Min MB laddhybrid äter upp bakdäcken i innerkant

mb_pucken
11 november 2022 · 5 087 Inlägg

När jag renoverade framvagnen på min w202 för några år sedan kördes den ca 7 mil från garaget till jobbet för en hjulinställning. Den var rätt så otäck efter vägen och slet ner däcken någon mm på dom milen. Men då var hela sidorna på bilen svart i gummi..

Att E-klass sliter insidan på bakdäcken är dock inget ovanligt. Vet egentligen inte varför. Dom brukar stå ok vid hjulinställning fast däcken slits snett. Men nu snackar vi flera tusen mil på ett däck och kanske 2mm skillnad mellan minsta och högsta mönsterdjupet.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
torsen
12 november 2022 · 7 238 Inlägg

mb_pucken skrev:
När jag renoverade framvagnen på min w202 för några år sedan kördes den ca 7 mil från garaget till jobbet för en hjulinställning. Den var rätt så otäck efter vägen och slet ner däcken någon mm på dom milen. Men då var hela sidorna på bilen svart i gummi..

Att E-klass sliter insidan på bakdäcken är dock inget ovanligt. Vet egentligen inte varför. Dom brukar stå ok vid hjulinställning fast däcken slits snett. Men nu snackar vi flera tusen mil på ett däck och kanske 2mm skillnad mellan minsta och högsta mönsterdjupet.

Alla bilar med multilänkupphängning kan slita däck snett - inget specifikt för MB E-klass.
Efter 37.500 mil var min f d E-klass "slak/mjuk" bak - men slet INTE bakdäcken snett.
Inbytestest hos bilfirma renderade ingen anmärkning och bilprovningen hade inga synpunkter på bakhjulsupphängningen.
Jag uppmärksammades på min "slappa" bakvagn av en kollega som körde bilen en längre sträcka, och då påpekade att bilen "vandrade" i sidled.
Har man en bil i över 5 år och kör 37.500 mil märker man inte defekter som kommer "smygande".
Man lär sig att omedvetet parera "vandrandet" med ratten.
En märklighet var att jag fick byta skivor och belägg bak ungefär var 7.000:ende mil.
Man frambromsarna var helt original vid 37.500 mil, då bilen avyttrades.
Bilen kördes mellan Simrishamn och Pajala = över hela landet med bagaget fullt av mätutrustning.
Aldrig en trafikolycka - men tillbud i Lapplands inland p g a a renar inte syns så bra i skymning och gryning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang