Tipps och råd om att ta ner innertak volvo 740

Ekbl0m Stövarn
30 april 2008 · 225 Inlägg

tjenare ska ta ner ett innertak på måndag till bilen och tänkte höra om det är någon som har några bra råd eller vad som helst på vad man ska göra och inte göra, det sitter en taklucka på den.

Mvh Niklas Ekblom

Jag såg ljuset i tunneln men det var visst tåget
Volvo_Mannen Volvoskadad
30 april 2008 · 6 017 Inlägg

saxat rakt ur FAQ på tpc forum:

Ta ur baksätet och ryggstödet, skjut framstolarna i bakersta läget.Fäll stolsryggarna fullt bakåt. Lägg i ettans eller treans växel. Ta ur ratten. Tejpa fast bältena på yttersidan av B-Stolpen.Ta loss alla clips, paneler, handtag, solskydd, backspegel etc. Ta ut taket genom höger framdörr... Man bör helst vara 3 man om de inte ska gå sönder... Går med 2 men ganska lätt att de går sönder... Har man taklucka i bilen måste man vara 3 st, jätte bräckligt då. Har gjort så här på 3 stycken nu o de funkar kalasfint. Lycka till


Text: Gahmen

Jonas
AudiFors
30 april 2008 · 906 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:
saxat rakt ur FAQ på tpc forum:

Ta ur baksätet och ryggstödet, skjut framstolarna i bakersta läget.Fäll stolsryggarna fullt bakåt. Lägg i ettans eller treans växel. Ta ur ratten. Tejpa fast bältena på yttersidan av B-Stolpen.Ta loss alla clips, paneler, handtag, solskydd, backspegel etc. Ta ut taket genom höger framdörr... Man bör helst vara 3 man om de inte ska gå sönder... Går med 2 men ganska lätt att de går sönder... Har man taklucka i bilen måste man vara 3 st, jätte bräckligt då. Har gjort så här på 3 stycken nu o de funkar kalasfint. Lycka till


Text: Gahmen

Är det verkligen så mycket extra jobb bara för den har taklucka? Aldrig gjort på en med taklucka men vanligtvis behöver man ju inte göra allt det däryikes

=)
Ekbl0m Stövarn
30 april 2008 · 225 Inlägg

okok låter kanon det där bara o plocka ner det där sen dåtongue

Jag såg ljuset i tunneln men det var visst tåget
volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
16 juli 2008 · 695 Inlägg

ta bort nackstöden bak och rutan bak så får du ut det alt är framrutan

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo V70 "Classic" (2008)
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
Ekbl0m Stövarn
17 juli 2008 · 225 Inlägg

fick ut det igenom att ta ur baksätet och bak och vika ner framsätena så mycket som möjligt, bort med ratten i med 5´ans växel och bort med dörrlisten vid förar dörren, på det sättet går taket ut precis.
kan beskriva mer detaljerat om det är någon som ska göra det och behöver hjälp.

Jag såg ljuset i tunneln men det var visst tåget
JonasHalt
17 juli 2008 · 699 Inlägg

På 240-in lossade jag bakrutan å tog ut det den vägen.. var väldigt lätt!

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
20 september 2008 · 695 Inlägg

bytta framrutan i samband med det så går det ut utan problem cool
mvh

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
Volvo V70 "Classic" (2008)
Swedish_girl86
13 februari 2011 · 4 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
saxat rakt ur FAQ på tpc forum:

Ta ur baksätet och ryggstödet, skjut framstolarna i bakersta läget.Fäll stolsryggarna fullt bakåt. Lägg i ettans eller treans växel. Ta ur ratten. Tejpa fast bältena på yttersidan av B-Stolpen.Ta loss alla clips, paneler, handtag, solskydd, backspegel etc. Ta ut taket genom höger framdörr... Man bör helst vara 3 man om de inte ska gå sönder... Går med 2 men ganska lätt att de går sönder... Har man taklucka i bilen måste man vara 3 st, jätte bräckligt då. Har gjort så här på 3 stycken nu o de funkar kalasfint. Lycka till


Text: Gahmen

Läste tråden så nu ska jag ner och plocka ur ett i min 740 har aldrig bytt i sedan förut bara i kombi men ska pröva ditt råd som du skrev här i forumet. 
//Ida

riskakan
14 september 2023 · 7 Inlägg

Ekbl0m skrev:
fick ut det igenom att ta ur baksätet och bak och vika ner framsätena så mycket som möjligt, bort med ratten i med 5´ans växel och bort med dörrlisten vid förar dörren, på det sättet går taket ut precis.
kan beskriva mer detaljerat om det är någon som ska göra det och behöver hjälp.

Skulle gärna få hjälp med hur du lossade taket från takluckan? big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang