Högmilare?

SNR27DB
25 januari · 38 Inlägg

Ofta ser jag annonser på bilar som kört 35-40k mil och fortfarande går för ett relativt högt pris. När anser man egentligen att en bil har gått för många mil och vad är det man ska fundera på gällande dessa bilar? Är det öht lönt att överväga köp av en bil som gått närmare 40k mil även om den sägs vara i bra skick? Vad är det man ska kolla extra på när man tittar på en sån bil?

viccoA
25 januari · 3 110 Inlägg

SNR27DB skrev:
Ofta ser jag annonser på bilar som kört 35-40k mil och fortfarande går för ett relativt högt pris. När anser man egentligen att en bil har gått för många mil och vad är det man ska fundera på gällande dessa bilar? Är det öht lönt att överväga köp av en bil som gått närmare 40k mil även om den sägs vara i bra skick? Vad är det man ska kolla extra på när man tittar på en sån bil?

Kan man inte laga bilar själv bör man vara försiktig med högmilare. Alla bilar går sönder förr eller senare, högre mil mer sannolikt förr.

Senast redigerat av viccoA (25 januari )

Mack Forum- och sitemoderator
25 januari · 26 151 Inlägg

Fast vad definierar du som högt pris?
En bil som rullat 40k mil lär oavsett märke eller modell inte ligga särdeles högt i pris, men det kan såklart skilja väldigt mycket från märke till märke.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Muskelbil
25 januari · 320 Inlägg

Mina bilar från det ena företaget jag driver har alla körts runt 380.000km när jag säljer dom vidare.
Full servicehistorik och välskötta bilar.
En bil som fortfarande körs i företaget, av mig som tjänstebil, har gått 470.000km och det är enbart några små bekymmer med dörrhandtag och länkarmar i framvagnen som bytts en gång.
Var inte rädd för enbart mil, utan tänk även på hur bilen är skött.
En lågmilad bil kan vara slutkörd tidigt om den körts ovarsamt och inte skötts om.
Historiken är värdefull.

master_lars
26 januari · 1 160 Inlägg

Vissas bilmodeller är ju maskinellt rejält ihopsatta. Huvudsaken är som alltid att service skall ha utförts enligt intervall eller helst tidigare.
Titta bara på V70N, Saab 9-5 och framförallt Saab 9-3 där många bilar uppvisar rejält höga mil. Oftast är det inte milen som tar de där bilarna, utan annat som rostskador och eller elektronikrelaterade fel.

Kan man skruva hyffsat själv, som att byta olja, alla filter, och kanske bromsar, så kan du hålla en sådan bil i liv lääänge till. Huvudsaken är att rosten är minimal.

Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
MrHyde
26 januari · 654 Inlägg

Precis som Muskelbil säger är historiken viktigare än miltalen. En välskött bil med bra historik gör det ju också lätt att kolla vad som bytts och inte bytts. Ska jag kolla på en långmilare så kollar jag över om till exempel hjullager, drivknutar och liknande slitagedelar bytts tidigare, för annars är det ju bara en tidsfråga innan det kommer. Har en bil gått 35000 mil men har bytt hjullager runt 30000 mil så är den ju fräshare i vissa delar än en bil som bara gått 10000 mil och inte bytt, om du förstår vad jag menar.

Live long, and prosper.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 januari · 13 744 Inlägg

Muskelbil skrev:
Mina bilar från det ena företaget jag driver har alla körts runt 380.000km när jag säljer dom vidare.
Full servicehistorik och välskötta bilar.
En bil som fortfarande körs i företaget, av mig som tjänstebil, har gått 470.000km och det är enbart några små bekymmer med dörrhandtag och länkarmar i framvagnen som bytts en gång.
Var inte rädd för enbart mil, utan tänk även på hur bilen är skött.
En lågmilad bil kan vara slutkörd tidigt om den körts ovarsamt och inte skötts om.
Historiken är värdefull.

håller med milen är oväsentligt   det är så mycket mer som bestämmer hur ett fordon är..   

jag köper hellre en 2020 som gått 40.000mil än en 2010 som gått 15000mil   

åren är det som sliter bilar..  milena spelar mindre roll.. det är nästan bättre att dom rullar konstant.. 

sen hur dom är körda vart dom är körda osv..

har kört bilar som gått väldigt lite som är totalt klapp slut men kört några gamla taxibilar som man aldrig i hela kunde gissa dom milena om man inte sätt mätarställningen.


många som stittar sig blinda på milen.   

hade en Fiat uno med 5k på mätaren..  avgassystemet trillade isär direkt när bilen började användas..   allt var sönderrostat inifrån..
länkarmarna fram gick av och en massa strul.    det var en bil som var ganska gammal men väldigt få mil 
på den tiden var bilen 14år gammal.   och det var sånna där sjuka problem just pga den rullat så lite..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
viccoA
26 januari · 3 110 Inlägg

MrHyde skrev:
Precis som Muskelbil säger är historiken viktigare än miltalen. En välskött bil med bra historik gör det ju också lätt att kolla vad som bytts och inte bytts. Ska jag kolla på en långmilare så kollar jag över om till exempel hjullager, drivknutar och liknande slitagedelar bytts tidigare, för annars är det ju bara en tidsfråga innan det kommer. Har en bil gått 35000 mil men har bytt hjullager runt 30000 mil så är den ju fräshare i vissa delar än en bil som bara gått 10000 mil och inte bytt, om du förstår vad jag menar.

Motor, turbo, växellåda har fortfarande gått en massa mil oavsett om man byter hjullager. Det är svårt att utröna vad som är en bra och en dålig bil för en köpare. Viktigare är garantier och maskinskadeförsäkring. Det kommer i regel inte på bilar som gått fram och tillbaka till månen ett par gånger.

MrHyde
26 januari · 654 Inlägg

viccoA skrev:
Motor, turbo, växellåda har fortfarande gått en massa mil oavsett om man byter hjullager. Det är svårt att utröna vad som är en bra och en dålig bil för en köpare. Viktigare är garantier och maskinskadeförsäkring. Det kommer i regel inte på bilar som gått fram och tillbaka till månen ett par gånger.

Javisst, men en bil som är ordentligt servad efter konstens alla regler brukar i allmänhet må bra även efter många mil. Maskinskadeförsäkring är oftast bara 10 år eller 10000 mil, så en bil som passerat 10000 mil har lika lite skydd som en som gått 35000 mil.
Garantier? Javisst, om vi pratar näst intill nya bilar. Och även de garantierna är oftast skit, folkvagns rostskydd som bara gäller om det rostar inifrån till exempel..
Nädu, när det kommer till bilar som blivit några år eller gått en del så skiter jag fullständigt i garantier eller vagnskadefärskring, för de gäller nästan aldrig ändå. Och det är ju det denna tråd handlar om, inte 3-4 år gamla bilar under 10000 mil.

Live long, and prosper.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 januari · 13 744 Inlägg

viccoA skrev:

MrHyde skrev:
Precis som Muskelbil säger är historiken viktigare än miltalen. En välskött bil med bra historik gör det ju också lätt att kolla vad som bytts och inte bytts. Ska jag kolla på en långmilare så kollar jag över om till exempel hjullager, drivknutar och liknande slitagedelar bytts tidigare, för annars är det ju bara en tidsfråga innan det kommer. Har en bil gått 35000 mil men har bytt hjullager runt 30000 mil så är den ju fräshare i vissa delar än en bil som bara gått 10000 mil och inte bytt, om du förstår vad jag menar.

Motor, turbo, växellåda har fortfarande gått en massa mil oavsett om man byter hjullager. Det är svårt att utröna vad som är en bra och en dålig bil för en köpare. Viktigare är garantier och maskinskadeförsäkring. Det kommer i regel inte på bilar som gått fram och tillbaka till månen ett par gånger.

att ha så konstant temrpatur i grejerna är det som gör att grejerna mår bäst.. det är kallstarter som sliter.. inte när bilen är i arbetstempratur.. 

så när allt är varmt slits det inte för det är byggt för att vara där.  men när allt är kallt så är det dålig smörjning.  metallen krymper osv.    derför är det dåligt med lågmilade bilar som istort sätt aldrig når driftempratur. 

sånt sliter på motorns lager växelådans lager.  katalystator turbo partikelfilter osv.  allt  sånt mår absolut sämst kalla.. 


i slutänden är det åldern som blir problemet snarare än milen.. 

gummi torkar   rost kommer. osv smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
27 januari · 10 280 Inlägg

viccoA skrev:
Motor, turbo, växellåda har fortfarande gått en massa mil oavsett om man byter hjullager. Det är svårt att utröna vad som är en bra och en dålig bil för en köpare. Viktigare är garantier och maskinskadeförsäkring. Det kommer i regel inte på bilar som gått fram och tillbaka till månen ett par gånger.

Garantier och maskinskadeförsäkring är inte viktigare än en välskött och välservad bil om man inte tänkt sälja den innan garantierna och maskinskadeförsäkringen gått ut.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
27 januari · 2 828 Inlägg

SNR27DB skrev:
Ofta ser jag annonser på bilar som kört 35-40k mil och fortfarande går för ett relativt högt pris.

En enstaka år gammal bil med 40k på mätaren kostar än en hel del pengar.
Sant. Dålig?
Nä, sannolikt mycket välskött och körd snälla mil. Inga småkörningar där inte.
Kan vara bra köp för någon som kör få mil/år och vill ha en ny, modern och säker bil för mindre pengar.  Slut är den INTE och än har inte ålder trollen gnagt på den så värst.
Milen, alltså, det är inte år 1965 längre....
Manuell låda rekomenderas. Moderna automater har inte bevisat så höga mil ÄN, tycker jag.
Koppling till manuella som landsvägskörs mest brukar klara runt 40k mil, så dom bör man ha koll på.

Snackar vi en +10/15år gammal bil med mycket mil kan den ännu vara ok, men här kommer åldern in OCKSÅ.
Inte bara är den lite sliten utan gummi har åldrats, bromsar inkl ledningar har rostat, mm, mm.
Kan ännu vara helt ok, för sannolikt är mycket bytt och "på ny kula" så att säga.
Historiken är ALLTID avgörande utom vid nyköp.

En gammal bil med låga mil är försumbart bättre än en dito med för åldern normala mil.  Men avsevärt dyrare. DET ska man ha med sig när man kollar på beg-bil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang