Tempgivaren

tuvalodin06
21 mars · 6 Inlägg

Hejsvejs!

Har en volvo 740-88 b230f som går för fett, har fått tips om att kolla tempgivaren, hur kollar jag den?

Tacksam för hjälp/ Tuva

Mossan1
22 mars · 2 828 Inlägg

Nu har mani  regel flera tempgivare, men för kylvätskan måste veta vilka resistansvärden den ska ha vid vissa temperaturer för det.  Och då typ värma den i kastrull tillsammans med en pålitlig tempmätare (ugnstempmätare tex)  och se om reistansen är rätt i aktuella givaren för aktuella temperaturen.
Lite omständigt = Ja.

En lufttemperarurgivare samma sak,men man utgår från omgivningstemp.

Modernare bilar kan man läsa av via OBD och se vad den anser för temp och dra slutsatsen rimligt eller ej.
Utan den möjligheten är det svårare.

Det var INTE bara lättare förr.

Kylvätskegivaren är väl inte särskilt dyr.
För insugsluften vet jag inte på 740.
Om en 1988 ens har....

Senast redigerat av Mossan1 (22 mars )

Steff240
22 mars · 1 018 Inlägg

Man kan ohm-mäta givaren för att se om den är ordentlig. Tyvärr vet jag inte vilka värden den ska ha vid en viss temperatur men det går nog att googla fram.

Men går motorn fett finns det fler saker att titta på.
Avgasläckage innan, eller strax efter, lambdasonden kan lura styrdonet att skicka på mer bränsle, likaså om lambdasonden börjar ge upp.
Spridare som läcker igenom eller kass bränsletrycksregulator gör också att bilen går fett.

tuvalodin06
28 mars · 6 Inlägg

jajemensan! Tackar för tipsen! Skall kika på detta idag så får vi se:)

Mvh/ Tuva

tuvalodin06
28 mars · 6 Inlägg

Har nu testat att tagit ur spridarna och och de verkar inte vara öppna. Satte i nya tändstift och kopplade även hur lambdasonden, och tändstiften blev dränkta direkt. Så både med inkopplad och urkopplad lambdasond så blev tändstiften dränkta? Kan det då vara den som gör att den går för fett?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 mars · 13 744 Inlägg

obs detta gäller bara 88b och nyare..  med lh2.4  alltså med lmm med nummer 016  INTE 012...
vid 80grader 290-360Ohm   
20grader 2280-2720ohm



kan vara samma på dom äldre oxå.. men hade bara 91 och uppåt..  på min lilla lathund..

Senast redigerat av Growe (28 mars )

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
tuvalodin06
29 mars · 6 Inlägg

Jag har en 740-88 b230f om det var det du mena?

Steff240
29 mars · 1 018 Inlägg

tuvalodin06 skrev:
Jag har en 740-88 b230f om det var det du mena?

Årsmodell -88 är lite speciella, för Volvo uppgraderade insprutningssystemet och rostskyddet på karossen under året. Bilar tillverkade innan sommaren 1988 kallas 88A och har system lh2.2, och bilar efter kallas 88B med system Lh2.4.
Har du dosa för felkoder uppepå vänster fjäderbenstorn har du en 88B.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang