Tips för turbokonvertering

h3nrys
18 mars · 61 Inlägg

Aha smart med huven. De ska jag absolut kolla på! Kan tänka mig att de kan se ballt ut också!

Jag rev bort den adapterplattan jag byggt. Fler dagars jobb o så är jag tillbaka på 0..

Har beställt turbomössa samt bandage, har de hemma smile
Keramikbehabdling lät dyrt?!

Funderat på om man kan vända på grenröret neråt. Borde ju gå men då blir de ännu mer pilligt jobb.

Senast redigerat av h3nrys (18 mars )

iFerz
19 mars · 279 Inlägg

h3nrys skrev:
Aha smart med huven. De ska jag absolut kolla på! Kan tänka mig att de kan se ballt ut också!

Jag rev bort den adapterplattan jag byggt. Fler dagars jobb o så är jag tillbaka på 0..

Har beställt turbomössa samt bandage, har de hemma smile
Keramikbehabdling lät dyrt?!

Funderat på om man kan vända på grenröret neråt. Borde ju gå men då blir de ännu mer pilligt jobb.

Bara en bra sak att nämna om du försöker vända neråt och lindar grenröret, se till så du kan komma åt bultarna för att dra fast grenröret big_smile
Bandage bygger lite (betoning på lite) på tjockleken av rören, och beroende hur det är byggt kanske du inte kommer åt att ens kunna skruva fast det..

Borde inte vara ett jätteproblem, men skadar inte att ha i åtanke!

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
h3nrys
20 mars · 61 Inlägg

iFerz skrev:

h3nrys skrev:
Aha smart med huven. De ska jag absolut kolla på! Kan tänka mig att de kan se ballt ut också!

Jag rev bort den adapterplattan jag byggt. Fler dagars jobb o så är jag tillbaka på 0..

Har beställt turbomössa samt bandage, har de hemma smile
Keramikbehabdling lät dyrt?!

Funderat på om man kan vända på grenröret neråt. Borde ju gå men då blir de ännu mer pilligt jobb.

Bara en bra sak att nämna om du försöker vända neråt och lindar grenröret, se till så du kan komma åt bultarna för att dra fast grenröret big_smile
Bandage bygger lite (betoning på lite) på tjockleken av rören, och beroende hur det är byggt kanske du inte kommer åt att ens kunna skruva fast det..

Borde inte vara ett jätteproblem, men skadar inte att ha i åtanke!

Tror inte de blir så dock. Känns lättare med allt uppåt smile

Men menar du att man ska linda grenröret innan man monterar?
De va nästan omöjligt att få på ett par muttrar som de va redan neutral

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 mars · 13 744 Inlägg

Jesper328 skrev:

Growe skrev:

Jesper328 skrev:
Coolt!

Kan bli aningen nära med turbon, och jag föreslår isåfall en ”turbomössa” och sedan att höja upp bakre fästena för huven.
Dels får du lite mera utrymme mellan turbo och huv, och dels så får du ut varmluft från motorrummet.

ja att avskärma avgashuset i det där läget lär ju bli ett måste.. tanke på att spolarna verkligen sitter i farozonen.. dom börjar smälta och skapa problem rätt snabbt..   

inget fan av att ha något varmt sitta längst upp i motorutrymmet.. men samdigt är det ju jäkligt trångt på dom där bilarna..
så förstår varför men det skapar så otroligt mycket problem att tänka på..

jag skulle värme isolera alla kablar till spolarna och sen åtminstånde keramik behandla avgashus och främre rör och sen isolera det med avgasbandage och turbomössa.. 

för det kommer bli problem förr eller senare.   garanterat vid sämsta tänkbara tillfälle smile

Japp, nu när du säger det så är kablaget där lite väl nära turbon. smile
Så lite isolering som du säger, och eventuellt ett s.k. ”Bonnet vent” utskuret ur huven för att få lite flöde förbi avgassidan.

Är man duktig på Tetris så kan man packa in en hyfsad turbo lågt på en sån maskin.
Finns lite utrymme mellan block och kaross.
Blir billigt med då man kan använda sig av originalgrenrör och bara svetsa ihop ett Y-rör med turbofläns. smile

tycker alltid det ser så förbannat trångt ut.. en annan som åkt myckte rödblocks volvo tycker iof det alltid ser trångt ut.. för där det verkligen öppet..smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
iFerz
21 mars · 279 Inlägg

h3nrys skrev:

iFerz skrev:

h3nrys skrev:
Aha smart med huven. De ska jag absolut kolla på! Kan tänka mig att de kan se ballt ut också!

Jag rev bort den adapterplattan jag byggt. Fler dagars jobb o så är jag tillbaka på 0..

Har beställt turbomössa samt bandage, har de hemma smile
Keramikbehabdling lät dyrt?!

Funderat på om man kan vända på grenröret neråt. Borde ju gå men då blir de ännu mer pilligt jobb.

Bara en bra sak att nämna om du försöker vända neråt och lindar grenröret, se till så du kan komma åt bultarna för att dra fast grenröret big_smile
Bandage bygger lite (betoning på lite) på tjockleken av rören, och beroende hur det är byggt kanske du inte kommer åt att ens kunna skruva fast det..

Borde inte vara ett jätteproblem, men skadar inte att ha i åtanke!

Tror inte de blir så dock. Känns lättare med allt uppåt smile

Men menar du att man ska linda grenröret innan man monterar?
De va nästan omöjligt att få på ett par muttrar som de va redan neutral

Grenrörslinda/bandage vill du linda utanför bilen så det kan säkerställa att det dras åt tight och sitter, annars gör det inte riktigt någon nytta!
Det brukar bli förbannat jäkla tight med det på, så kan vara värt att ha i åtanke big_smile

Du kan säkerligen testa att linda när det sitter på, men kan vara ännu jävligare då det måste dras ganska hårt så det verkligen bondas mot ytan. Går ju att kika om du kan få tag på några restbitar och testa på något överblivet rör, det ska ju blötas och dras riktigt tight och låsas fast med stål-buntband!

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
h3nrys
12 april · 61 Inlägg

Tips på sätt att isolera kablarna med lr sån ”sköldtejp”?

De va en som sa att turbon är för liten. Att de är för stort mottryck från motorn.
Läste denna tråd och börja fundera.
Kan de uppstå?! Att wastegaten inte orkar öppna ordentligt?
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=120799

Ni får gärna följa min projekttråd också smile
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=347377

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang