A90 Supra

Välkommen till projekttråden om min Toyota Supra. Bilen jag aldrig kunde tänka mig att äga när den kom och som idag är den bästa bilen jag haft. Det har varit den lugnaste vintern på många år med bara en handfull modifikationer. Bilen står klar och inväntar vad 2024 har att erbjuda.
  • 51 Följare
  • 83 257 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 april
Rikard_Persson NISMO <3
3 mars · 1 065 Inlägg

MrHyde skrev:
Du det såg oförskämt bra ut med fälgarna! smile

Tackar smile
Tänkte jag skulle ge dig lite snabb feedback på Kumho PS91orna.
Jag fick lagt på dessa i förmiddags och vi körde i nästan 4bar i dem vid balanseringen och det glömde jag ju bort när jag skulle ta ut bilen sen. Tyckte den var riktigt svajjig och inte alls så bra som när jag ställde in den för vintern. Men jag upptäckte ganska snart att det var på tok för mycket luft i så när jag tankade så så fick jag släppt ut så alla fyra hamnade på 2,3 bar istället. Kan tyckas vara lågt men bilen själv säger att det är de trycket vid den temperaturen vi hade idag så det är bara att lyda. Och herregud vilken skillnad! Nu var det lite fuktigt på marken och ca 8° men jag kan inte minnas att Michelin PS4orna någonsin greppat så bra under samma förhållande. Ser verkligen fram emot att testa en start med dessa när vägbanan är runt 20°.

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
MrHyde
3 mars · 654 Inlägg

Rikard_Persson skrev:

MrHyde skrev:
Du det såg oförskämt bra ut med fälgarna! smile

Tackar smile
Tänkte jag skulle ge dig lite snabb feedback på Kumho PS91orna.
Jag fick lagt på dessa i förmiddags och vi körde i nästan 4bar i dem vid balanseringen och det glömde jag ju bort när jag skulle ta ut bilen sen. Tyckte den var riktigt svajjig och inte alls så bra som när jag ställde in den för vintern. Men jag upptäckte ganska snart att det var på tok för mycket luft i så när jag tankade så så fick jag släppt ut så alla fyra hamnade på 2,3 bar istället. Kan tyckas vara lågt men bilen själv säger att det är de trycket vid den temperaturen vi hade idag så det är bara att lyda. Och herregud vilken skillnad! Nu var det lite fuktigt på marken och ca 8° men jag kan inte minnas att Michelin PS4orna någonsin greppat så bra under samma förhållande. Ser verkligen fram emot att testa en start med dessa när vägbanan är runt 20°.

Haha ja, det kan jag tänka mig med 4 bar lol
Kul läsning, hur upplever du ljudnivån?

Live long, and prosper.
Rikard_Persson NISMO <3
3 mars · 1 065 Inlägg

MrHyde skrev:

Rikard_Persson skrev:

MrHyde skrev:
Du det såg oförskämt bra ut med fälgarna! smile

Tackar smile
Tänkte jag skulle ge dig lite snabb feedback på Kumho PS91orna.
Jag fick lagt på dessa i förmiddags och vi körde i nästan 4bar i dem vid balanseringen och det glömde jag ju bort när jag skulle ta ut bilen sen. Tyckte den var riktigt svajjig och inte alls så bra som när jag ställde in den för vintern. Men jag upptäckte ganska snart att det var på tok för mycket luft i så när jag tankade så så fick jag släppt ut så alla fyra hamnade på 2,3 bar istället. Kan tyckas vara lågt men bilen själv säger att det är de trycket vid den temperaturen vi hade idag så det är bara att lyda. Och herregud vilken skillnad! Nu var det lite fuktigt på marken och ca 8° men jag kan inte minnas att Michelin PS4orna någonsin greppat så bra under samma förhållande. Ser verkligen fram emot att testa en start med dessa när vägbanan är runt 20°.

Haha ja, det kan jag tänka mig med 4 bar lol
Kul läsning, hur upplever du ljudnivån?

Tänkte inte på ljudet alls så jag tror inte det är så värst högt. Ska försöka tänka på de mer vid nästa runda. Det blev 100% fokus på turbovisslet idag lol

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
MrHyde
4 mars · 654 Inlägg

Rikard_Persson skrev:

MrHyde skrev:

Rikard_Persson skrev:

Tackar smile
Tänkte jag skulle ge dig lite snabb feedback på Kumho PS91orna.
Jag fick lagt på dessa i förmiddags och vi körde i nästan 4bar i dem vid balanseringen och det glömde jag ju bort när jag skulle ta ut bilen sen. Tyckte den var riktigt svajjig och inte alls så bra som när jag ställde in den för vintern. Men jag upptäckte ganska snart att det var på tok för mycket luft i så när jag tankade så så fick jag släppt ut så alla fyra hamnade på 2,3 bar istället. Kan tyckas vara lågt men bilen själv säger att det är de trycket vid den temperaturen vi hade idag så det är bara att lyda. Och herregud vilken skillnad! Nu var det lite fuktigt på marken och ca 8° men jag kan inte minnas att Michelin PS4orna någonsin greppat så bra under samma förhållande. Ser verkligen fram emot att testa en start med dessa när vägbanan är runt 20°.

Haha ja, det kan jag tänka mig med 4 bar lol
Kul läsning, hur upplever du ljudnivån?

Tänkte inte på ljudet alls så jag tror inte det är så värst högt. Ska försöka tänka på de mer vid nästa runda. Det blev 100% fokus på turbovisslet idag lol

Det förstår jag, att ta fram bilen på våren gör ju att man blir som barn på nytt! big_smile
Hoppas du blir nöjd med dom, det är ju bra däck till bra pris!

Live long, and prosper.
Rikard_Persson NISMO <3
4 mars · 1 065 Inlägg

MrHyde skrev:

Rikard_Persson skrev:

MrHyde skrev:
Haha ja, det kan jag tänka mig med 4 bar lol
Kul läsning, hur upplever du ljudnivån?

Tänkte inte på ljudet alls så jag tror inte det är så värst högt. Ska försöka tänka på de mer vid nästa runda. Det blev 100% fokus på turbovisslet idag lol

Det förstår jag, att ta fram bilen på våren gör ju att man blir som barn på nytt! big_smile
Hoppas du blir nöjd med dom, det är ju bra däck till bra pris!

Är mycket nöjd med dom.
Blev en runda idag igen med helt torrt väglag och kalasväder. De bettar på riktigt bra och jag kan inte säga att däcken är varken tystare eller mer högljuda än Michelin PS4.

Jag fick testat första fullgasrepan idag och herregud vad den går nu! Stor skillnad mot bensin mappen. Men nu märker man att 200 cell downpipen stryper tyvärr. Kändes tydligt på höga varv att den mattades ut och sen när man la i nästa växel så trycktes man bak i stolen rejält. Så de blir att byta downpipe när jag ska byta olja big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-4efaef0e2703b04b91a3dcc7f37dd781.jpg

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Rikard_Persson NISMO <3
6 mars · 1 065 Inlägg

Kameradags!

Då var det dags att damma av Canon R6an för säsongen och ta lite bilder på motorrummet. Lite småsaker kvar sen är jag riktigt nöjd med motorrummet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-534afd4a1d2c655f371d4d91101e79ae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-ad5f7ff2a225e351c0986ae02a19b948.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-ae1401e4283072b7616a8fb821b4c87e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-b1e2313f36ba9ae0d877aa430eeffbde.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-cf2b074c9d21db8388b4efd0a9c86d60.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-8ba314a25411c96d892ded8dbee1d7b5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-bbb46f585d406cb16a06f57f995d22c2.jpg

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Oreggad Ruter Knekt
6 mars · 652 Inlägg

Vad bryr sig besiktningen om att man har ganska trimmad motor i en så ny bil? Träffat någon gubbe som varit redo att slå sönder din bil för att få rätt?

Senast redigerat av Oreggad (6 mars )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Rikard_Persson NISMO <3
6 mars · 1 065 Inlägg

Oreggad skrev:
Vad bryr sig besiktningen om att man har ganska trimmad motor i en så ny bil? Träffat någon gubbe som varit redo att slå sönder din bil för att få rätt?

Det fina här är att sätter jag bilen i mapp nr4 så har den 300hk. Alltså strax under original. 200 cell katalysatorn är Euro6 klassad så den ska i teorin bara passera rakt igenom en besiktning. Det som kan oroa mig lite är ju att turbon låter nått kopiöst.. Kan bli svårt att förklara lol

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
MrHyde
6 mars · 654 Inlägg

Rikard_Persson skrev:

Oreggad skrev:
Vad bryr sig besiktningen om att man har ganska trimmad motor i en så ny bil? Träffat någon gubbe som varit redo att slå sönder din bil för att få rätt?

Det fina här är att sätter jag bilen i mapp nr4 så har den 300hk. Alltså strax under original. 200 cell katalysatorn är Euro6 klassad så den ska i teorin bara passera rakt igenom en besiktning. Det som kan oroa mig lite är ju att turbon låter nått kopiöst.. Kan bli svårt att förklara lol

Kan dom egentligen gnälla på turboljudet då det sitter turbo original på den? Det tror inte jag, om det så är en originalturbo eller lättare modifierad som din är nog dels inget dom kan se skillnad på och även nåt dom inte kan säga nåt om så länge avgasvärdena är rätt.
Så nog tror jag turboljudet är lugnt, så länge det inte överskrider laglig decibelnivå lol

Live long, and prosper.
Rikard_Persson NISMO <3
6 mars · 1 065 Inlägg

MrHyde skrev:

Rikard_Persson skrev:

Oreggad skrev:
Vad bryr sig besiktningen om att man har ganska trimmad motor i en så ny bil? Träffat någon gubbe som varit redo att slå sönder din bil för att få rätt?

Det fina här är att sätter jag bilen i mapp nr4 så har den 300hk. Alltså strax under original. 200 cell katalysatorn är Euro6 klassad så den ska i teorin bara passera rakt igenom en besiktning. Det som kan oroa mig lite är ju att turbon låter nått kopiöst.. Kan bli svårt att förklara lol

Kan dom egentligen gnälla på turboljudet då det sitter turbo original på den? Det tror inte jag, om det så är en originalturbo eller lättare modifierad som din är nog dels inget dom kan se skillnad på och även nåt dom inte kan säga nåt om så länge avgasvärdena är rätt.
Så nog tror jag turboljudet är lugnt, så länge det inte överskrider laglig decibelnivå lol

Problemet som kan uppstå som jag ser det är att det låter som en 75mm turbo och 1000hk, och jag överdriver inte ens lol Kommer krävas en del övertalande för att de ska tro på att det är en original. Men jag håller tummarna big_smile

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
iFerz
7 mars · 279 Inlägg

Rikard_Persson skrev:

MrHyde skrev:

Rikard_Persson skrev:

Det fina här är att sätter jag bilen i mapp nr4 så har den 300hk. Alltså strax under original. 200 cell katalysatorn är Euro6 klassad så den ska i teorin bara passera rakt igenom en besiktning. Det som kan oroa mig lite är ju att turbon låter nått kopiöst.. Kan bli svårt att förklara lol

Kan dom egentligen gnälla på turboljudet då det sitter turbo original på den? Det tror inte jag, om det så är en originalturbo eller lättare modifierad som din är nog dels inget dom kan se skillnad på och även nåt dom inte kan säga nåt om så länge avgasvärdena är rätt.
Så nog tror jag turboljudet är lugnt, så länge det inte överskrider laglig decibelnivå lol

Problemet som kan uppstå som jag ser det är att det låter som en 75mm turbo och 1000hk, och jag överdriver inte ens lol Kommer krävas en del övertalande för att de ska tro på att det är en original. Men jag håller tummarna big_smile

Äsch, den där är ju helt original roll

Tråkigt nog så gäller det ju bara att hitta rätt bessgubbe så brukar det gå bra. Ena jag var hos (som jag fick ombess av på annat) var helt okej med mitt motorutrymme, varpå nästa gubbe var upprörd bara av mitt röda luftfilter.. smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
Rikard_Persson NISMO <3
8 mars · 1 065 Inlägg

iFerz skrev:

Rikard_Persson skrev:

MrHyde skrev:

Kan dom egentligen gnälla på turboljudet då det sitter turbo original på den? Det tror inte jag, om det så är en originalturbo eller lättare modifierad som din är nog dels inget dom kan se skillnad på och även nåt dom inte kan säga nåt om så länge avgasvärdena är rätt.
Så nog tror jag turboljudet är lugnt, så länge det inte överskrider laglig decibelnivå lol

Problemet som kan uppstå som jag ser det är att det låter som en 75mm turbo och 1000hk, och jag överdriver inte ens lol Kommer krävas en del övertalande för att de ska tro på att det är en original. Men jag håller tummarna big_smile

Äsch, den där är ju helt original roll

Tråkigt nog så gäller det ju bara att hitta rätt bessgubbe så brukar det gå bra. Ena jag var hos (som jag fick ombess av på annat) var helt okej med mitt motorutrymme, varpå nästa gubbe var upprörd bara av mitt röda luftfilter.. smile

Har ett bra ställe här nere som även tillät mig att mappa min GT-R under tiden han gjorde avgasprov. Så jag håller tummarna att deras inställning till häftiga bilar inte ändrats big_smile

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Rikard_Persson NISMO <3
9 mars · 1 065 Inlägg

Full fart!

Tog en runda till Mexico idag för att se hur bilen går.

Får ända känna mig nöjd med en 100-200 tid på 7,07 sekunder.  Höjdskillnad mellan första och sista mätningen är strax över 1%
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-b8b6ce34973d6343e92d5c399721a322.jpg

Kollar man på AutoTopNL's score board så är det ganska imponerande bilar man hade kört ifrån
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-04dda41400930c60011eaf94f8e921fd.jpg

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Rikard_Persson NISMO <3
17 mars · 1 065 Inlägg

Idag bjuder jag på ett kort klipp där jag vridit upp allt till 11.
Startar i 2an med antispin avstängt, bilen är i track mode, (Sport ++) och antilag aktiverat.
Fy f*n va den går alltså!  Man glömmer lätt bort att det sitter en traditionell automatlåda i dessa bilarna och inte en DSG.

Senast redigerat av Rikard_Persson (18 mars )

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Senilsson
17 mars · 16 Inlägg

Sjukt vad den gar!

Nissan 200sx S13 "Type X" (1991)
Berglund_89
18 mars · 1 476 Inlägg

ska vi rejsa? cool
*host*

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Rikard_Persson NISMO <3
19 mars · 1 065 Inlägg

Senilsson skrev:
Sjukt vad den gar!

Ja det var faktiskt mer än jag vågade hoppas på big_smile

Berglund_89 skrev:
ska vi rejsa? cool
*host*

Jag är inte svår wink

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Rikard_Persson NISMO <3
29 mars · 1 065 Inlägg

Nu är det dags!

Ledig fredag och man vaknar innan kl 06... Då kan man lika bra göra något bra av dagen tänker jag så jag går upp och går raka spåret ut i garaget och tar fram tvättprylarna. Nu är det dags för årets första tvätt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-1f98973330db71f0e6187e7e015f5ef1.jpg

Sen blev det till att packa kameran och lasta in frun så blev det frukost på Donken och sen ner till piren i Helsingborg för att ta årets första ordentliga bilder.
Måste säga att jag blivit lite ringrostig under vintern, men det kommer snabbt tillbaka igen : )
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-e6a541f3ae145c00bec28e227948d202.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-e7a6e370daaeb26fd486ddb23cf440d8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-36191c982409c2d7a020651f91b89c5d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-0a10d9095118d985e182092a47ed566f.jpg

Riktigt härligt att få komma ut och köra igen. För att komma till piren så måste man passera genom Helsingborg centrum... Det var en upplevelse både för mig och stadens invånare lol Turbon visslar så det ekar mellan byggnaderna. Jag borde tagit betalt från alla åskådare men jag bjuder på första passagen genom staden wink

En annan kul nyhet är att det blir ett nytt tillskott i bilfamiljen nästa vecka. Min trogna V50 ska få gå i pension och den letar just nu ny ägare.
På tisdag hämtas en Skoda Kamiq Monte Carlo. Lyckades hitta en 2022 med "stora" motorn, 1,5l 150hk och verkligen all utrustning som fanns att välja. Så det är panorama tak, surround ljud, sportstolar m.m.
Får se om det blir en projekttråd på den med eller om man blivit så vuxen att det blir en ren bruksbil... Ha... Alltid kul att försöka lura sig själv.
Klart det ska pillas lite i den bilen också wink

Önskar er alla en glad påsk!

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Janneutanb
30 mars · 7 271 Inlägg

Alltså ha-begäret på nya supran blir ju inte mindre efter varje nytt inlägg du lägger upp....

Rikard_Persson NISMO <3
30 mars · 1 065 Inlägg

Janneutanb skrev:
Alltså ha-begäret på nya supran blir ju inte mindre efter varje nytt inlägg du lägger upp....

Är du sugen och har ekonomisk möjlighet så bör du verkligen skaffa en. Det är den bilen som överraskat mig mest av alla jag haft.
Jag kan helt ärligt inte komma på något negativt att säga om den.
Billig att äga
Oerhört skön att köra
Orimligt snabb
Drar till sig all uppmärksamhet
Låter riktigt bra
Och framförallt så är den brutalt snygg med väldigt få och lätta modifikationer.
Se till att hitta en som inte är nyare än juni 2020 bara så du får den lätt upplåsta ECUn,  då kommer den till liv ordentligt smile

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang