Fälg från sommardäck

Sampen31
5 november 2022 · 3 Inlägg

Tja, har en liten fundering som jag hoppas någon av er kan ge klarhet i! Jag har nyligen köpt ny bil, och med det sålt min gamla. Jag har dock kvar gamla sommardäck (helt spruckna) men på original fälg, funderar därför på att byta sommarhjulen mot vinterhjul men återanvända samma fälg. Fungerar det? Om ja, är det bara att köra samma dimensioner som sommardäcken har eller bör man byta? Och är det något annat jag bör tänka på? Bifogar en bild på ett av sommarhjulen där dimensionerna syns här: https://imgur.com/a/TKVxvfwTack på förhand!

Mack Forum- och sitemoderator
5 november 2022 · 26 164 Inlägg

Fast, den stora frågan är väl vad för bil du hade förut och vad för bil du har nu?
Är det olika bilar med olika mått så spelar det ju ingen roll om de nya däcken har samma/liknande mått som de gamla.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Sampen31
5 november 2022 · 3 Inlägg

Mack skrev:
Fast, den stora frågan är väl vad för bil du hade förut och vad för bil du har nu?
Är det olika bilar med olika mått så spelar det ju ingen roll om de nya däcken har samma/liknande mått som de gamla.

My bad, skulle sagt det. Från äldre golf (07) till nyare golf (15).

Utmarks-Loke
5 november 2022 · 5 850 Inlägg

Gå till en däckverkstad så vränger dom av de där gamla sommardäcken åt dig, och vränger på färska vinterdäck

Utmarks-Loke
5 november 2022 · 5 850 Inlägg

Fast vänta nu, golfs hjul hade ändrat sig en aning mellan 2007 och 2015, de hade fått annan ET. Från 47 till 42. Det innebär att dessa gamla hjul kan komma 5mm längre in eller ut på din nya bil, vilket håll det nu blir. Det borde inte spela någon roll men du kan ju prova dom på bilen innan du investerar i nya däck

torsen
6 november 2022 · 7 257 Inlägg

ET 42 leder till att fälgarna hamnar 5 mm längre ut jämfört med ET 47 = större spårvidd.
Tvärt om = kan leda till att på bil med ET 42 fälgar med ET 47 fälgar hamnar för nära bromsoken.

Mew
6 november 2022 · 2 165 Inlägg

Provmontera gärna för säkerhets skull, men det borde inte vara några problem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang