BilfAn dog när jag stog på tomgång i ca. 1 minut

zemet
16 mars · 4 041 Inlägg

Har du kompression?

Kan det vara kamremmen som gått av/hoppat?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Volvo945c
17 mars · 25 Inlägg

zemet skrev:
Har du kompression?

Kan det vara kamremmen som gått av/hoppat?

Jag har ingen aning men hur kollar man det? Mekanikern som den pajade hos fick igång den genom att ta bort ett stift o köra ner en tändare i hålet o elda

granadadr
17 mars · 7 290 Inlägg

Volvo945c skrev:

Utmarks-Loke skrev:
På vilket sätt startar den inte, går inte startmotorn runt? Eller går den runt utan att motorn tänder? Det blir verkligen omöjligt att hjälpa dig när du inte beskriver symptomen.

Den startade ju igår och imorse sen dog den efter jag hade kört och skulle parkera, jag stog på tomgång cirka 1 minut efter jag hade parkerat och varvmätaren skakade till och gick ner till 0, förut när den inte startade så hostade den några gånger dom första dagarna sen slutade den. Startmotorn går runt och man hör att bränslepumpen går igång när man vrider på tändningen

fortfarande vet vi ej hur den ej startar,, går startmotorn? går det jättetungt?, mm symtom,, hur beter sig motorn? mm
ex jag hör direkt på startmotorn om en kamrem gått sönder,, man kan få ut enheldel på symtom ,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Volvo945c
17 mars · 25 Inlägg

granadadr skrev:

Volvo945c skrev:

Utmarks-Loke skrev:
På vilket sätt startar den inte, går inte startmotorn runt? Eller går den runt utan att motorn tänder? Det blir verkligen omöjligt att hjälpa dig när du inte beskriver symptomen.

Den startade ju igår och imorse sen dog den efter jag hade kört och skulle parkera, jag stog på tomgång cirka 1 minut efter jag hade parkerat och varvmätaren skakade till och gick ner till 0, förut när den inte startade så hostade den några gånger dom första dagarna sen slutade den. Startmotorn går runt och man hör att bränslepumpen går igång när man vrider på tändningen

fortfarande vet vi ej hur den ej startar,, går startmotorn? går det jättetungt?, mm symtom,, hur beter sig motorn? mm
ex jag hör direkt på startmotorn om en kamrem gått sönder,, man kan få ut enheldel på symtom ,

Startmotorn snurrar som den ska och allt verkar normalt men den startar helt enkelt inte. Den snurrar bra och snabbt och det känns som att den vill starta men det går inte

Senast redigerat av Volvo945c (17 mars )

zzr94092
17 mars · 4 391 Inlägg

Startgas har vi tjatat om nu ett tag,varför provar eller svarar du inte på frågan?

Volvo945c
17 mars · 25 Inlägg

zzr94092 skrev:
Startgas har vi tjatat om nu ett tag,varför provar eller svarar du inte på frågan?

Ska testa det på fredag när jag kommer hem igen men vad gör startgasen för nytta skulle jag vilja veta, har aldrig använt förr

granadadr
18 mars · 7 290 Inlägg

Volvo945c skrev:

zzr94092 skrev:
Startgas har vi tjatat om nu ett tag,varför provar eller svarar du inte på frågan?

Ska testa det på fredag när jag kommer hem igen men vad gör startgasen för nytta skulle jag vilja veta, har aldrig använt förr

om den startar/tänder på startgas VET man att den ej får bränsle,  startar den INTE på gas,, då kollar man tändning först,, och får det att fungera, Volvo har ofta problem med bränsle reläet,

zemet
18 mars · 4 041 Inlägg

Volvo945c skrev:

zemet skrev:
Har du kompression?

Kan det vara kamremmen som gått av/hoppat?

Jag har ingen aning men hur kollar man det? Mekanikern som den pajade hos fick igång den genom att ta bort ett stift o köra ner en tändare i hålet o elda

Detta låter extremt märkligt tycker jag. Jag kan inte komma på något alls som skulle hjälpas av att man "eldar" genom tändstiftsporten.
Kompression testas med en komp provare som du kan köpa på biltema.


Du har ett svart relä som sitter på expansionskärlet i motorrummet.
Det är en klassiker att dessa ger sig och då öppnar inte spridarna.

Ta en kniv eller skruvmejsel eller dylikt och knacka på relät samtidigt som du försöker starta.

Senast redigerat av zemet (18 mars )

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Lucif3r
18 mars · 2 215 Inlägg

zemet skrev:
Detta låter extremt märkligt tycker jag. Jag kan inte komma på något alls som skulle hjälpas av att man "eldar" genom tändstiftsporten.

Ska väl isf vara om cylindrarna är totalt fyllda med bränsle men... Det finns ju bättre och säkrare metoder än öppen låga för att få bort det.....

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 mars · 13 744 Inlägg

Lucif3r skrev:

zemet skrev:
Detta låter extremt märkligt tycker jag. Jag kan inte komma på något alls som skulle hjälpas av att man "eldar" genom tändstiftsporten.

Ska väl isf vara om cylindrarna är totalt fyllda med bränsle men... Det finns ju bättre och säkrare metoder än öppen låga för att få bort det.....

öppen låga och startmotorläge.. det blir bättre effekten när elden liksom sprutar ur tändstiftshålen..

om det är så att den surar så pass att den stannar och vägrar starta efteråt så skulle jag börja med att kolla hur tempgivaren mår till sprutet.. det finns 2givare en till mätarhuset en till sprutet..  den till sprutet sitter väll under insuget vid 3-4cyl om jag inte minns helt åt helvete..  likdan kontakt som spridarna...   den till mätarhuset ser ut som kontakten till sidoblinkersen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
zemet
18 mars · 4 041 Inlägg

Mossan1 skrev:
Intressant är ju pm den tänder på startgas  eller bromsrengöring som jag själv tycker är bättre.

Sen, eftersom det är en 900serie Volvo:
HUR MYCKET modifierad är den utöver dom dubbla och ivägflyttade batterierna?

Absoluta majoriteten är helt sönderskruvade och modifierade av okunniga och därför ett rent elände att felsöka.
Tex öppna oljeinkladdade luftfilter (som helt förstör LMM) ser man ofta...

En fråga av ren nyfikenhet, varför tycker du bromsrengöring är bättre än startgas?smile

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Mossan1
18 mars · 2 828 Inlägg

zemet skrev:
En fråga av ren nyfikenhet, varför tycker du bromsrengöring är bättre än startgas?smile

Bromsrengöringen kommer ut som vätska och fungerar därmed bättre när insuget har många böjar. Oftast på fyrhjulingar tex. Lägger sig och förångas långsammare än startgasvätskan som är MYCKET flyktigare.

Även fördel om man är ensam.
StartGAS väskan är borta på få ögonblick medan bromsrengöringen lägger sig som vätska längre stund och ger en mer tid att komma in och starta.

Även på gräsklippare och snöslunga av samma anledning. Gasens vätska är nästan borta innan man fått till ett ryck.

Startgas på bilen kräver nästan 2pers.

Senast redigerat av Mossan1 (18 mars )

Blanke
19 mars · 329 Inlägg

Brukar bränslereläet/pumpen krångla på dessa som 740is? Hör du att bränslepumpen surrar när du vrider nyckeln?

Om den startar efter att du har sprayat bromsrengöring så hade jag kollat det.

Annars som andra säger tändningen, kamrem, gnista. Jag har haft några bilar starta och sedan dö av sig själv, bilar som innan inte hade något problem. Då har det nästan alltid varit en kabeljävel som lossnat av sig själv eller soppatorsk.

zemet
19 mars · 4 041 Inlägg

Mossan1 skrev:

zemet skrev:
En fråga av ren nyfikenhet, varför tycker du bromsrengöring är bättre än startgas?smile

Bromsrengöringen kommer ut som vätska och fungerar därmed bättre när insuget har många böjar. Oftast på fyrhjulingar tex. Lägger sig och förångas långsammare än startgasvätskan som är MYCKET flyktigare.

Även fördel om man är ensam.
StartGAS väskan är borta på få ögonblick medan bromsrengöringen lägger sig som vätska längre stund och ger en mer tid att komma in och starta.

Även på gräsklippare och snöslunga av samma anledning. Gasens vätska är nästan borta innan man fått till ett ryck.

Startgas på bilen kräver nästan 2pers.

Det var ett bra tips, tack för det:)

Då kan man ju starta bilen själv som du säger:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
jaka54
19 mars · 5 734 Inlägg

Håller med ! Bromsrengöring är bättre än startgas för att få en motor att tända eller att upptäcka läckage i slangar till insuget.

Senast redigerat av jaka54 (19 mars )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang