"baspluggad"?

Calle_l
6 juli 2007 · 29 Inlägg

Jag har en Saab 9-3 -03 med orginal stereo, när jag var inne på brl fick jag förklarat att stereon kunde vara "baspluggad" eller vad det nu kallades efter som att det kommer minimalt med bas högtalarna. Någon som vet något om detta och hur man får bort det?

sssvante
6 juli 2007 · 62 Inlägg

Hur många högtalare har du? hmm

haxer Proljece?
6 juli 2007 · 1 464 Inlägg

Calle_l skrev:
Jag har en Saab 9-3 -03 med orginal stereo, när jag var inne på brl fick jag förklarat att stereon kunde vara "baspluggad" eller vad det nu kallades efter som att det kommer minimalt med bas högtalarna. Någon som vet något om detta och hur man får bort det?

Hittade inget vettigt på internet men dock finns det saab klubbar och saab verkstad smile

Senast redigerat av haxer (6 juli 2007)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Calle_l
6 juli 2007 · 29 Inlägg

jag har nog den enklaste varianten med 4 högtalare, jag har bara två små i hatthyllan.

MrCalle Team Autohifi!
6 juli 2007 · 865 Inlägg

Nu måste du ta reda på mer om denna "Basplugg"???

De måste mena att det sitter en kondning till högtalarna som tar bort freqvenser under 100Hz eller liknade, Jag som har jobbat med bilstereo i 15år har då aldrig hört talas om en inbyggd delning i en orginal stereo.

Good Luck!

Calle_l
7 juli 2007 · 29 Inlägg

Killen på brl förklarade det som att det skulle sitta någon slags anordning på kabeln som man då skulle ta bort. Och då skulle jag vilja veta lite mer vart den finns eller om det kan vara något annat man kan göra?

Senast redigerat av Calle_l (7 juli 2007)

Calle_l
11 juli 2007 · 29 Inlägg

ingen som har någon idé om vart man kan finna dessa bas reduserande anordningar på orginalstereon?

Senast redigerat av Calle_l (11 juli 2007)

Frosted
11 juli 2007 · 1 878 Inlägg

aldrig hört de vad brl killen snackar om.. tror han är ute och cycklar eller åker flakmoppe som har soppatorsk

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Calle_l
11 juli 2007 · 29 Inlägg

ok.. någon ide om vad det kan vara då? det är så att jag har 4 högtalare i bilen.. två på instrument brädan och två i hatt hyllan.. och det kommer i princip inte något bas ljus alls, så jag köpte fetare högtalare till hatthyllan och de blev ingen skillnad.. samt att på Saab skulle det kosta 11000 kr att "uppgradera"..

gamlingen
11 juli 2007 · 5 198 Inlägg

Fråga killen på brl vad han menade... enkelt...

tecman
11 juli 2007 · 1 741 Inlägg

jag är ju ganska säker att han menar att det sitter någon sorts delningsfilter på kabeln någonstans. som delar ljudet så du inte får för mycket bas.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Calle_l
11 juli 2007 · 29 Inlägg

ok är det i så fall någon som vet vart man kan hitta delningsfiltret så man kan ta bort det?

finkelzvin
11 juli 2007 · 17 Inlägg

Calle_l skrev:
ok är det i så fall någon som vet vart man kan hitta delningsfiltret så man kan ta bort det?

Följ kabeln och plocka ner bilen i smådelar tills du hittar det... Fast om du plockar bort det helt så sitter inget filter alls till högtalarna bak. Det är ingen höjdare. Dra istället nya fräscha kablar från stereon smile

Calle_l
11 juli 2007 · 29 Inlägg

finkelzvin skrev:

Calle_l skrev:
ok är det i så fall någon som vet vart man kan hitta delningsfiltret så man kan ta bort det?

Följ kabeln och plocka ner bilen i smådelar tills du hittar det... Fast om du plockar bort det helt så sitter inget filter alls till högtalarna bak. Det är ingen höjdare. Dra istället nya fräscha kablar från stereon smile

ja de ligger något i det du säger.. känns som att det är lite lättare att dra eget.. med då är ju bara problemet att man ska listaut vilken kontakt på stereon som går vart.. http://www.garaget.org/archive/18501/55026/55026-508131.jpg

Senast redigerat av Calle_l (11 juli 2007)

golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
11 juli 2007 · 1 290 Inlägg

Frozen1985 skrev:
aldrig hört de vad brl killen snackar om.. tror han är ute och cycklar eller åker flakmoppe som har soppatorsk

Du som är ute o cyklar o inte vet ett skit så snacka inte! Hade min 04a inne hos BRL idag och de stämmer att den är delad på nåt sätt så du kommer aldrig få ut nån bättre bas genom att tex sätta i två st 6or i hatthyllan. Men dom kopplade in ett steg samt bas åt mig idag och de funkar skitfint! Men då är de bara ljudet som funkar bra! Bilen vettefan vad som hänt med. Den toppar 140 och är skitslö på alla växlar. Håller på o kollar med Saab nu vad som är fel.

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
Calle_l
11 juli 2007 · 29 Inlägg

golfarn_nr1 skrev:

Frozen1985 skrev:
aldrig hört de vad brl killen snackar om.. tror han är ute och cycklar eller åker flakmoppe som har soppatorsk

Du som är ute o cyklar o inte vet ett skit så snacka inte! Hade min 04a inne hos BRL idag och de stämmer att den är delad på nåt sätt så du kommer aldrig få ut nån bättre bas genom att tex sätta i två st 6or i hatthyllan. Men dom kopplade in ett steg samt bas åt mig idag och de funkar skitfint! Men då är de bara ljudet som funkar bra! Bilen vettefan vad som hänt med. Den toppar 140 och är skitslö på alla växlar. Håller på o kollar med Saab nu vad som är fel.

hur mycket blev notan på brl då?

golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
11 juli 2007 · 1 290 Inlägg

Calle_l skrev:

golfarn_nr1 skrev:

Frozen1985 skrev:
aldrig hört de vad brl killen snackar om.. tror han är ute och cycklar eller åker flakmoppe som har soppatorsk

Du som är ute o cyklar o inte vet ett skit så snacka inte! Hade min 04a inne hos BRL idag och de stämmer att den är delad på nåt sätt så du kommer aldrig få ut nån bättre bas genom att tex sätta i två st 6or i hatthyllan. Men dom kopplade in ett steg samt bas åt mig idag och de funkar skitfint! Men då är de bara ljudet som funkar bra! Bilen vettefan vad som hänt med. Den toppar 140 och är skitslö på alla växlar. Håller på o kollar med Saab nu vad som är fel.

hur mycket blev notan på brl då?

Står i andra tråden.

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
finkelzvin
11 juli 2007 · 17 Inlägg

Calle_l skrev:

finkelzvin skrev:

Calle_l skrev:
ok är det i så fall någon som vet vart man kan hitta delningsfiltret så man kan ta bort det?

Följ kabeln och plocka ner bilen i smådelar tills du hittar det... Fast om du plockar bort det helt så sitter inget filter alls till högtalarna bak. Det är ingen höjdare. Dra istället nya fräscha kablar från stereon smile

ja de ligger något i det du säger.. känns som att det är lite lättare att dra eget.. med då är ju bara problemet att man ska listaut vilken kontakt på stereon som går vart..

Kan tyvärr inte svara på vilka kablar du ska koppla på. Men hade jag varit du så hade jag haft kvar som det sitter nu, och dragit nya strömkablar + lågnivå/ev. högnivå-lågnivåomvandlare och slängt in en liten aktiv baslåda eller köpa ett billigt steg och en billig bas. Men vilka kablar du ska få ut ljudet ifrån får någon annan svara på smile

Calle_l
11 juli 2007 · 29 Inlägg

finkelzvin skrev:

Calle_l skrev:

finkelzvin skrev:

Följ kabeln och plocka ner bilen i smådelar tills du hittar det... Fast om du plockar bort det helt så sitter inget filter alls till högtalarna bak. Det är ingen höjdare. Dra istället nya fräscha kablar från stereon smile

ja de ligger något i det du säger.. känns som att det är lite lättare att dra eget.. med då är ju bara problemet att man ska listaut vilken kontakt på stereon som går vart..

Kan tyvärr inte svara på vilka kablar du ska koppla på. Men hade jag varit du så hade jag haft kvar som det sitter nu, och dragit nya strömkablar + lågnivå/ev. högnivå-lågnivåomvandlare och slängt in en liten aktiv baslåda eller köpa ett billigt steg och en billig bas. Men vilka kablar du ska få ut ljudet ifrån får någon annan svara på smile

mmm.. jag ska forska lite i det.. tack för hjälpen..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang