Hur mycket pruta på nybegagnad bil?

master_lars
23 juli 2023 · 1 160 Inlägg

Min Audi, som familjen nu haft i 7 år och som rullat ca 16.000 mil beslutades det nyligen att den skulle få vandra vidare till en annan ägare.
Många kanske undrar varför jag säljer den, när det inte gått så långt, är mest för att jag fick en bra deal, (10-15kkr över vad bilpris-sidor värderar den till) och att jag jag om jag skulle behålla den står inför några större servicereparationer inom ett år (med vårt körmönster). Således är det en sweetspot just nu att slippa lägga 10-15kkr för en kamremsbyte, för att om ett år sälja den med 30.000 mindre i "inbyte/försäljning" Väljer istället att byta bil till en nyare, med mindre mil. Hjärtat säger behåll, medans hjärnan säger sälj.

Står nu mellan följande:
Audi A6 Quattro 40 TDI, en 2020 som gått under 5000 mil. Pris ca 350.000kr, tämligen naken.
Skoda Superb IV (Plugin-hybrid) som rullat kring 4500mil. En L&K med lite extra lull-lulll. Pris 360.000kr
Passat GTE kring 4000 mil. Tjänstebils-Passat med typ Executivpaket och dragpaket. 310.000kr.

Hur mycket kan man pruta på dessa tre vid ett eventuellt köp. Blir ett renköp, alltså inget inbyte. Alla är hos handlare, som samtliga har bra renommé och som funnits länge. Skodan finns hos en återförsäljare av just Skoda.

Vill ju gärna få med vinterdäck vid ett köp, men med prislappen handlarna säger sig ha på vinrerdäck på fälg, så blir det väl till att köpa vid sidan om bilköpet.

För att korta ner det hela, hur mycket bör jag förvänta mig att kunna pruta vid ett köp av någon av dessa?

Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Jesper328
23 juli 2023 · 2 373 Inlägg

Större bilhandlare kan vara svåra att pruta hos men... ta i ifrån fötterna, och skäms inte.
Försök slå av minst 50k på varje bil, med lite tur så får du kanske ner dem med 10-20k till slut. smile

Up the RA
krambriw
24 juli 2023 · 427 Inlägg

Jag är nog lite partisk men jag skulle ta audin (har idag en exakt likadan). Det har hänt mycket jämfört med din gamla. Den går snålt, känns stark för att bara vara 204 hk, fin väghållning och komfort

Men, en begagnad brukar komma med vinterdäck också. Dom har väl inte snikat och sålt dom separat??

torsen
24 juli 2023 · 7 238 Inlägg

Var för välja mellan marknadens sämsta bilar - när det finns så många driftsäkra asiatiska kvalitetsbilar?

viccoA
24 juli 2023 · 3 110 Inlägg

Nyare förbränningsbilar kommer kosta en hel del pengar när avgasreningen börjar krångla (den blir mer och mer avancerad ju nyare bilen är,, mest troligt att det blir extra dyrt är det hos dieselbilarna. Om Euro7 införs kommer det troligen inte tillverkas fler avgasbilar alls är min gissning.

Senast redigerat av viccoA (24 juli 2023)

master_lars
24 juli 2023 · 1 160 Inlägg

torsen skrev:
Var för välja mellan marknadens sämsta bilar - när det finns så många driftsäkra asiatiska kvalitetsbilar?

Visa mig en Asiatisk stor kombi i samma storlek som en Passat eller A6:a. Kia Optima kanske någon säger, men den har ju lagts ned, och känns inte som en "bra" bil att välja om man tänker sälja den om 3-7 år. SUV eller MPV vill vi inte ha.

master_lars
24 juli 2023 · 1 160 Inlägg

viccoA skrev:
Nyare förbränningsbilar kommer kosta en hel del pengar när avgasreningen börjar krångla (den blir mer och mer avancerad ju nyare bilen är,, mest troligt att det blir extra dyrt är det hos dieselbilarna. Om Euro7 införs kommer det troligen inte tillverkas fler avgasbilar alls är min gissning.

Så är det säkert, men tänker att den troligen kommer hålla en 3-7 år i alla fall. Ser inte att Elbilarna kommer erövra alla bilar inom den perioden. Det funkar nästan uteslutande för dem som bor i hus eller hyr parkering med laddstople. Långt i från alla.

torsen
24 juli 2023 · 7 238 Inlägg

viccoA skrev:
Nyare förbränningsbilar kommer kosta en hel del pengar när avgasreningen börjar krångla (den blir mer och mer avancerad ju nyare bilen är,, mest troligt att det blir extra dyrt är det hos dieselbilarna. Om Euro7 införs kommer det troligen inte tillverkas fler avgasbilar alls är min gissning.

Joodå - men man får ta in dom som flyttgodsbilar från land utanför EU - UK t ex haha.

viccoA
24 juli 2023 · 3 110 Inlägg

torsen skrev:

viccoA skrev:
Nyare förbränningsbilar kommer kosta en hel del pengar när avgasreningen börjar krångla (den blir mer och mer avancerad ju nyare bilen är,, mest troligt att det blir extra dyrt är det hos dieselbilarna. Om Euro7 införs kommer det troligen inte tillverkas fler avgasbilar alls är min gissning.

Joodå - men man får ta in dom som flyttgodsbilar från land utanför EU - UK t ex haha.

Euro7 innehåller t.o.m. att avgasparametrar skickas till transportstyrelsen med OTA under bilens första 10 år och 20.000mil, dvs glöm att ta bort avgasreningen i förskott. Nu är det inte säkert det blir verklighet för biltillverkarna gråter krokodiltårar.

Senast redigerat av viccoA (24 juli 2023)

master_lars
24 juli 2023 · 1 160 Inlägg

Jesper328 skrev:
Större bilhandlare kan vara svåra att pruta hos men... ta i ifrån fötterna, och skäms inte.
Försök slå av minst 50k på varje bil, med lite tur så får du kanske ner dem med 10-20k till slut. smile

Ja, det lutar åt det, ska försöka sålla ut några som har rätt färg och kombination som jag vill ha. Tycker mig har möjlighet att välja färg och utrustning med tanke på vad bilarna kostar, de flesta är ju svarta eller vita, och det vill jag inte ha.

Tror inte det kommer bli Passat, den känns så gammal idag, sett likadan ut sedan 2015 har jag för mig exterierört och sendan 2007 invändigt. Men skall provköra en och se efter.
Även höra om jag låna hem en demobil över helgen för att se om den funkar på mina längre resor.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 juli 2023 · 17 485 Inlägg

Köpte en vit liten bil till frun i April. Nej, det ångrar vi lite. Den ser för det mesta förjävlig ut. Köp en bil med metalliclack! En mörk grå är väl det bästa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
master_lars
25 juli 2023 · 1 160 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Köpte en vit liten bil till frun i April. Nej, det ångrar vi lite. Den ser för det mesta förjävlig ut. Köp en bil med metalliclack! En mörk grå är väl det bästa.

Ja, metallic skall det vara, ett option i sig. Lätt förkärlek till ljusa metallic-lacker. Silver, Champagne, eller någon mörkare silver.

master_lars
21 augusti 2023 · 1 160 Inlägg

Hårda kast har det varit under semestern. Börjar fundera på om det inte är rätt kass affär att köpa sig en Superb IV eller en A6:a diesel.

Tittat in BMW 520d och då F11, från typ 2015 och uppåt. Man får ju en tämligen lågmilad och vettigt utrustad bil för vettiga pengar. Många verkar även vara Euro6.

Sedan har Passat GTE åter igen kommit upp som en bubblare. Om man köper en från 2018 med vettiga mil (alltås under 10.000 mil) så borde man ha en hyfsat fräsch kärra med låga driftskostander. Det stora kruxet, är ju förbrukningen på långfärd.

Anledningen till de tvära kasten är att jag funderat en vända till, och då har tanken slagit en att man kanske skulle köpa en av de ovan förseslagna bilarna för under 260.000kr, så finns ju ett utrymme att på sikt även köpa en elbil av modernare snitt och med en räckvidd som man faktiskt kan använda, typ 20+ mil, för en 200kkr. Tänkte då MG ZS eller Renault Zoe (batteriköp). Då skulle man ju kunna köra den till jobbet och i princip göra alla lokala resor med, medan man har en bättre diesel eller plug-in som långfärdsdojja.

Typ sådan här uppställning:

https://www.blocket.se/annons/stockholm … 1000288910

https://www.blocket.se/annons/ostergotl … 1000118460

Noobnisse
21 augusti 2023 · 181 Inlägg

master_lars skrev:
Hårda kast har det varit under semestern. Börjar fundera på om det inte är rätt kass affär att köpa sig en Superb IV eller en A6:a diesel.

Tittat in BMW 520d och då F11, från typ 2015 och uppåt. Man får ju en tämligen lågmilad och vettigt utrustad bil för vettiga pengar. Många verkar även vara Euro6.

Sedan har Passat GTE åter igen kommit upp som en bubblare. Om man köper en från 2018 med vettiga mil (alltås under 10.000 mil) så borde man ha en hyfsat fräsch kärra med låga driftskostander. Det stora kruxet, är ju förbrukningen på långfärd.

Anledningen till de tvära kasten är att jag funderat en vända till, och då har tanken slagit en att man kanske skulle köpa en av de ovan förseslagna bilarna för under 260.000kr, så finns ju ett utrymme att på sikt även köpa en elbil av modernare snitt och med en räckvidd som man faktiskt kan använda, typ 20+ mil, för en 200kkr. Tänkte då MG ZS eller Renault Zoe (batteriköp). Då skulle man ju kunna köra den till jobbet och i princip göra alla lokala resor med, medan man har en bättre diesel eller plug-in som långfärdsdojja.

Typ sådan här uppställning:

https://www.blocket.se/annons/stockholm … 1000288910

https://www.blocket.se/annons/ostergotl … 1000118460

Låter rimligt! BYD Atto har en leasingkampanj där den kostar 2995kr/mån och dessutom bara 1 år bindning istället för de "vanliga" 3 åren det brukar vara på privatleasing. 1 år är kanske lämpligt om man bara vill doppa tårna i elbils-livet innan man köper själv!

Har inte läst villkoren men det känns som väldigt mycket bil för pengarna
https://bydauto.se/modeller/byd-atto-3? … cIQAvD_BwE

Senast redigerat av Noobnisse (21 augusti 2023)

master_lars
22 augusti 2023 · 1 160 Inlägg

Har förvisso redan doppat tårna i elbilsträsket, och klev upp med en viss bitter eftersmak, mest beroende batteristorlek.
Vi hade en BMW i3 ett kort tag, den såldes iväg för att det var ett jäkla laddande plus att bilen var lite rackligt byggd i mitt tycke. Den hade förvisso 20kW-batteriet (60Ah) och Rexmotor men tyckte man laddade mest hela tiden. Så kravet är att om vi köper elbil igen, så är det mist 40kW batteri som är kravet, gärna mer. Det borde borga för en räckvidd på ca 20-23 mil sommartid, och kanske en 15 vintertid. Helt ok och skulle passa våra lokala behov. Anledningen är att jag funderar lite på en Zoe, är väl att den har 51kW batteri, och kommer sommartid över 30 mil på en laddning, då skulle vi kunna ta den landet om man skulle behöva.

BYD Atto som du länkade till, verkar ju ha en riktigt bra kampanj. Kanske värt att testa leasing, trots att jag inte gillar leasingupplägget.

viccoA
22 augusti 2023 · 3 110 Inlägg

master_lars skrev:
Har förvisso redan doppat tårna i elbilsträsket, och klev upp med en viss bitter eftersmak, mest beroende batteristorlek.
Vi hade en BMW i3 ett kort tag, den såldes iväg för att det var ett jäkla laddande plus att bilen var lite rackligt byggd i mitt tycke. Den hade förvisso 20kW-batteriet (60Ah) och Rexmotor men tyckte man laddade mest hela tiden. Så kravet är att om vi köper elbil igen, så är det mist 40kW batteri som är kravet, gärna mer. Det borde borga för en räckvidd på ca 20-23 mil sommartid, och kanske en 15 vintertid. Helt ok och skulle passa våra lokala behov. Anledningen är att jag funderar lite på en Zoe, är väl att den har 51kW batteri, och kommer sommartid över 30 mil på en laddning, då skulle vi kunna ta den landet om man skulle behöva.

BYD Atto som du länkade till, verkar ju ha en riktigt bra kampanj. Kanske värt att testa leasing, trots att jag inte gillar leasingupplägget.

Alla Zoe stödjer inte snabbladdning (tillval) så kolla det före du köper, kan vara praktiskt att kunna fylla på lite energi på vägen vid enstaka tillfällen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 augusti 2023 · 17 485 Inlägg

master_lars skrev:
Har förvisso redan doppat tårna i elbilsträsket, och klev upp med en viss bitter eftersmak, mest beroende batteristorlek.
Vi hade en BMW i3 ett kort tag, den såldes iväg för att det var ett jäkla laddande plus att bilen var lite rackligt byggd i mitt tycke. Den hade förvisso 20kW-batteriet (60Ah) och Rexmotor men tyckte man laddade mest hela tiden. Så kravet är att om vi köper elbil igen, så är det mist 40kW batteri som är kravet, gärna mer. Det borde borga för en räckvidd på ca 20-23 mil sommartid, och kanske en 15 vintertid. Helt ok och skulle passa våra lokala behov. Anledningen är att jag funderar lite på en Zoe, är väl att den har 51kW batteri, och kommer sommartid över 30 mil på en laddning, då skulle vi kunna ta den landet om man skulle behöva.

BYD Atto som du länkade till, verkar ju ha en riktigt bra kampanj. Kanske värt att testa leasing, trots att jag inte gillar leasingupplägget.

Köp senaste numret av Vi Bilägare. BYD Atto testas. Väl spenderade pengar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang