Backljus

Rakfyra
29 april 2023 · 39 Inlägg

Hej, jag har en bmw e36 316 från 92 eller 93 med m40b16 sedan, Iaf back ljuset tänds inte när man lägger i backen dvs det lilla vita ljuset. någon som vet hur man fikar det? sen dimljus lampan lyser konstant finns en kapp för dim ljus men inget händer när jag trycker på den. tror inte ens jag har dim ljus fram och vet inte om jag har back. är detta något som jag måste skaffa innan bes eller? sen har många slangar i motor utrymmet börja ge upp vet någon vart man kan köpa slang som passar? kanske finns något kit man kan köpa och byta ut?

trubbelturbo
29 april 2023 · 1 467 Inlägg

Backljuset; kolla först om glödlampan är hel, antagligen har du en lucka i klädseln i bagageutrymmet för att komma åt baksidan av lyktan. Men vet inte exakt hur det ser ut på e36.

Dimljus fram; om du inte har några separata lyktor nere i kofångaren så har du inga dimljus. Om du har dimljus fram så behöver dessa inte fungera. Men om dom fungerar så måste bägge lysa och vara rätt inställda för att klara besiktningen.

Dimljus bak; oftast bara en lampa på ena sidan, lyser starkt (ungefär som bromsljuset). Finns inget krav på dimljus bak i Sverige.

Angående slangarna behöver du vara mer specifik. Är det exempelvis vaccumslangar så är det bara att mäta upp diametern på dessa och köpa nya. Finns lite här och var, exempelvis do88.se/Biltema etc, Klippa till rätt längd och byta ut en efter en.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Rakfyra
30 april 2023 · 39 Inlägg

Tack så mycket. Ja det är massa olika slangat tex ventilhus ventelation, insug, massa slangar som går från insuget till andra saker

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang