Ratt sned även efter 4 hjulinställning...

1Adrian1
9 december 2021 · 356 Inlägg

Hej,

Nyligen bytt koppling på min bil och efter det arbetet så stod ratten ganska snett.
Drog till en firma som gjorde en 4 hjulinställning och får tillbaka bilen, men ratten är fortfarande sned..

Bilen är sänkt 20mm fram (orginal bak) samt lite bredare fälgar och lägre ET än orginal.
Enligt verkstaden så är detta orsaken till varför det inte går att få ratten rak.

Stämmer det?
Personligen tänker jag att det finns tusentals personer med sänkta bilar och bredare fälgar etc, alla de kan väl inte åka runt med en sned ratt?

Tack på förhand!

Utmarks-Loke
9 december 2021 · 5 845 Inlägg

Varför skulle ratten stå snett för att du sänkt bilen? Möjligtvis om du bara sänkt på ena sidan men jag räknar med att du sänkt båda sidor... Åk till en bättre firma, eller ännu hellre tillbaka till de som bytte kopplingen om det var de som sabbade hjulinställningen från början

Marcus_89 Biltokig elektriker
9 december 2021 · 3 352 Inlägg

Åk tillbaka till dem som gjorde hjulinställningen och be dem rätta till det. Du ska inte behöva betala för det. De har troligtvis fuskat och inte centrerat ratten innan hjulinställningen. Utan bara mätt hur hjulen stod i förhållande till varandra och ev justerat lite.

Att hjulinställningen rubbades vid kopplingsbytet är nog inte orimligt då de har fått plocka ner drivaxlar osv för att få ner växellådan. Om de nu inte har lossat styrstången med och satt tillbaka den fel i splinesen.

zzr94092
9 december 2021 · 4 395 Inlägg

Vilket skitsnack av verkstan som gjorde hjulinst....

Brådhis * Voff voff *
9 december 2021 · 10 283 Inlägg

1Adrian1 skrev:
Hej,

Nyligen bytt koppling på min bil och efter det arbetet så stod ratten ganska snett.
Drog till en firma som gjorde en 4 hjulinställning och får tillbaka bilen, men ratten är fortfarande sned..

Bilen är sänkt 20mm fram (orginal bak) samt lite bredare fälgar och lägre ET än orginal.
Enligt verkstaden så är detta orsaken till varför det inte går att få ratten rak.

Stämmer det?
Personligen tänker jag att det finns tusentals personer med sänkta bilar och bredare fälgar etc, alla de kan väl inte åka runt med en sned ratt?

Tack på förhand!

Kvalificerat skitsnack! Gör om gör rätt är det som gäller för verkstaden. Eller pengarna tillbaka och så åker du till någon som kan.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
M-Thooor
10 december 2021 · 410 Inlägg

Skitsnack från verkstaden, jag gör hjulinställningar nästan dagligen. Inga problem att få ratten rak på sänkta bilar. T.ex 10cm sänkning är inga bekymmer, det som kanske inte blir helt hundra är camber och caster vinklarna. Men påverkar inte ratten smile

Toyota Supra Mk3 "Ma70" (1992)
1Adrian1
10 december 2021 · 356 Inlägg

Tack för alla svar! Gjorde hjulinställning i Onsdags och märkte redan påvägen hem att den var sne. Åkte tillbaka på torsdagen och nämnde att ratten var sne och de försökte igen men fick tillbaka den sne.

Nu när jag fått svar från er att det de säger är felaktigt får jag ta och ringa det för att lösa problemet.

M-Thooor: Exakt, de nämnde att camber och caster inte skulle bli perfekt men det kan jag leva med. Ratten vill man dock ha rak och ska, som du säger, inte påverkas av cambern.

1Adrian1
10 december 2021 · 356 Inlägg

Ringde till verkstaden och toe bak gick tydligen inte att justera helt 100 och eftersom att de använder bak som referenspunkt till fram så är ratten sne. Men själva hjulinställningen, enligt de, är korrekt utfört.

De nämnde att det även kan vara glapp i bussningar så när väl hjulinställningen görs så är ratten rak och sen när man tar ut den på vägarna så är den sne.

De rekommenderade att jag byter toe stag bak och sedan gör en till hjulinställning.

Bild på före/efter värden: https://imgur.com/a/JTELe95

Senast redigerat av 1Adrian1 (10 december 2021)

Mossan1
10 december 2021 · 2 831 Inlägg

Det är inte så att man tagit ner en subframe för kopplingsbyte och fått den lite snett?
Då blir det nog knasigt på många vis.

simlar
10 december 2021 · 5 528 Inlägg

Den där cambern bak kommer göra att ratten blir sned vid körning.
-0° på ena sidan och -2° på andra sidan!

Camber bak måste justeras, tveksamt om det finns så pass mycket justering bak och excenterskruven har mest troligt rostat/ärgat fast i bussningen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
M-Thooor
11 december 2021 · 410 Inlägg

Toe bak ser ju ut att vara okej ändå efter justering. Kan vara någon bussning som är dålig bak ja som påverkar cambern. Även en brusten fjäder kan göra att cambern blir fel om det inträffar.

Nu vet jag inte hur pass bra deras maskin är, men hos oss är det inga problem att få ratten rak även med en camber som är helt kass.
För att ta ett exempel så gjorde vi en BMW nyligen, där camber stod på -3.50 vänster bak och -4.80 höger bak och gick ej justera till rätt. Skiljer inte riktigt lika mycket men den gick fint på vägen ändå, ratten blev rak.

Om det ändå inte går skulle jag gissa på en glapp styrled fram. smile

Toyota Supra Mk3 "Ma70" (1992)
zzr94092
11 december 2021 · 4 395 Inlägg

En glapp styrled borde ju mekanikern upptäckt tycker man,

torsen
11 december 2021 · 7 244 Inlägg

Kan inte i tråden se att du berättat vad det är för bil.
På en del bilar finns ett stag från styrväxeln som är som en vantskruv.
Genom att vrida vantskruvens hölje så kortar eller förlänger du du styrstaget.
Härigenom påverkas ratt läget.

Brådhis * Voff voff *
11 december 2021 · 10 283 Inlägg

torsen skrev:
Kan inte i tråden se att du berättat vad det är för bil.
På en del bilar finns ett stag från styrväxeln som är som en vantskruv.
Genom att vrida vantskruvens hölje så kortar eller förlänger du du styrstaget.
Härigenom påverkas ratt läget.

Sannolikt är det väl den bil han har i profilen? Rätt kul att folk faktiskt lägger in sina bilar där... Nästan så det känns som något denna sida skulle kunna handla om rent generellt. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
11 december 2021 · 2 218 Inlägg

Om framhjulen står rätt i förhållande till varandra, men ratten är sned, så är det ju bara att justera styrstagen lika mycket tills ratten blir rak. T ex 2 varv utåt höger sida 2 varv innåt vänster sida, eller vice versa.

Detta under förutsättning att ratten ALLTID är lika sne, och inte flyttar på sig/blir sämre medans man kör osv. För ändras rattens "snedhet" under körning så ligger felet någon annanstans, t ex tokslut bussningar.

OttoM
11 december 2021 · 322 Inlägg

1Adrian1 skrev:
Hej,

Nyligen bytt koppling på min bil och efter det arbetet så stod ratten ganska snett.
Drog till en firma som gjorde en 4 hjulinställning och får tillbaka bilen, men ratten är fortfarande sned..

Bilen är sänkt 20mm fram (orginal bak) samt lite bredare fälgar och lägre ET än orginal.
Enligt verkstaden så är detta orsaken till varför det inte går att få ratten rak.

Stämmer det?
Personligen tänker jag att det finns tusentals personer med sänkta bilar och bredare fälgar etc, alla de kan väl inte åka runt med en sned ratt?

Tack på förhand!

Håller med de som säger det är skitsnack från verkstaden.
Jag använder denna metod https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=326640 och har gjort så i många år, både på mina bilar och barnens och har aldrig lyckats få ratten sned, utom en gång då rattlåset var aktivt.
Kan jag med mina enkla prylar är det märkligt att en verkstad med hightech inte skulle klara det.
Fast jag har varit med om en verkstad som ställde ratten sned, det var det som gjorde att jag tog fram gds metoden.
Det finns en annan sak som kan spöka. Det är däcken, samma mönster och i rullriktning, annars kan det spöka. Jag råkade ut för det men min blev ostabil, ville vandra, men det kan nog göra att den drar åt ena hållet också.

Senast redigerat av OttoM (11 december 2021)

Brådhis * Voff voff *
11 december 2021 · 10 283 Inlägg

Jag har också varit med verkstäder som inte fått till ratten rakt. Massor med ursäkter om hur min bil var sned osv. Dom fick två försök på sig. Sedan åkte jag till en annan verkstad, dom löste det direkt och sedan fick vackert första verkstaden betala tillbaka mina pengar...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
OttoM
11 december 2021 · 322 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130636/130636-287d949c577ff6391a6e0c140a62cf34.jpg

Senast redigerat av OttoM (11 december 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang