Hur åtgärda repor i front?

zyzd2
27 mars · 6 Inlägg

Tjena!

Har dessa skador på sidan av fronten. Vad tycker ni är det bästa alternativet för att få detta att se snyggare ut? Polera, grunda och klarlacka? Kanske våtslipa? Vad hade ni gjort?

https://ibb.co/dfJDXMV
https://ibb.co/j4nzPX5

zzr94092
27 mars · 4 391 Inlägg

Dom där går inte att polera bort.

jaka54
27 mars · 5 734 Inlägg

Det där måste lackas!

zyzd2
28 mars · 6 Inlägg

Lackas hur? Går spray bra? Det är ju ojämnheter så hur får jag det att bli jämnt

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 mars · 14 058 Inlägg

Jag skulle säga att man behöver slipa ytan så jämn som det går och ev. spackla i lite och slipa spacklet. Det behöver nog lackas en bit av fronten, kanske hela. Kanske bäst att du åker till en billackeringsfirma och låter dom göra det eftersom du inte verkar ha kunskapen till att lacka.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hilmer
28 mars · 1 789 Inlägg

Bästa resultatet blir det ju så klart av att lämna till lackerare och få det gjort korrekt!
Om man inte vill bekosta en lackering men ändå försöka dölja det lite är t ex att skära loss det som sticker ut med ett rakblad och sedan dutta i lite bättringsfärg i reporna, nej det kommer inte att bli osynligt men det kan förbättra helhetsintrycket.
Att spraya med burk blir sällan speciellt bra, speciellt inte på en sån stor synlig yta.

jaka54
28 mars · 5 734 Inlägg

När jag sa "lackas"...menara jag naturligtvis att man måste slipa ner ytan med torrslippapper (Bästa pappret är Indasa Rhino dry red line) med kornstorlek 240, 320 samt 500.
Sedan penslar (om ytan är väldigt liten) man i 2komp Epoxygrundfärg (säljs på 1lit burkar),slipar och penslar i sprutspackel (ex Hagmans Stålplast spray filler 9000, säljs på 1lit burkar) ,slipar igen och lägger på ytterligare ett skikt med sprutspackel, den här gången med spruta eller airbrush.
Sen slipar man med 500 papper (alltid med liten träkloss bakom för att få ytan plan) och sprutar sedan ytan med 2-komp billack (Spies -Hecker är bäst) antingen med airbrush eller liten spruta som ex SATA Minijet 3000.
Lackar alltid utomhus på garageuppfarten när jag utför lackjobb på min Audi 100 Avant från 1989.

Har du inte tillgång till billack och sprututrustning som färgsprutor, klibbduk, färgfilter (färg ska alltid filtreras innan man häller den i sprutan), kompressor och någonstans att vara när du utför jobbet så lämna bort till en billackerare, annars får du det aldrig bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-c442e584bc8c96c34e79fc9d7592fd75.jpg

Senast redigerat av jaka54 (28 mars )

Hemmamek
28 mars · 156 Inlägg

jaka54 skrev:
När jag sa "lackas"...menara jag naturligtvis att man måste slipa ner ytan med torrslippapper (Bästa pappret är Indasa Rhino dry red line) med kornstorlek 240, 320 samt 500.
Sedan penslar (om ytan är väldigt liten) man i 2komp Epoxygrundfärg (säljs på 1lit burkar),slipar och penslar i sprutspackel (ex Hagmans Stålplast spray filler 9000, säljs på 1lit burkar) ,slipar igen och lägger på ytterligare ett skikt med sprutspackel, den här gången med spruta eller airbrush.
Sen slipar man med 500 papper (alltid med liten träkloss bakom för att få ytan plan) och sprutar sedan ytan med 2-komp billack (Spies -Hecker är bäst) antingen med airbrush eller liten spruta som ex SATA Minijet 3000.
Lackar alltid utomhus på garageuppfarten när jag utför lackjobb på min Audi 100 Avant från 1989.

Har du inte tillgång till billack och sprututrustning som färgsprutor, klibbduk, färgfilter (färg ska alltid filtreras innan man häller den i sprutan), kompressor och någonstans att vara när du utför jobbet så lämna bort till en billackerare, annars får du det aldrig bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-c442e584bc8c96c34e79fc9d7592fd75.jpg

Vill minnas att en polare fick det riktigt snyggt med spray (blandad från färghandel), med massa slipning och grundarbete så klart. Tyvärr hade han inte skannat bilen utan gått efter färgkoden, så det blev för mörkt.
Han fick göra om allt en gång till roll

Angående att göra det utomhus, blåser det inte massa damm och skit som förstör?

MrMadMan
29 mars · 9 Inlägg

Hemmamek skrev:

jaka54 skrev:
När jag sa "lackas"...menara jag naturligtvis att man måste slipa ner ytan med torrslippapper (Bästa pappret är Indasa Rhino dry red line) med kornstorlek 240, 320 samt 500.
Sedan penslar (om ytan är väldigt liten) man i 2komp Epoxygrundfärg (säljs på 1lit burkar),slipar och penslar i sprutspackel (ex Hagmans Stålplast spray filler 9000, säljs på 1lit burkar) ,slipar igen och lägger på ytterligare ett skikt med sprutspackel, den här gången med spruta eller airbrush.
Sen slipar man med 500 papper (alltid med liten träkloss bakom för att få ytan plan) och sprutar sedan ytan med 2-komp billack (Spies -Hecker är bäst) antingen med airbrush eller liten spruta som ex SATA Minijet 3000.
Lackar alltid utomhus på garageuppfarten när jag utför lackjobb på min Audi 100 Avant från 1989.

Har du inte tillgång till billack och sprututrustning som färgsprutor, klibbduk, färgfilter (färg ska alltid filtreras innan man häller den i sprutan), kompressor och någonstans att vara när du utför jobbet så lämna bort till en billackerare, annars får du det aldrig bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-c442e584bc8c96c34e79fc9d7592fd75.jpg

Vill minnas att en polare fick det riktigt snyggt med spray (blandad från färghandel), med massa slipning och grundarbete så klart. Tyvärr hade han inte skannat bilen utan gått efter färgkoden, så det blev för mörkt.
Han fick göra om allt en gång till roll

Angående att göra det utomhus, blåser det inte massa damm och skit som förstör?

Det går att få bra med sprayburk.
Har en bekant som så sent som i höstast "punktlackade" ett ytterhörn på sin bakre stötfångare. Och detta gjordes med sprayburkar. Går inte att hitta var skarvarna går eller se någon skillnad i nyans. Han fick visserligen sin lack scannad.

Så visst går det.

torsen
29 mars · 7 238 Inlägg

Hilmer skrev:
Bästa resultatet blir det ju så klart av att lämna till lackerare och få det gjort korrekt!
Om man inte vill bekosta en lackering men ändå försöka dölja det lite är t ex att skära loss det som sticker ut med ett rakblad och sedan dutta i lite bättringsfärg i reporna, nej det kommer inte att bli osynligt men det kan förbättra helhetsintrycket.
Att spraya med burk blir sällan speciellt bra, speciellt inte på en sån stor synlig yta.

Håller med Hilmer.
Skär bort det som sticker ut med ett liggande rakblad.
Lägg i färg med spetsen på en tandpetare.
Köper du sprejfärg så spruta i locket och vänta till färgen tjocknat lagom.
Det måste vara minst 20 grader varmt för att få ett bra resultat.
För kallt och tunn färg rinner av på vertikala ytor.
Får du trots allt rinningar kan du skära bort dem med liggande rakblad.

jaka54
29 mars · 5 734 Inlägg

När man sprutlackar (med kompressor och färgspruta som jag gör ) så tar jag alltid vattenslangen och sprutar ut vatten på underlaget (stenplattor i mitt fall) så inte damm ska "virvla" upp!

Hemmamek
29 mars · 156 Inlägg

jaka54 skrev:
När man sprutlackar (med kompressor och färgspruta som jag gör ) så tar jag alltid vattenslangen och sprutar ut vatten på underlaget (stenplattor i mitt fall) så inte damm ska "virvla" upp!

Tänker att det finns ju ändå damm som flyger runt i luften, polle, löv och annat som kan fara runt.

torsen
31 mars · 7 238 Inlägg

Hemmamek skrev:

jaka54 skrev:
När man sprutlackar (med kompressor och färgspruta som jag gör ) så tar jag alltid vattenslangen och sprutar ut vatten på underlaget (stenplattor i mitt fall) så inte damm ska "virvla" upp!

Tänker att det finns ju ändå damm som flyger runt i luften, polle, löv och annat som kan fara runt.

För att inte tala om knott och andra insekter.
Därför bra att spruta tidigt på tidig molnig morgon med temperatur på MINST 20 grader varmt.
Glöm inre klibba innan.

jaka54
31 mars · 5 734 Inlägg

Som Torsen säger! Bäst är att spruta tidigt på morgonen och när det är vindstilla samt när det inte är pollen i luften...samt naturligtvis att det ska vara varmt ute, helst runt +20-25 grader.
-Mycket att ta hänsyn till! Men smågrejer som den luftrenare och tryckklocka som jag nu håller på att lacka (till min 1976 Camaro) sånt lackar jag även om det är bara någon plusgrad ute.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang