Schukoladda hybridbil

zyzd2
19 november 2023 · 6 Inlägg

Hej!

Det har inte riktigt klarnat för mig. Finns på dylika svenska hemsidor en laddkabel med Typ 2-uttag, Schuko, 10-16 A med laddeffekt upp till 3.6 KW
https://www.kjell.com/se/produkter/kabl … 5-m-p45024

Går i tankarna för att köpa en Ceed 1.6 Plug-in Hybrid SW med en batterikapacitet på 8.9kwh, Typ 2 laddning och 1 Fas 16A.
Är det fritt fram att koppla in den hängandes på en krok i ett garage om nätterna? Eller finns det en övervägande risk att ladda denna typen av batteri på så sätt? Och hur lång tid tar laddningen? Räknar det till ca fyra timmar med 2.3 kw som eluttagen har.

Senast redigerat av zyzd2 (19 november 2023)

KenthIJ
21 november 2023 · 1 480 Inlägg

Är ingen expert men...
flera här på forumet t ex Hybrid_ är mycket kunniga på området så...
kanske att han hoppar in här

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 november 2023 · 13 754 Inlägg

man avråder att ladda via schuko utag   för det finns en överhängade risk att man överbelastar utaget.   

https://www.elsakerhetsverket.se/global … g-2018.pdf

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
KenthIJ
21 november 2023 · 1 480 Inlägg

Har en Toyota RAV 4 2020 Plug in med 18 kWh batteri (har dock laddat 14.2 kWh som mest, resten verkar vara buffert)
Har laddat den på Schuko några enstaka ggr men då har jag ställt ned laddströmsmottagningen i bilen till 8A (finns 16A och MAX läge att välja på)
Då tar det ca 10 timmar att ladda från 0- 100 %

Senast redigerat av KenthIJ (21 november 2023)

master_lars
27 november 2023 · 1 162 Inlägg

zyzd2 skrev:
Hej!

Det har inte riktigt klarnat för mig. Finns på dylika svenska hemsidor en laddkabel med Typ 2-uttag, Schuko, 10-16 A med laddeffekt upp till 3.6 KW
https://www.kjell.com/se/produkter/kabl … 5-m-p45024

Går i tankarna för att köpa en Ceed 1.6 Plug-in Hybrid SW med en batterikapacitet på 8.9kwh, Typ 2 laddning och 1 Fas 16A.
Är det fritt fram att koppla in den hängandes på en krok i ett garage om nätterna? Eller finns det en övervägande risk att ladda denna typen av batteri på så sätt? Och hur lång tid tar laddningen? Räknar det till ca fyra timmar med 2.3 kw som eluttagen har.

De flesta schoukoladdare ger enbart 10A, varpå risken för överhettning är minimal. Jag har laddat min hybrid och tidigare elbil enbart med schoukoladdare, och det går prima. Grejen är bara den att man inte skall stoppa i kabeln och ta ut den ur uttaget hela tiden. Låt den sitta så är det en "säker" installation.

Laddar du över natten eller när du är hemma så spelar det ju inte någon roll om det tar 3 eller 8 timmar att ladda bilen. Den står ju där ändå. Kan tycka att dessa hemmaladdare på 22kW är lite överdrift, då du extremt sällan behöver fylla så snabbt.
Vet flera som även laddar sina teslor med schukoladdning, det går, men långsamt, men på två dygn med kortare resor till och från jobbet så fyller du batteriet.

Muskelbil
9 december 2023 · 383 Inlägg

1. Ladda inte med högre ström än 10A.
2. Stäng av laddningen innan du eventuellt drar ur kontakten så slipper du en ljusbåge och nedsatt kontaktförmåga i uttaget.
3. Använd inte ett glappande uttag eller skarvkabel till nödladdaren.
4. Ceed PHEV än ingen kul typ när du kört slut på batteriet, den växlar tråkigt och förbrukar mycket bensin när den körs som en vanlig hybrid.
5. Fundera på om en elbil kan vara ett alternativ istället.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 december 2023 · 17 528 Inlägg

Muskelbil skrev:
1. Ladda inte med högre ström än 10A.
2. Stäng av laddningen innan du eventuellt drar ur kontakten så slipper du en ljusbåge och nedsatt kontaktförmåga i uttaget.
3. Använd inte ett glappande uttag eller skarvkabel till nödladdaren.
4. Ceed PHEV än ingen kul typ när du kört slut på batteriet, den växlar tråkigt och förbrukar mycket bensin när den körs som en vanlig hybrid.
5. Fundera på om en elbil kan vara ett alternativ istället.

Laddaren tål det. Bilen fixar det. Men är uttaget en smula dåligt och/eller underdimension på kablar så blir det värmeutveckling. Även elcentralen kommer bli varm. Schukoladda i undantagsfall. Men eftersom TS har (om denna köpt) en PHEV skulle jag säga: Aldrig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 december 2023 · 13 754 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Muskelbil skrev:
1. Ladda inte med högre ström än 10A.
2. Stäng av laddningen innan du eventuellt drar ur kontakten så slipper du en ljusbåge och nedsatt kontaktförmåga i uttaget.
3. Använd inte ett glappande uttag eller skarvkabel till nödladdaren.
4. Ceed PHEV än ingen kul typ när du kört slut på batteriet, den växlar tråkigt och förbrukar mycket bensin när den körs som en vanlig hybrid.
5. Fundera på om en elbil kan vara ett alternativ istället.

Laddaren tål det. Bilen fixar det. Men är uttaget en smula dåligt och/eller underdimension på kablar så blir det värmeutveckling. Även elcentralen kommer bli varm. Schukoladda i undantagsfall. Men eftersom TS har (om denna köpt) en PHEV skulle jag säga: Aldrig.

så är det ju..   det finns en god anledning att elsäkerhetsverket avråder..   det är inte bara för att dom tycker alla ska köpa riktigare laddare utan att ett flertal bränder har hänt pga man laddat elfordon via ett vanligt utag. 
och det har tagit eld och hela huset brunnit ner.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Muskelbil
9 december 2023 · 383 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Muskelbil skrev:
1. Ladda inte med högre ström än 10A.
2. Stäng av laddningen innan du eventuellt drar ur kontakten så slipper du en ljusbåge och nedsatt kontaktförmåga i uttaget.
3. Använd inte ett glappande uttag eller skarvkabel till nödladdaren.
4. Ceed PHEV än ingen kul typ när du kört slut på batteriet, den växlar tråkigt och förbrukar mycket bensin när den körs som en vanlig hybrid.
5. Fundera på om en elbil kan vara ett alternativ istället.

Laddaren tål det. Bilen fixar det. Men är uttaget en smula dåligt och/eller underdimension på kablar så blir det värmeutveckling. Även elcentralen kommer bli varm. Schukoladda i undantagsfall. Men eftersom TS har (om denna köpt) en PHEV skulle jag säga: Aldrig.

Precis, bilens laddare är dimensionerad för matningen.


Ett schuko är dimensionerat att lämna 16A korta perioder, därav tips om 10A laddström, då blir det inte någon värmeutveckling om uttaget är i bra skick och matande kablage som du nämner är enligt modern standard.

Det är några få som brunnit vid laddning pga vägguttagtimer, skarvsladd eller att kontakten dragits ut under laddtid och ljusbåge förstört schukouttaget.
Att en mängd BMW PHEV brunnit beror inte på laddmetoden, det var andra orsaker i konstruktionen.

Senast redigerat av Muskelbil (9 december 2023)

Muskelbil
9 december 2023 · 383 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:

Muskelbil skrev:
1. Ladda inte med högre ström än 10A.
2. Stäng av laddningen innan du eventuellt drar ur kontakten så slipper du en ljusbåge och nedsatt kontaktförmåga i uttaget.
3. Använd inte ett glappande uttag eller skarvkabel till nödladdaren.
4. Ceed PHEV än ingen kul typ när du kört slut på batteriet, den växlar tråkigt och förbrukar mycket bensin när den körs som en vanlig hybrid.
5. Fundera på om en elbil kan vara ett alternativ istället.

Laddaren tål det. Bilen fixar det. Men är uttaget en smula dåligt och/eller underdimension på kablar så blir det värmeutveckling. Även elcentralen kommer bli varm. Schukoladda i undantagsfall. Men eftersom TS har (om denna köpt) en PHEV skulle jag säga: Aldrig.

så är det ju..   det finns en god anledning att elsäkerhetsverket avråder..   det är inte bara för att dom tycker alla ska köpa riktigare laddare utan att ett flertal bränder har hänt pga man laddat elfordon via ett vanligt utag. 
och det har tagit eld och hela huset brunnit ner.

Det är några få som brunnit vid laddning pga vägguttagtimer, skarvsladd eller att kontakten dragits ut under laddtid och ljusbåge förstört schukouttaget.
Att en mängd BMW PHEV brunnit beror inte på laddmetoden, det var andra orsaker i konstruktionen.

Senast redigerat av Muskelbil (9 december 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 december 2023 · 13 754 Inlägg

Muskelbil skrev:

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:

Laddaren tål det. Bilen fixar det. Men är uttaget en smula dåligt och/eller underdimension på kablar så blir det värmeutveckling. Även elcentralen kommer bli varm. Schukoladda i undantagsfall. Men eftersom TS har (om denna köpt) en PHEV skulle jag säga: Aldrig.

så är det ju..   det finns en god anledning att elsäkerhetsverket avråder..   det är inte bara för att dom tycker alla ska köpa riktigare laddare utan att ett flertal bränder har hänt pga man laddat elfordon via ett vanligt utag. 
och det har tagit eld och hela huset brunnit ner.

Det är några få som brunnit vid laddning pga vägguttagtimer, skarvsladd eller att kontakten dragits ut under laddtid och ljusbåge förstört schukouttaget.
Att en mängd BMW PHEV brunnit beror inte på laddmetoden, det var andra orsaker i konstruktionen.

så du tror att elsäkerhetsverket bara skojar när dom avråder?   det finns som sagt en grundad anledning till att man avråder laddningen..   även om allt ska klara det..  problemet är oxå att man belastar all el under långa perioder..   när hushelvetet var byggt 1951 och har orginal el så kan du ju räkna med att det blir problem.  och derför avråder man.   jag skulle personligen sätta upp en riktig laddstation. för har man råd att köpa en biljävel för 500k så har man oxå råd att montera en riktig laddare annars skulle man inte köpt bilen från första början.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
KenthIJ
9 december 2023 · 1 480 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Muskelbil skrev:
1. Ladda inte med högre ström än 10A.
2. Stäng av laddningen innan du eventuellt drar ur kontakten så slipper du en ljusbåge och nedsatt kontaktförmåga i uttaget.
3. Använd inte ett glappande uttag eller skarvkabel till nödladdaren.
4. Ceed PHEV än ingen kul typ när du kört slut på batteriet, den växlar tråkigt och förbrukar mycket bensin när den körs som en vanlig hybrid.
5. Fundera på om en elbil kan vara ett alternativ istället.

Laddaren tål det. Bilen fixar det. Men är uttaget en smula dåligt och/eller underdimension på kablar så blir det värmeutveckling. Även elcentralen kommer bli varm. Schukoladda i undantagsfall. Men eftersom TS har (om denna köpt) en PHEV skulle jag säga: Aldrig.

Är det pga att phev laddar på en fas som gör att det blir extra riskfyllt ?

Muskelbil
9 december 2023 · 383 Inlägg

Growe skrev:

Muskelbil skrev:

Growe skrev:

så är det ju..   det finns en god anledning att elsäkerhetsverket avråder..   det är inte bara för att dom tycker alla ska köpa riktigare laddare utan att ett flertal bränder har hänt pga man laddat elfordon via ett vanligt utag. 
och det har tagit eld och hela huset brunnit ner.

Det är några få som brunnit vid laddning pga vägguttagtimer, skarvsladd eller att kontakten dragits ut under laddtid och ljusbåge förstört schukouttaget.
Att en mängd BMW PHEV brunnit beror inte på laddmetoden, det var andra orsaker i konstruktionen.

så du tror att elsäkerhetsverket bara skojar när dom avråder?   det finns som sagt en grundad anledning till att man avråder laddningen..   även om allt ska klara det..  problemet är oxå att man belastar all el under långa perioder..   när hushelvetet var byggt 1951 och har orginal el så kan du ju räkna med att det blir problem.  och derför avråder man.   jag skulle personligen sätta upp en riktig laddstation. för har man råd att köpa en biljävel för 500k så har man oxå råd att montera en riktig laddare annars skulle man inte köpt bilen från första början.. smile

Vägguttaget vet inte om det är en billaddning eller ett element på 2000W som drivs, elsäkerhetsverket avråder att man inte ska ta ut höga effekter under längre tid oavsett vad som är anslutet, och det är anledningen till att jag skrev 10A och hur det inte ska kopplas vid laddning, eftersom det är då bränder har uppstått.
(Förutom de självantändande skitbilarna med konstruktionsfelen jag nämnde som hade brunnit oavsett inkoppling.)

Det finns andra vägar att gå än att köpa ett glorifierat fördyrat vägguttag med appuppkoppling och mätning.
Nämligen ett CEE-uttag och adapter för laddkabeln.
Laddaren är redan monterad i bilen och behöver enbart matning för att ladda.
Men visst kan det vara behövligt med en laddare, i ett hus med äldre el, med lastbalansering och för tibberanvändaren en uppkoppling för att ladda vid lågpris, det håller jag med om, men det är en helt annan fråga än om man kan ladda sin PHEV via schukouttaget.

master_lars
9 december 2023 · 1 162 Inlägg

Ladda en PHEV är ingen fara alls med schukouttaget, vi pratar om max 20kW batterier, i de senaste och nyaste laddhybriderna. Tex Volvo v60 facelift har ju ett lite större batteri för att ge en räckvidd längre än 4 mil. Att ladda 20kW är ingen fara, man maxar typ 10 timmar om batteriet är noll till 100. Kia har mig veterligen 9kW batteri, varpå det tar 4ish timmar att ladda med 10A. Ingen fara alls skulle jag säga. Laddarna som följer med bilarna är också enbart på 10A, så ingen fara fram varmgång. Spisen drar drar mer effekt när du kokar en gryta under några timmar.

Grundregeln är återigen, säkerställ att du har rätt dimension på elkablarna och att är tämligen nya. Är de från 40-talet kan det vara värt att dra om elen i huset ändå. Säkerställ att uttaget är fräscht och låt laddaren sitta i hela tiden på given plats, och rör de inte.

Laddbox är givetvis bättre, men på en plugin är det lite overkill i min mening.
Känn dock på uttaget då och då om du upplever att det blir varmt, avbryt laddningen. En annan sak, inga andra förbrukare på det uttaget du laddar från. Alltså, kör inte motorvärmare och laddning på samma uttag, än mindre samtidigt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang