Hacket och hacks?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 januari · 14 066 Inlägg

"Hacket" många missar. Alla "Hacks" du borde veta om. Alla "Hacks du har nytta av. Va fan betyder "Hacket" och "Hacks"???? Har gått till google översätt men det går inte att översätta. Detta är två ord som man kan läsa om i varenda nyhetstidning på nätet och jag fattar ingenting av vad dessa ord betyder. Kan man inte skriva på svenska så att alla förstår.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mew
30 januari · 2 163 Inlägg

I det sammanhanget betyder det ungefär "knep" eller "knepet", eller "tips och tricks".

Kommer väl från dator/gamingvärlden från början där det har(eller hade) en mer bokstavlig betydelse, och har sen använts mer och mer på sociala medier även för vardagliga saker "offline" så att säga.

Senast redigerat av Mew (30 januari )

Muskelbil
30 januari · 340 Inlägg

Vettemannen skrev:
"Hacket" många missar. Alla "Hacks" du borde veta om. Alla "Hacks du har nytta av. Va fan betyder "Hacket" och "Hacks"???? Har gått till google översätt men det går inte att översätta. Detta är två ord som man kan läsa om i varenda nyhetstidning på nätet och jag fattar ingenting av vad dessa ord betyder. Kan man inte skriva på svenska så att alla förstår.

/Benny

Vi som levt över 50 år kallar det husmorsknep eller knep.
Barnen anammar hellre engelskan än klarar av att hantera det inhemska språket vi har.
Återspeglas årligen väldigt tydligt i högskoleprovets språktest.

Brådhis * Voff voff *
30 januari · 10 285 Inlägg

Vettemannen skrev:
"Hacket" många missar. Alla "Hacks" du borde veta om. Alla "Hacks du har nytta av. Va fan betyder "Hacket" och "Hacks"???? Har gått till google översätt men det går inte att översätta. Detta är två ord som man kan läsa om i varenda nyhetstidning på nätet och jag fattar ingenting av vad dessa ord betyder. Kan man inte skriva på svenska så att alla förstår.

/Benny

Säger som din signatur, long live rock'n'roll... Eller var det möjligen länge leve gunga och rulla...? Vem vet? Synd att folk inte skriver så man förstår. wink

Senast redigerat av Brådhis (30 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Steff240
30 januari · 1 023 Inlägg

Tiderna förändras och språket med den...

När ni var unga gossar tyckte säkert di gamle att ni pratade lustigt, klädde er konstigt och lyssnade på såndär modern usel musik. Nä tacka vet jag Harry Brandelius tongue

Hemmamek
7 februari · 168 Inlägg

Steff240 skrev:
Tiderna förändras och språket med den...

När ni var unga gossar tyckte säkert di gamle att ni pratade lustigt, klädde er konstigt och lyssnade på såndär modern usel musik. Nä tacka vet jag Harry Brandelius tongue

"It will happen to you!"
https://youtu.be/BGrfhsxxmdE

husseman
8 februari · 1 597 Inlägg

Hehe- tacka vet ja Smokie o Flamingokvintetten..det är goa göbbar med musik för goa göbbar.
Skål/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang