Hjulmutterdragare, elektrisk - gör jag något fel?

Utmarks-Loke
16 april 2022 · 5 862 Inlägg

MammDiin skrev:

volatyle skrev:

Lucif3r skrev:
Med ett fjuttigt 1.5ah batteri blir det inte mycket kraft ur maskinen inte. Det krävs rejälare batterier för det.

Kan du förklara detta så jag förstår? Är nyfiken.
Min lilla kunskap säger att Ah är hur mkt batteriet går att ladda. Effekten utgörs av spänning gånger ström (watt) - den bör vara samma på ett 1.5Ah batteri, eller?

När du lägger belastning på ett batteri så sjunker spänningen i batteriet.
Och ett större batteri (mera Ah) har vanligen mindre spänningsfall än ett mindre vid samma belastning så man får ut mer effekt.

Dessutom kan exempelvis skillnaden mellan ett 2Ah och ett 4Ah vara att det större har likadana celler som det mindre men dubbelt mera av dem.
Och därför kan man enkelt sagt ta ut dubbelt mera effekt ur dem.

Så exempelvis om du har ett verktyg som drar 20A vid 19V vid full belastning med ett stort batteri så med ett mindre så orkar batteriet inte hålla spänningen lika bra utan sjunker till kanske 17V och strömmen sjunker till 18A och du får mindre motoreffekt.

Det finns väl inget som säger att ett batteri som klarar lagra fler amperetimmar har en lägre inre resistans så det kan ge fler ampere under en kort tid från att batteriet är fulladdat? Ja, det är sannolikt att det är så, men inte garanterat.

Snurriis
16 april 2022 · 761 Inlägg

På mitt förra job hade jag en millwalki (stavning?) mutterdragare 1/2".

Vi behövde lossa allt ifrån 12mm insex till 24mm och det samma med vanliga bultar till dim 40.
Då denna maskin var spesad till a dragnings moment till 1200nm ish och åtdragning på ish 850nm dock på ett 9Ah batteri.

Men jag märkte efter jag köpt ett 12Ah batteri till denna maskin att det gick att muttra av/på betydligt kralligare saker då som personer beskrivit tidigare att detta batteri klarar högre belastning under längre tid.

Vanligvis vid köp av skruvdragare så brukar man få med 2-5Ah batterier så jag skulle investera i ett batteri med mer Ah.

granadadr
16 april 2022 · 7 295 Inlägg

torsen skrev:
Varför tror ni proffsen INTE har batterimutterknackare?
Inte heller nätanslutna dito?
Jo för att ingenting slår en pneumatisk mutterknackare!
Nackdelen är slangen och att man måste ha en kompressor som levererar 300 - 400 minutliter vid 6 bar.
Kolla Scorpio(Verktygsboden) - slår t o m IR vid prov - när det gäller vridmoment - till 1/3 av priset för en IR.
Även mindre, lättare och smidigare än IR = bättre åtkomlighet på "knepiga/trånga" ställen.
IR är bra grejor, ingen tvekan om det.
Förmodligen vanligaste verkstadsmaskinen - men priset!

finns absolut proffs som har med batteri,, men omdu ska slå om bilar i 2 veckor räcker ej batterierna länge,, och luft är starkare om du har mkt tryck i kompressorn,,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Jeebz
16 april 2022 · 541 Inlägg

Jag hade en Makita batteridriven på jobbet förut och den orkade inte släppa på centrumbulten till remskivor i arbetet. Så jag åkte och köpte en Hitachi/Hikoki istället. Efter det har jag inte haft några problem. Kollegan kör med Milwaukee och den orkar ännu mer än vad min Hitachi gör. 1/2" maskiner.

MammDiin
16 april 2022 · 2 019 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

MammDiin skrev:

volatyle skrev:

Kan du förklara detta så jag förstår? Är nyfiken.
Min lilla kunskap säger att Ah är hur mkt batteriet går att ladda. Effekten utgörs av spänning gånger ström (watt) - den bör vara samma på ett 1.5Ah batteri, eller?

När du lägger belastning på ett batteri så sjunker spänningen i batteriet.
Och ett större batteri (mera Ah) har vanligen mindre spänningsfall än ett mindre vid samma belastning så man får ut mer effekt.

Dessutom kan exempelvis skillnaden mellan ett 2Ah och ett 4Ah vara att det större har likadana celler som det mindre men dubbelt mera av dem.
Och därför kan man enkelt sagt ta ut dubbelt mera effekt ur dem.

Så exempelvis om du har ett verktyg som drar 20A vid 19V vid full belastning med ett stort batteri så med ett mindre så orkar batteriet inte hålla spänningen lika bra utan sjunker till kanske 17V och strömmen sjunker till 18A och du får mindre motoreffekt.

Det finns väl inget som säger att ett batteri som klarar lagra fler amperetimmar har en lägre inre resistans så det kan ge fler ampere under en kort tid från att batteriet är fulladdat? Ja, det är sannolikt att det är så, men inte garanterat.

Det är sant, oftast brukar batterier som klarar av att ge mycket ström inte ha så bra kapacitet, och de med hög kapacitet är sämre när det kommer till högre belastningar.

Men antar största anledningen är att de flesta använder sig av 18650 batterier och de finns inte med mer kapacitet än 3500mAh idag. Så antar 18 volts batterier (med 4Ah eller mer) vanligen är 5S2P.
Och med 2 batterier parallellt klarar de enkelt sagt dubbla belastningen med samma spänningsfall.

Vet inte hur det är idag, men kan ju vara att 21700 eller 26650 batterier är vanligt idag.

jaka54
16 april 2022 · 5 778 Inlägg

Funderade på att köpa en Milwaukee mutterknackare i höstas men det blev i stället en Bacho ,tryckluftsdriven. Fantastisk maskin , lossar hjulbultar i "svagaste" läget utan problem, hjulbultar som jag tidigare dragit hårt för hand med förlängt skaft (Biltema ca 50-60 cm ).

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 april 2022 · 14 077 Inlägg

jaka54 skrev:
Funderade på att köpa en Milwaukee mutterknackare i höstas men det blev i stället en Bacho ,tryckluftsdriven. Fantastisk maskin , lossar hjulbultar i "svagaste" läget utan problem, hjulbultar som jag tidigare dragit hårt för hand med förlängt skaft (Biltema ca 50-60 cm ).

Kan det vara nån liknande denna? https://www.jula.se/catalog/verktyg-och … re-073009/

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Brådhis * Voff voff *
17 april 2022 · 10 293 Inlägg

torsen skrev:
Varför tror ni proffsen INTE har batterimutterknackare?

Stämmer inte... Jag vet flera tex bärgare som har batterimaskiner och är nöjda med dom.

Jag har själv på ett tidigare jobb haft en Milwaukee batterimaskin som var gott och väl tillräckligt stark. Tror jag behövde förlossa 1-2 ggr med den och då handlade det om mina 100 kg på en förlängare för att få loss bultarna...

Privat har jag en från Jula, minns inte märket men inget premium-märke. Fungerar bra den också, får ibland förlossa (vilket jag inte ser som ett problem alls, det jobbiga som tar tid är ju att gänga in/ut bultarna) och batteritiden är lite sådär om det är kallt ute, men annars är den helt ok.

Senast redigerat av Brådhis (17 april 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
17 april 2022 · 7 264 Inlägg

Annars, om man inte ska lossa hjulmuttrar/-skruvar så lossar jag M6 - M10 med spärrskaft och övergår sedan till min batteridrivna DeWalt. Om det t ex är fråga om att demontera skruvar som förbinder karosser med ramar. Drygt 20-tal M7 på en 2CV.

Mossan1
17 april 2022 · 2 856 Inlägg

Några har nuddat vid ämnet, men svaret på frågan "Gör jag något fel?" i första inlägget:
Ja.  Du drar hjulskruvarna/muttrarna alldeles för hårt.  Punkt slut.

Starkare batteri eller maskin löser ingenting långsiktigt, då du då sannolikt drar åt ändå hårdare med den =ruta1 och kanske oclså fördärvade gängor.

Långsiktiga lösningen är att dra åt till rätt moment. 
Antingen dras det sista för hand med känsla, (mycket svårare med känsla  maskinellt)  eller, så använd momentnyckel.

Momentstavar = njaaaeee.... 
Bättre än inget om man nu promt ska maskindra allt som privatperson som byter 2ggr/år, per bil.
Ganska löjligt, med tanke på hur bra det går att sätta snurr på fälgkorset.

Proffsen som lossar massor av skruvar/muttrar per skift är en helt annan sak.

Senast redigerat av Mossan1 (17 april 2022)

Lucif3r
17 april 2022 · 2 221 Inlägg

Det är åt h-e fel att batteri-dragna är sämre än luftdrivna... Det finns en enkel anledning till att "proffsen" inte (generellt) använder batteri-dragare - nämnligen just batteri och kostnad. En däckverkstad har redan en(eller flera) rejäl(a) kompressor(er) till däckmaskinerna osv, så kostnaden för en luftdriven som inte har någon "downtime" pga. urladdade batterier är ett "givet" val för företag som inte gör annat än att skifta hjul.

Att t ex köpa en milwuakee M18 för 3-4000kr + tillräckligt många batterier á ~2000kr styck för att kunna köra non-stop en hel dag är ekonomiskt självmord när dom istället kan köpa en luftdriven för 2-3000kr och köra non-stop.

-----

Ang större batterier vs mindre kontra effektuttag... Det är helt enkelt bara så att större batterier har fler celler i sig.
Varje cell kan bara skicka ut så mycket effekt innan dom skulle koka sönder, så med fler celler kan man ta ut mer effekt, både under kort tid och lång tid, då varje cell inte behöver jobba skiten ur sig.
Värt att veta är att det är inget magiskt med batterier till elverktyg. Dom flesta använder helt vanliga 18650-celler man kan köpa typ överallt. Vissa high-end batterier använder dock 21700-celler, vilket möjliggör ännu större effektuttag.
Cellerna är kopplade i serie för att uppnå den önskade spänningen, t ex 18V(nominell spänning för en cell är 3.7V, så för 18V krävs 5 celler i serie), och parallelt för att kunna ta ut mer effekt samt få längre drifttid. Med andra ord - fler celler = mer effekt och längre drifttid. Det är inte märkvärdigare än så smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 april 2022 · 17 534 Inlägg

Hylsor... En lång hylsa av dålig kvalitet fungerar som en momentstav och försämrar förmågan mer än man kan tro. Har en kort krafthylsa på en MEEC juladragare med okänd ålder på nacken. Aldrig varit problem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dan-kristian
17 april 2022 · 518 Inlägg

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000028488  köp detta istället för en bättre muttermaskin om du ska dra åt med maskin utan att veta vad du gör..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang