Enklare trim till b230ft

ozzy23
23 mars · 4 Inlägg

Halloj, jag ska köpa en 940 med b230ft och tänkte trimma den något enklare. Dock är jag inte är så jättekunnig och samtidigt ska bilen vara min brukis. Bilen i sig är väldigt fint skick och motorn är nyrenoverad.

BSR har ett trimchip som tydligen ska ge 220 hästar. Någon här som vet om det verkligen stämmer? Läste runt lite och verkade vara lite blandade åsikter om den så jag är inte riktigt helt säker.

Någon som kanske har lite andra tips? Man kan väl också byta turbo, dock eftersom jag inte är så erfaren av det så vet jag inte riktigt vad mer som kan behövas än att justera laddtrycket.

Tanken är inte att jag ska bränna gummi varje dag, vill bara ha en lite snabbare brukis smile

Senast redigerat av ozzy23 (23 mars )

Jesper328
23 mars · 2 372 Inlägg

Desto mer luft man trycker in i motorn, desto mer bränsle måste man tillsätta.
Man behöver även anpassa tändningen utefter detta.

Först och främst så får du ta reda på om du kan ”chippa” båda dina boxar.
Det finns en tråd på det här forumet med vad som behöver göras för olika effektnivåer, jag kan dock inte uttala mig om hur väl det funkar då jag föredrar eftermarknadssprut. smile

I din sits så skulle jag ta reda på om jag kunda chippa båda boxarna.
Skaffa vettiga chip.
Köra runt 1.0Bar på originalturbon och vara glad, en 13c börjar pumpa varmluft efter 1.2Bar.
Stoppa i en vettig kamaxel.
Göra en ordentlig service med nya stift, tändkablar, lock, rotor, osv.
Ger nog runt 190-200hk i motorn.

Up the RA
Mack Forum- och sitemoderator
23 mars · 26 149 Inlägg

En - i mitt tycke - välskriven och beskrivande guide i de olika stegen till vad som behövs för lite mer tryck i maskinen: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
simlar
23 mars · 5 526 Inlägg

Dawes device på slangen till wastegate och en laddtrycksmätare.
Justera till 0,8bar.

Inga fler modifikationer behövs för det jag kallar för steg1 på b230fk/ft.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
23 mars · 26 149 Inlägg

simlar skrev:
Dawes device på slangen till wastegate och en laddtrycksmätare.
Justera till 0,8bar.

Inga fler modifikationer behövs för det jag kallar för steg1 på b230fk/ft.

Hade jag föreslagit ovanstående så hade jag även meddelat de medföljande riskerna med det också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
simlar
23 mars · 5 526 Inlägg

Mack skrev:

simlar skrev:
Dawes device på slangen till wastegate och en laddtrycksmätare.
Justera till 0,8bar.

Inga fler modifikationer behövs för det jag kallar för steg1 på b230fk/ft.

Hade jag föreslagit ovanstående så hade jag även meddelat de medföljande riskerna med det också.

Vad är dom medföljande riskerna?

Originalmappningen fungerar riskfritt för 0,8bar enligt mina erfarenheter.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
23 mars · 26 149 Inlägg

simlar skrev:

Mack skrev:

simlar skrev:
Dawes device på slangen till wastegate och en laddtrycksmätare.
Justera till 0,8bar.

Inga fler modifikationer behövs för det jag kallar för steg1 på b230fk/ft.

Hade jag föreslagit ovanstående så hade jag även meddelat de medföljande riskerna med det också.

Vad är dom medföljande riskerna?

Originalmappningen fungerar riskfritt för 0,8bar enligt mina erfarenheter.

Risken för svajande laddtryck och spikningar, är en risk.
Nu är jag dock ingen expert så ska inte uttala mig, om än att jag tycker ändå att jag har läst om just detta?

Om inte annat tänket "bara lite till", alltså; det funkar ju kanon med 0.8, då kanske det funkar med 0.9..och så vidare?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
simlar
23 mars · 5 526 Inlägg

Mack skrev:

simlar skrev:

Mack skrev:

Hade jag föreslagit ovanstående så hade jag även meddelat de medföljande riskerna med det också.

Vad är dom medföljande riskerna?

Originalmappningen fungerar riskfritt för 0,8bar enligt mina erfarenheter.

Risken för svajande laddtryck och spikningar, är en risk.
Nu är jag dock ingen expert så ska inte uttala mig, om än att jag tycker ändå att jag har läst om just detta?

Om inte annat tänket "bara lite till", alltså; det funkar ju kanon med 0.8, då kanske det funkar med 0.9..och så vidare?

Svajande laddtryck har jag inte upplevt med dawes device.
Pysventil däremot är mer riskabelt.

Spikningar, ja om man tankar 95 finns viss risk för spikningar med höjt laddtryck från original. Det är dock otroligt låg kompression i rödblock originalturbomotorer.
Så ja jag hade kunnat påpeka att man ska tanka 98oktan vid ökning av laddtrycket.

Det är en klassiker att tänka "bara lite till", speciellt vid laddtryck då motorn går oftast bara bättre och bättre tills den plötsligt inte går alls wink
Jag har dock inte rekommenderat att höja över 0,8bar just för att man då börjar närma sig gränserna för vad originalmappningen klarar.
Originalmappningens laddtrycksgräns är 0,9-1,0bar om jag minns rätt men man vill hålla sig under det för att slippa att den klipper vid eventuella laddtryckstoppar.
Ingen idé att trimma mer än så med originalturbo ändå i mitt tycke då det krävs så otroligt lite modifikationer för närmare 300hk med brett register på en B230.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
ozzy23
23 mars · 4 Inlägg

Jesper328 skrev:
Desto mer luft man trycker in i motorn, desto mer bränsle måste man tillsätta.
Man behöver även anpassa tändningen utefter detta.

Först och främst så får du ta reda på om du kan ”chippa” båda dina boxar.
Det finns en tråd på det här forumet med vad som behöver göras för olika effektnivåer, jag kan dock inte uttala mig om hur väl det funkar då jag föredrar eftermarknadssprut. smile

I din sits så skulle jag ta reda på om jag kunda chippa båda boxarna.
Skaffa vettiga chip.
Köra runt 1.0Bar på originalturbon och vara glad, en 13c börjar pumpa varmluft efter 1.2Bar.
Stoppa i en vettig kamaxel.
Göra en ordentlig service med nya stift, tändkablar, lock, rotor, osv.
Ger nog runt 190-200hk i motorn.

Planen just nu verkar vara att köpa bränslechip från bsr, laddtrycksklocka och ställa på minst 0.8bar. Tändningschip ifall man hittar men verkar inte finnas hos bsr.

Tror du någon annan kam kan behövas? Vilken skulle isåfall rekommenderas? Har läst lite och v, vx eller vx3 verkar lämpliga. Lite svårt att hitta dock. Eller om det finns något bättre eftermarknads grejer hade det varit suveränt.

ozzy23
23 mars · 4 Inlägg

Mack skrev:
En - i mitt tycke - välskriven och beskrivande guide i de olika stegen till vad som behövs för lite mer tryck i maskinen: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073

Precis sån guide man behövde! Planen just nu är iallafall att köpa ett trimchip från bsr samt laddtrycksklocka för att ställa på minst 0.8bar. Kanske tändningschip om man hittar det men bsr har inget och vet inte ifall man kan köra två chip från olika märken.

Någon annan kam kanske också hade varit lämpligt men osäker på vilken. Eller om det finns någon eftermarknads som är bättre än volvos standard.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 mars · 13 744 Inlägg

skulle ju inte välja bsr kanske..  men det är ju jag...
finns många som säljer chip till dom.
i grunden är det samma iallfall    finns tex på tradera..  folkrejsshopen i örebro säljer oxå om jag inte minns fel.. osv..smile

kompisen har läst ur samtliga mina 940 och 850 chip jag ägt.. smile  jag har säkert oxå några färdig chippade boxar om jag orkat kolla runt



sen ska man ALDRIG höja laddtryck utan anpassad program
problemet med bränslebrist är att man inte alltid ser det komma ju snålare motorn går ju bättre går den. tills dess att det fattas för mycket soppa då spikar det och börjar ha sig  men långt innan det  så är det väldigt lätt att smälta kolvar eller förstöra ringlandet..   så väldigt dålig ide på samtliga bilmodeller..

Senast redigerat av Growe (24 mars )

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lucif3r
24 mars · 2 215 Inlägg

Sägs ju att orginalmjukvaran ska klara 0.7~0.8 bar... Inget jag vågat prova själv dock :>

Men det första man bör göra är ju att byta kam... Orginalkamen är ju tämligen värdelös för allt utöver fiskörning :p

ozzy23
27 mars · 4 Inlägg

Okej, planen just nu blir nog så här.

Steg 1 trimmning
V, VX eller VX3 kam beroende på vad man får tag på
Tänd & Bränslechip från timosmotor
Justerbar laddtrycksklocka med 0.8bar
3" Sportavgassystem från turbo om man orkar, annars från katten
Förbättrat insug för turbon
Laddtrycksmätare (inget direkt trim men man lär ju ha det ändå smile)

Blir förmodligen att fortsätta på steg 2 trimmning för efter man har läst på lite så verkar det hur roligt som helst att trimma b230ft och att ha en sleeper hade varit jättekul big_smile

Större Turbo, tänker mig t3/t4
Extraktor Grenrör (lär köpa då jag inte har svets kunskap och ingen svets för den delen xD)
Extern Wastegate om det behövs
Passande spridare till t3/t4 turbon
Passande LMM för spridarna
Kanske en starkare Bränslepump?
Alu IC
Dumpventil

Mer än så tror jag inte jag själv klarar av att trimma då man måste börja riva ner topp, vevstakar och kopplingar. Men man får väl nöja sig om man kanske landar runt 300hk smile

EDIT: Kom på, när man väl har nått steg 2 trimmning så kanske man borde få tag på någon som kan mappa och göra egna chip till ens egna bil så det blir så bra som möjligt.

Senast redigerat av ozzy23 (27 mars )

simlar
27 mars · 5 526 Inlägg

Extraktorgrenrör och extern wastegate behövs inte för 300hk.

Adapter alternativt planfräsa original-grenröret så turbo med standard T3-fläns passar och t.ex en GT3076 med intern wastegate räcker gott för 300hk.
Samt komplettera med 630cc+ spridare och helaluminium intercooler och anpassade chip eller ännu bättre eftermarknadssprut då LH2.4 är uråldrigt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 mars · 13 744 Inlägg

simlar skrev:
Extraktorgrenrör och extern wastegate behövs inte för 300hk.

Adapter alternativt planfräsa original-grenröret så turbo med standard T3-fläns passar och t.ex en GT3076 med intern wastegate räcker gott för 300hk.
Samt komplettera med 630cc+ spridare och helaluminium intercooler och anpassade chip eller ännu bättre eftermarknadssprut då LH2.4 är uråldrigt.

skulle nog välja ett 19T eller nått istället lite enklare allt passar typ turborör och dyligt vilket är väldigt praktiskt.. och det är stryktåliga aggregat.  men kanske inte går att hitta längre till volvo 
meninget t04 eller dyligt för dom är för gamla för att sitta på en bil idag smile
ingen gillar turbolagget från helvetet liksom smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
simlar
27 mars · 5 526 Inlägg

Growe skrev:

simlar skrev:
Extraktorgrenrör och extern wastegate behövs inte för 300hk.

Adapter alternativt planfräsa original-grenröret så turbo med standard T3-fläns passar och t.ex en GT3076 med intern wastegate räcker gott för 300hk.
Samt komplettera med 630cc+ spridare och helaluminium intercooler och anpassade chip eller ännu bättre eftermarknadssprut då LH2.4 är uråldrigt.

skulle nog välja ett 19T eller nått istället lite enklare allt passar typ turborör och dyligt vilket är väldigt praktiskt.. och det är stryktåliga aggregat.  men kanske inte går att hitta längre till volvo 
meninget t04 eller dyligt för dom är för gamla för att sitta på en bil idag smile
ingen gillar turbolagget från helvetet liksom smile

jo det funkar också, lite mer tveksamt att uppnå 300hk med 19T dock.
Däremot en K24 från V70R/S60R passar rätt på grenröret och räcker till 300hk med väldigt tidigt laddtryck, kör sån på en kompis B200FT och 1,5bar ladd på helt oöppnad motor smile
Men V70R turbo verkar väldigt dyr och svår att få tag i, har själv kört Kina GT3076 med inbyggd wastegate på en turbokonverterad B230F och hade 1,2bar ladd just efter 2000rpm vilket är dugligt för en 1000kr turbo tongue

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang