Drar en ny bil mindre verkstadspengar än en äldre bil?

pelpet
10 maj 2023 · 94 Inlägg

Ett vanligt argument för att köpa en ny bil är att det börjar bli för mycket fel på den gamla. Men jag funderar på hur mycket sanning det ligger i det egentligen?

Den bil jag kör nu, en Passat FSI 2.0 från 2007, är den bil som jag tror dragit minst verkstadspengar av alla jag ägt och då är det också den äldsta jag ägt. På tre år så handlar det om kanske 15000 kr för att fixa grejor som gått sönder. Det dyraste var ett elektriskt bromsok som behövde bytas. Sen var det någon tändspole och sist fönsterhissen i förardörren som la ner.

Någon gång framöver ska dock Passaten bytas ut mot någon bil som jag verkligen vill ha (denna var ett rent behovsköp). Och en fundering inför det bytet är om man behöver oroa sig mer för verkstadskostnader om man köper en äldre bil, jämfört med om man köper en nyare bil.

En av sakerna jag funderar på är maskinskador. I Länsförsäkringars rapport från 2020 så framgår det att en genomsnittlig bil får en maskinskada vart 50:e år och att en genomsnittlig maskinskada kostar 25 papp.

https://www.lansforsakringar.se/49aedf/ … t_2020.pdf

Min tanke kring det är att genomsnittskostnaden per år för maskinskador då är 500 kr, och att man på ett genomsnittligt bilägande råkar ut för en maskinskada och får slanta ungefär 25000 kr. Och jämfört med den betydligt högre värdeminskningen man har på en ny bil, så är risk-kostnaden för maskinskador i det närmaste försumbar. Men men .. maskinskadeförsäkringen upphör ju efter 10 år eller 12000 mil (hos Länsförsäkringar) - så det skulle kunna vara så att man har en betydligt högre frekvens av maskinskador hos äldre bilar som gått längre utan att det syns i rapporten.

Jag funderar också på om "lindy effect" gäller för bilar. Dvs att en bil som har gått bra under lång tid troligen kommer fortsätta att gå bra under lång tid.

Jag tänker också att en stor fördel med en äldre bil är att om den drabbas av en riktigt jobbig maskinskada, såsom kamremshaveri eller rasad automatlåda, så kan man helt enkelt sälja vraket till någon som kan fixa grejorna själv. Eller att man inte behöver nyttja en dyr märkesverkstad för att byta motor eller vad det nu kan handla om.

Vad säger bilexpertisen här? Hur ser era erfarenheter ut? Blir det mer och allvarligare fel på gamla bilar än på nya? Och har ni några tanketips eller biltips? Jag kör ca 1000-1200 mil per år och vill ha gott om plats för mycket bagage, möjlighet till 7 sittplatser, automatlåda och gärna fyrhjulsdrift och glastak. Kör mest på vintern till fjällen eller liknande så elbil är andrahandsalternativet. Vill åka bekvämt och gärna lite snyggt. Lite hög bränsleförbrukning är tolererbart men vill gärna hålla nere skatten. Fet motor är inte särskilt viktigt. Har kollat på bilar såsom VW Sharan, Ford S-MAX, Renault Espace, Kia Sorento och Fiat Freemont. Men även någon äldre Audi Q7 och någon törstig Mercedes.

simlar
10 maj 2023 · 5 536 Inlägg

Bilar blir mer och mer låsta för stöldskydd desto nyare dom blir, detta gör även att dom blir svårare och svårare att mecka i själv.

Felen blir även dom dyrare, felen ändras från rena mekaniska fel till skumma elektriska fel som ibland orsakas av ett defekt styrdon som måste köpas nytt för många tusenlappar då begagnat ibland är kodningsspärrade pga stöldskydd/säkerhet.
Oftast går begagnade styrdon att montera än så länge, men kräver ofta inkodning till startspärren för nästan vad man än byter.

Min upplevelse är att bilar som fungerat länge kommer fortsätta fungera länge till.


Personligen har jag svårt att komma på vad för bil man ska köpa som bruksbil om några år när nuvarande rostat bort.
Enkla äldre bilar har snart försvunnit helt från vägarna och nyare bilar med alla sina "förarassistanssystem" blir man bara förbannad på när man kör dom.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 maj 2023 · 17 556 Inlägg

VW Sharan, Ford S-MAX, Renault Espace, Kia Sorento och Fiat Freemont. Men även någon äldre Audi Q7 och någon törstig Mercedes

Sorento är ju trevlig men skatten är rejäl. Freemont fick jag höra för ett tag sedan att automaten inte är så bra, googlade och det verkar stämma. I övrigt ingen kommentar.

Jo! 15000:- i reparationskostnader på 3 år är ju helt åt helv...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
pelpet
10 maj 2023 · 94 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jo! 15000:- i reparationskostnader på 3 år är ju helt åt helv...

Jag har kört Citroen tidigare så det kändes billigt smile. Men vad brukar verkstadskostnaderna ligga på? Tänker att det där bromsoket gick på omkring 6000 kr att byta, Tändspolen gick 1500, Fönsterhissgrejoren på 3000 eller något sånt. Och så har jag bytt rutan, en sån där grej som man trycker fast säkerhetsbältet i och någon annan smågrej. Billig verkstad också.

Jesper328
10 maj 2023 · 2 387 Inlägg

Jadu, ju nyare bil desto mer kuckel som kan fela.
Å andra sidan så kanske en äldre inte blir lika väl omhändertagen som en ny.

Min filosofi lyder ändå - "varför slanta 300.000kr på en nyare bil när man kan köpa en för 30-50k och ha en ordentlig buffert?"
Jag finner personligen ingen mening att lägga massa stålar på en A till B-bil.
Hade det varit en busbil/drömbil så kan man lägga pengar, men ska man bara ha något att såsa runt i spelar det ingen större roll vad det är.

Sen så är ju en äldre bil en äldre bil, och framförallt äldre premiumbilar har ju en förmåga att orsaka en del huvudvärk.
Men det finns ju ingenting som säger att en ny kommer att strula mindre.

Jag skulle kolla upp några kärror i valfri prisklass och sen bara Googla "Märke Modell - common problems/issues".
Då kan du få en uppfattning om det är värt risken.

Up the RA
Lucif3r
10 maj 2023 · 2 223 Inlägg

Min -97a har kostat mig 800kr för en hjulinställning på verkstad, under 11år.

pelpet
10 maj 2023 · 94 Inlägg

Jesper328 skrev:
Jadu, ju nyare bil desto mer kuckel som kan fela.
Å andra sidan så kanske en äldre inte blir lika väl omhändertagen som en ny.

Min filosofi lyder ändå - "varför slanta 300.000kr på en nyare bil när man kan köpa en för 30-50k och ha en ordentlig buffert?"
Jag finner personligen ingen mening att lägga massa stålar på en A till B-bil.
Hade det varit en busbil/drömbil så kan man lägga pengar, men ska man bara ha något att såsa runt i spelar det ingen större roll vad det är.

Barnen tycker jag ska köpa en Tesla, men de är ju inte de som betalar smile.

Jag tänker att en äldre bil kan se rätt fräsch ut bara man polerar upp lyktorna, ger den en tvättning och en rekond. Och stoppar man inte en större skärm och så ser den lite mindre omodern ut, och särskilt om man väljer en stereo med android auto eller apple-koppling. Bra för backkameran också.

Vad jag egentligen vill ha är en stor och bekväm bil som får in mig + barnen + samt då och då en hund och då och då fler personer.

Man kan ju räkna på det där. Säg att jag har 300000 kr.

Alt 1: Köper en nyare begagnad bil för pengarna. Tre år senare har jag en bil värd 180 000 kr.
Alt 2: Köper en äldre beg bil för 50000 kr, lägger 15000 kr mer på service än nybilen. Sparar 235 000 kr i indexfonder med 6% avkastning. Efter tre år har jag en bil värd 35000 kr och fonder för 280 000 kr.

Skillnad: 135 000 kr

Jesper328 skrev:
Sen så är ju en äldre bil en äldre bil, och framförallt äldre premiumbilar har ju en förmåga att orsaka en del huvudvärk.
Men det finns ju ingenting som säger att en ny kommer att strula mindre.

Jag skulle kolla upp några kärror i valfri prisklass och sen bara Googla "Märke Modell - common problems/issues".
Då kan du få en uppfattning om det är värt risken.

Det är väl det här jag försöker lista ut, om det faktiskt är så himla mycket mer fel på en äldre bil jämfört med en nyare. Och om det är fler fel, är det större risk att man blir stående vid vägkanten i väntan på bärgare, eller handlar det om man då och då måste lämna in bilen på verkstan för att fixa icke-akuta grejor? Det sistnämnda är ju inte så stort problem, utan mera en kostnad som troligen är mindre än värdeminskningen.

Generellt sett så tycker jag det verkar klokt att undvika de riktiga premiumbilarna såsom Audi Q7 och dyra Mercedesar. De har alltid stor motor vilket drar upp skatt och soppaförbrukning. Desstuom verkar reservdelarna vara dyrare. Tänker att det kanske är smartare att satsa på en välutrustad standardbil som ser snygg ut?

simlar
10 maj 2023 · 5 536 Inlägg

Färre utrustning resulterar oftast i färre fel, just därför dom flesta avråder från premiumbilar.

Bästa bruksbilen är en snikutrustad bil av den storlek man behöver smile

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 maj 2023 · 13 762 Inlägg

simlar skrev:
Färre utrustning resulterar oftast i färre fel, just därför dom flesta avråder från premiumbilar.

Bästa bruksbilen är en snikutrustad bil av den storlek man behöver smile

väljer man även där så liten bil man bara törs så sparar man även där en massa pengar för däcken är billigare i regel.. smile 


en av dom största nackdelarna med moderna bilar..   dom har ganska speciella däck som kostar flera tusen styck..
medans en liten skitbil med 14-15" kostar ett par hundra smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mossan1
11 maj 2023 · 2 869 Inlägg

Byta bil för den börjar kosta reparationer är bara mänskilga psyket som övertygar sig själv om att bytet är vettifgt.  För att man egentligen VILL men måste motivera....

Ta bara värdeminskningen.
Det är många reparationer det....

"Fan vill inte reparera för 15kkr, så jag köper en annan bil för 300kkr istället som sjunker tiotusentals kronor i värde per år"....  Plus ev lånekostnader.....

Ekonomiskt?
Nej, men vanligt självbedrägeri för man vill....

SportPilot Ubåtsingenjör
11 maj 2023 · 7 239 Inlägg

5000 om året i rena repetitioner låter dyrt... Vi har lagt 0kr på reparationer de senaste 3 åren, utöver sedvanlig service då.

Smartaste är att köpa en asiatisk bil och sen köra problem fritt

Senast redigerat av SportPilot (11 maj 2023)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Brådhis * Voff voff *
11 maj 2023 · 10 298 Inlägg

Growe skrev:

simlar skrev:
Färre utrustning resulterar oftast i färre fel, just därför dom flesta avråder från premiumbilar.

Bästa bruksbilen är en snikutrustad bil av den storlek man behöver smile

väljer man även där så liten bil man bara törs så sparar man även där en massa pengar för däcken är billigare i regel.. smile 


en av dom största nackdelarna med moderna bilar..   dom har ganska speciella däck som kostar flera tusen styck..
medans en liten skitbil med 14-15" kostar ett par hundra smile

Kolla vad 155/65-14" (Aygo C1 107) kostar. Nästan i klass med 205/55-16" för att det är en så udda dimension...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
12 maj 2023 · 7 273 Inlägg

Korta svaret är: JA!

Långa svaret är: Se det som en gungbräda där kapitalkostnaderna är på den ena sidan och reparationskostnaderna är på den andra sidan.
Om man HELT bortser från trafiksäkerhet, driftsäkerhet, komfort och värderingen av nya s k "hjälpmedel" såsom filhållning, adaptiv farthållare, autoparkering och elöppning av bakluckan m m - som skiljer den äldre bilen från den nyare.

Kapitalkostnaderna kan ha en ryggsäck som är en europeisk bil, medans andra sidan - reparationskostnaderna - belastas av en japansk bil.

Ekvationen går inte alltid ihop - dels för slumpen - dels för hur gammal bilen är och hur den sköts.

Inte verkstadspengar - men skatt och försäkringsomfattning är faktorer att lägga in i ekvationen.
Bonus - Malus! Ytterligheterna är skyhög vägtrafikskatt hos den nya bilen, vägt mot skattebefrielse för den mer än 30 år gamla.
Garanti och maskinskadeförsäkring(-ens omfattning = 10.000 mil/ 10 år).

Relativt sett är maskinskadeförsäkringen mindre värd på en japansk bil!

Min högst personliga åsikt/uppfattning är att jag ofantligt mycket hellre väljer en japansk bensinbil före en europeisk batteribil!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang