Kan man korrigera felaktiga tekniska data i fordonsregistret?

enok71
9 april 2023 · 12 Inlägg

Importerade fordon har ibland fått helt fel tekniska data hos transportstyrelsen. Är det svårt/dyrt att rätta till sånt? Jag funderar på att köpa en bil som tycks ha fått värden för totalvikt m.m. från en mindre modell. Om jag kan visa att detta är den större modellen, rättar transportstyrelsen till det då, så jag t.ex. får lasta rätt last lagligt eller dra den dragvikt som modellen är gjort för? Och kostar det nåt?

simlar
10 april 2023 · 5 539 Inlägg

Kontakta Transportstyrelsen

Vikter och sånt kan vara svårt såvida du inte har riktigt tydliga och pålitliga bevis.
Kräver förmodligen en registreringsbesiktning.

Men om du t.ex byter färg på bilen räcker det att maila Transportstyrelsen så uppdaterar dom i registret och nya registreringsbevis skickas då ut med dom nya uppgifterna.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
torsen
10 april 2023 · 7 285 Inlägg

Önskar man t ex små/USA-skyltar på sin typade bil kan det löna sig att hänvisa till att (privat-)importer fått liten/USA-skylt.
Sålunda fick jag små skyltar även på en typad Cherokee-06.
Men samma tillvägagångssätt lyckades inte på en Samurai.
Handläggarna på TSV är väl människor även de = divergerade åsikter som politiker.

caromania Forummoderator
10 april 2023 · 9 296 Inlägg

Jag fick igenom en ändring av årsmodell från 1995 till 1993. Extremt bra service vid det tillfället måste jag säga. Jag skickade ett mejl och fick svar nästan direkt med en personlig kontakt. Jag försökte även byta färg till guld men det gick tyvärr inte, men numera är bilen ”gul” istället för ”brun”.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang