Säkring för batterikabel, Volvo S80 2001

neohtoniah
18 december 2023 · 1 Inlägg

Hej!

Håller på att bygga ut mitt ljudsystem i min S80 och ska göra en så kallad "big 3"-uppgradering av elsystemet. Har tänkt montera en extra pluskabel på 50 mm² från batteriet fram till generatorn. Batteriet sitter ju likt V70N i bagaget på bilen och original strömkabel går fram till säkringsboxen i motorutrymmet där den sedan går vidare till generator, startmotor osv.

Har följt denna kabel och även kollat i VIDA men vad jag kan se så finns det ingen säkring på originalkabeln, vilket jag tycker är lite konstigt. Den går ju nästan genom hela bilen så det finns ju rätt många ställen där den skulle kunna nötas upp eller gå av och därmed kortsluta mot chassit. Visserligen går den genom en hyfsad tjock plastskena hela vägen så Volvo kanske räknade med att den ska vara väl skyddad?

Min tanke är i alla fall att montera dit en säkring i vardera ände av den extra kabel som jag kommer sätta dit. En säkring precis vid batteriet och en precis vid säkringsboxen i motorutrymmet. Om det då blir en säkring för mycket så får det väl vara så, jag menar det är ju bättre än att bilen brinner upp vid ev. kortslutning.

Är det någon fler som gjort något liknande och hur har ni gjort i så fall? Är det bara jag som tycker att det är konstigt att det inte verkar vara någon form av huvudsäkring på original pluskabel?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang