Tankband av på Saab 9-3

Enkeltgjort
21 juni 2023 · 6 Inlägg

Så jag körde som vanligt längst vägen ingen fart eller gupp och plötsligt hör jag hur nåt smäller till och plötsligt är det ett riktigt oljud från under bilen. Det lever om som fan! Jag stannar och kollar under bilen och ser detta https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243809/243809-4b204b9f53690b34c6e8ab90cfa6b6db.jpg

Ser ut som att ett tankband har gått av? Det ska tydligen finnas 2 eller 3 som håller upp men kan bara se det ena som gått av när jag kollar under bilen. Hittar ingen reservdel och verkstäder i min stad har ungefär 1 månads väntetid just nu innan semestern.. What to do? Finns de nån snabb enkel lösning som någon kan komma på eller vet av vars jag kan beställa nytt band och byta själv?

Det är en Saab 9-3 2008 sportkombi

Senast redigerat av Enkeltgjort (21 juni 2023)

Steff240
21 juni 2023 · 1 042 Inlägg

Ett spännband eller liknande runt tanken så kan du köra tills verkstaden får tid smile

Enkeltgjort
21 juni 2023 · 6 Inlägg

Steff240 skrev:
Ett spännband eller liknande runt tanken så kan du köra tills verkstaden får tid smile

De går alltså att dra ett band runt och över tanken? När jag googlade såg jag nån göra en lösning med spännband fast under tanken och sen genom bakre bildörrarna haha... Men jag får väl fixa ett band och se hur jag kan trixa. Hoppas de håller 😬

Hittar ingen ny reservdel till just min 9-3a, men hittar denna någon som vet om det är samma som passar till min bil? https://shop.speedparts.se/en/prod/saab … 35040.html

Senast redigerat av Enkeltgjort (21 juni 2023)

torsen
21 juni 2023 · 7 300 Inlägg

Enkeltgjort skrev:

Steff240 skrev:
Ett spännband eller liknande runt tanken så kan du köra tills verkstaden får tid smile

De går alltså att dra ett band runt och över tanken? När jag googlade såg jag nån göra en lösning med spännband fast under tanken och sen genom bakre bildörrarna haha... Men jag får väl fixa ett band och se hur jag kan trixa. Hoppas de håller 😬 vågar man tanka fullt eller ska man försöka hålla tanken så lätt som möjligt kanske?

Första rådet är att inte köra med bilen alls.
Andra rådet, om du trots skadan, MÅSTE köra bilen hålla tanken så lätt som möjligt.
Huruvida det är möjligt att medelst spännband eller remmar hålla tanken provisoriskt på plats är för mig okänt.

Har du de båda bitarna av det brustna tankbandet kvar så kanske du kan demontera det och skarva i en plåtremsa som du popnitar samman delarna med, i avvaktan på permanent reparation?

Enkeltgjort
21 juni 2023 · 6 Inlägg

torsen skrev:

Enkeltgjort skrev:

Steff240 skrev:
Ett spännband eller liknande runt tanken så kan du köra tills verkstaden får tid smile

De går alltså att dra ett band runt och över tanken? När jag googlade såg jag nån göra en lösning med spännband fast under tanken och sen genom bakre bildörrarna haha... Men jag får väl fixa ett band och se hur jag kan trixa. Hoppas de håller 😬 vågar man tanka fullt eller ska man försöka hålla tanken så lätt som möjligt kanske?

Första rådet är att inte köra med bilen alls.
Andra rådet, om du trots skadan, MÅSTE köra bilen hålla tanken så lätt som möjligt.
Huruvida det är möjligt att medelst spännband eller remmar hålla tanken provisoriskt på plats är för mig okänt.

Har du de båda bitarna av det brustna tankbandet kvar så kanske du kan demontera det och skarva i en plåtremsa som du popnitar samman delarna med, i avvaktan på permanent reparation?

Skulle gissa att den andra delen sitter kvar, de är jävligt trångt så måste ta mig till en mack och hissa upp och kolla. Känns som ett snabbt jobb om man bara har rätt tankband, vet du om det är samma band på 9-3 från 02 som 08? Hittar nämligen bara dessa
https://shop.speedparts.se/en/prod/saab … 35040.html

Senast redigerat av Enkeltgjort (21 juni 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang