Hur byter man bromssköld på v70 års 99

lantz850r
29 januari 2011 · 5 Inlägg

Har kommit till de tråkiga att bromssköldarna på min v70 är upp rostade, när jag nu ändå byter klossar, skivor och handbroms backar är de ju inget att spara på. Men hur gör man för att få dit dom nya sköldarna och hur mycket arbete är de ungefär?

Har någon en bra beskrivning på hur man gör är jag tacksam smile

Volvo v70 "Ocean Race" (2006)
Volvo 850R "Första bilen" (1997)
Christian S
30 januari 2011 · 4 816 Inlägg

när du ändå har borta handbromsbackarna osv så är det inget direkt mer jobb då skölden bara sitter med typ 2st skruvar wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
eacan
30 januari 2011 · 595 Inlägg

2 skruvar på baksidan av skölden. Brukar oftast vara ganska rostiga om du ej har tagit bort dom innan wink

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
lantz850r
30 januari 2011 · 5 Inlägg

men behöver man inte riva ner driv axlen och hela de paketet för at få dit dom nya men även bort dom gamla?

Volvo v70 "Ocean Race" (2006)
Volvo 850R "Första bilen" (1997)
Jetti
31 januari 2011 · 99 Inlägg

Nej det behövs inte, enda som är ivägen är bromsoket och bromsokshållaren(Vad fan heter den) big_smile samt kanske bromsskivan

Senast redigerat av Jetti (31 januari 2011)

Nissan 200sx s14a "Damson Purple" (1997)
lantz850r
2 februari 2011 · 5 Inlägg

då får vi kolla på detta en dag och försöka byta dom smile Besiktningen blir nog glad ifall dom är nya wink

Volvo v70 "Ocean Race" (2006)
Volvo 850R "Första bilen" (1997)
FernandoP
8 augusti 2021 · 2 Inlägg

Tyvärr det är en tråkigt och mycket arbete byta backbromsköld på V70 fas 1, det brukar vara rostig. och måste plocka bort hjulnaven annars det är omöjligt. En annan lossning är som jag gjorde är kapa först allt runt och lämna bara en liten kant så kapade jag mitten på den nya och satt på ovanpå limmat och med några nyttar. Resultaten blev prefekt.

uhlin
8 augusti 2021 · 2 835 Inlägg

lantz850r skrev:
men behöver man inte riva ner driv axlen och hela de paketet för at få dit dom nya men även bort dom gamla?

Hmmm.... Du har väl inga drivaxlar bak på en V70? Såvida det inte är AWD

Senast redigerat av uhlin (8 augusti 2021)

Mossan1
8 augusti 2021 · 2 914 Inlägg

Jag har något svagt minne om att man fick lossa hjullagerhuset för att byta sköld bak på 850/ V70 1.
Men kan minnas fel. Eller så var det just AWD. Osäker. Hursom är ev fastrostade skruvar det besvärligaste.

Handbromsjusteringen lossas max innan man lossar skivan. Både vire och för backarna. Man justerar vid backarna först och spänner vire sist vid återmontaget.
Skivan bak kan jävlas rejält också när den ska över handbromsen.
Våld, eller mer våld efter att det är släppt max på all justering.

Lucif3r
8 augusti 2021 · 2 241 Inlägg

Nej det stämmer bra, hjullagret måste bort för att lossa bromsskölden bak på FWD 85x70. Den sitter ju liksom inklämd mellan bakaxeln och hjullagret.

Det är ju inget märkvärt jobb att plocka bort hjullagret dock... Inga drivaxlar eller liknande som måste lossas, bara en centrumbult, och 4 bultar för skölden då.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang