknade fel förresten. 231år.

VWAG har sagt att de ska hålla reservdelar i 20 år efter att en modell slutat tillverkas (klädslar 15 år).
MEN! Dom räknar ju inte från året då bilen slutade tillverkas, utan året då de BÖRJADE tillverkas...

Så t.ex Golf Mk3 slutade tillverkas -98 (-99 för kombi), men den togs i produktion -91. Så 2011 slutade de tillverka specifika Golf Mk3 grejer...
Helt hjärndött 😑

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Jokabsson
27 maj 2021 · 1 183 Inlägg

Rekommenderar främst en bil som har ett brett stöd på eftermarknadsdelar och där det är enkelt att söka upp kunskap! Youtube-guider är guld värda för en hobby-mekare.

Gillar du Saab så kanske det är det du ska köpa? En gammal 900 fyller ju din kravlista smile

Eller varför inte skrapa ihop några extra lappar och köpa en veteran Miata? Bättre sommarbil finns nog inte! wink

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 maj 2021 · 17 559 Inlägg

Nissan Bluebird?

Ovanlig men ack så trevliga bilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
27 maj 2021 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Nissan Bluebird?

Ovanlig men ack så trevliga bilar.

Håller med. Hade en arbetskamrat på 80talet som körde en ny sådan. Minns att den var riktigt fin!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
27 maj 2021 · 5 876 Inlägg

Audi 80, den modellen som gjordes mellan 1991-1996. Även om det skulle bli en -92 eller -93 så blir den ju snart skattefri. Undvik V6 och automat, det blir bara krångel. Hittar du en avant så slå till, men även fyrdörrars är fina.

Eller en golf mk2. Superfina bilar, åtminstone för oss som fick körkort när de var lagom gamla för att man nätt och jämnt skulle kunna ha råd att köpa en.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 maj 2021 · 17 559 Inlägg

caromania skrev:

Hybrid_ skrev:
Nissan Bluebird?

Ovanlig men ack så trevliga bilar.

Håller med. Hade en arbetskamrat på 80talet som körde en ny sådan. Minns att den var riktigt fin!

Ja, jag köpte en Mercedes hos en handlare i mitten på 90-talet som dessvärre var "mindre bra". Som tur var tog handlaren hand om bilen och gav mig en Bluebird -88 som lånebil. Det slutade med att jag behöll Bluebirden...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Minigrisen
28 maj 2021 · 178 Inlägg

Finns bara ett självklart val. Suzuki SJ 413. Då får du både cab, 4x4 och en (om i fint skick) unik bil. Lättskruvat och delar finns i mängder.

Kolla min projekttråd för inspiration. Rost kan dock förekomma på bilar i de lägre prisklasserna. Men det får man också lära sig.

torsen
28 maj 2021 · 7 285 Inlägg

Lada Niva är ett bra objekt som är lättskruvad utan allt för många specialverktyg.
Man blir lätt och snabbt autodidakt bilreparatör inom alla områden.
Till ovärderlig hjälp finns Lada-Niva-forumet med alla kunniga och hjälpsamma forumdeltagare.
Ju äldre bil - desto mer får du lära dig - om rostskadereparationer.
Heroiska insatser i plåtbyten visas på forumet.

husseman
28 maj 2021 · 1 605 Inlägg

Hmm, en tidig Toyota Celica vore nog skoj. Fast e´väl rosten som kan vara problem på dessa.Laga rost e´inget kul....
Lycka till
mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang