Kantstötta däck/fälgar- farligt?

Kim_91
21 april · 22 Inlägg

Hej,

Jag har kommit över en Prius 2007. Däcken har bra mönsterdjup men är skadade i gummit & fälgar. Bifogar bilder.

Är det en säkerhetsrisk att köra med däck som har dessa skador? Bilen gick nyligen igenom besiktningen med dessa däck.

Tack på förhand!

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222752/222752-2d2d9fa5d4f412b9a70002526b1236a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222752/222752-7576d523b541dfb05ad5b33287d3000c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222752/222752-88b386fd27aad505b0a37b1eeda41574.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222752/222752-d2daab14e6610082639ff6dae9e2d654.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222752/222752-5ed88857226d01d9a3b0c9d71b5e6024.jpg

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 april · 14 075 Inlägg

Kim_91 skrev:
Hej,

Jag har kommit över en Prius 2007. Däcken har bra mönsterdjup men är skadade i gummit & fälgar. Bifogar bilder.

Är det en säkerhetsrisk att köra med däck som har dessa skador? Bilen gick nyligen igenom besiktningen med dessa däck.

Tack på förhand!

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222752/222752-2d2d9fa5d4f412b9a70002526b1236a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222752/222752-7576d523b541dfb05ad5b33287d3000c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222752/222752-88b386fd27aad505b0a37b1eeda41574.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222752/222752-d2daab14e6610082639ff6dae9e2d654.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222752/222752-5ed88857226d01d9a3b0c9d71b5e6024.jpg

Fälgarna är väl inte det värsta utan det är däcken. Jag skulle inte köra med dom däcken.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Muskelbil
21 april · 344 Inlägg

Vettemannen skrev:

Kim_91 skrev:
Hej,

Jag har kommit över en Prius 2007. Däcken har bra mönsterdjup men är skadade i gummit & fälgar. Bifogar bilder.

Är det en säkerhetsrisk att köra med däck som har dessa skador? Bilen gick nyligen igenom besiktningen med dessa däck.

Tack på förhand!

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222752/222752-2d2d9fa5d4f412b9a70002526b1236a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222752/222752-7576d523b541dfb05ad5b33287d3000c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222752/222752-88b386fd27aad505b0a37b1eeda41574.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222752/222752-d2daab14e6610082639ff6dae9e2d654.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222752/222752-5ed88857226d01d9a3b0c9d71b5e6024.jpg

Fälgarna är väl inte det värsta utan det är däcken. Jag skulle inte köra med dom däcken.

/Benny

Instämmer
Inte ens i vanliga prius farter

MrHyde
21 april · 654 Inlägg

Instämmer jag med, nylonkorden i däcket är framme och då ska man byta dom direkt.

Live long, and prosper.
Mack Forum- och sitemoderator
21 april · 26 160 Inlägg

Om däcken ser ut så där..hur ser då framvagn/bakvagn ut? Är något rakt ens?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Kim_91
21 april · 22 Inlägg

Tack för svar.

Jag beställer nya däck på direkten då. Och efter det en hjulinställning, är det tillräckligt? Kan inte så mycket om bilar.

Har precis bytt bägge hjullager fram & sedan besiktat. Det enda verkstaden sa var att det kan vara bra att göra en hjulinställning om ratten drar åt något håll vid 90-100 km/h, vilket den dock inte gör utan den går rakt.

Senast redigerat av Kim_91 (21 april )

MrHyde
21 april · 654 Inlägg

Kim_91 skrev:
Tack för svar.

Jag beställer nya däck på direkten då. Och efter det en hjulinställning, är det tillräckligt? Kan inte så mycket om bilar.

Har precis bytt bägge hjullager fram & sedan besiktat. Det enda verkstaden sa var att det kan vara bra att göra en hjulinställning om ratten drar åt något håll vid 90-100 km/h, vilket den dock inte gör utan den går rakt.

Bilen kan gå rakt även om hjulinställningen är fel, när du ändå kostar på nya däck är det definitivt värt att göra en hjulinställning så inte dina nya däck sliter snett.
Om det är nåt fel utöver hjulinställning så brukar verkstaden som gör hjulinställningen meddela det.

Live long, and prosper.
Mew
21 april · 2 163 Inlägg

Kim_91 skrev:
Tack för svar.

Jag beställer nya däck på direkten då. Och efter det en hjulinställning, är det tillräckligt? Kan inte så mycket om bilar.

Har precis bytt bägge hjullager fram & sedan besiktat. Det enda verkstaden sa var att det kan vara bra att göra en hjulinställning om ratten drar åt något håll vid 90-100 km/h, vilket den dock inte gör utan den går rakt.

Ja, jättebra att du gör en hjulinställning, jag hade nöjt mig med att göra det som du säger + nya däck istället för de skadade. Fälgarnas skav ser bara ut att vara kosmetiskt. smile

Kim_91
21 april · 22 Inlägg

Mew skrev:

Kim_91 skrev:
Tack för svar.

Jag beställer nya däck på direkten då. Och efter det en hjulinställning, är det tillräckligt? Kan inte så mycket om bilar.

Har precis bytt bägge hjullager fram & sedan besiktat. Det enda verkstaden sa var att det kan vara bra att göra en hjulinställning om ratten drar åt något håll vid 90-100 km/h, vilket den dock inte gör utan den går rakt.

Ja, jättebra att du gör en hjulinställning, jag hade nöjt mig med att göra det som du säger + nya däck istället för de skadade. Fälgarnas skav ser bara ut att vara kosmetiskt. smile

Aha, så då kan jag strunta i att köpa nya fälgar och bara köpa däck (215/45 R 17)? Blir ju lite billigare.

Då behöver jag köpa rätt däck samt hitta ett ställe som kan ta bort de gamla däcken, montera de nya, balansera däcken & sen göra en hjulinställning. Eller hur? smile

Mew
22 april · 2 163 Inlägg

Kim_91 skrev:

Mew skrev:

Kim_91 skrev:
Tack för svar.

Jag beställer nya däck på direkten då. Och efter det en hjulinställning, är det tillräckligt? Kan inte så mycket om bilar.

Har precis bytt bägge hjullager fram & sedan besiktat. Det enda verkstaden sa var att det kan vara bra att göra en hjulinställning om ratten drar åt något håll vid 90-100 km/h, vilket den dock inte gör utan den går rakt.

Ja, jättebra att du gör en hjulinställning, jag hade nöjt mig med att göra det som du säger + nya däck istället för de skadade. Fälgarnas skav ser bara ut att vara kosmetiskt. smile

Aha, så då kan jag strunta i att köpa nya fälgar och bara köpa däck (215/45 R 17)? Blir ju lite billigare.

Då behöver jag köpa rätt däck samt hitta ett ställe som kan ta bort de gamla däcken, montera de nya, balansera däcken & sen göra en hjulinställning. Eller hur? smile

Exakt så. smile Kolla om du har nån däckverkstad nära dig som har samarbete med t ex Däckonline, då kan man beställa däck direkt till dem, alternativt att däckverkstaden tar hem de nya däcken åt dig. Brukar vara smidigt.

jaka54
22 april · 5 753 Inlägg

Och fälgarna kan en billackerare fixa 1600:- st kostade det när jag fick en fälg fixad.

candyweiss
22 april · 887 Inlägg

Mack skrev:
Om däcken ser ut så där..hur ser då framvagn/bakvagn ut? Är något rakt ens?

Jag tänker ännu längre, om däck och fälgar är så misshandlade, hur är bilen skött i övrigt?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
torsen
22 april · 7 249 Inlägg

Ofattbart att någon köper en så uppenbarligen gravt misshandlad bil - om det inte är för att den slumpas bort nästan gratis.
I det här fallet måste hjulupphängningarna ovillkorligen kontrolleras beträffande skador samt en 4-hjulsmätning göras.
Är fälgarna raka och varken kastar eller är ovala kan de användas som de är - skadorna kanske bara är kosmetiska - det avgörs i balanseringsmaskinen.
Men däcken måste kasseras, om det inte är så att du håller dig inom 50 km/t-områden och har med dig reservhjul och hjulbytesutrustning.
En gåta att någon köper en sådan här bil?

Det korta svaret på den rubricerade frågan är: Ja det är farligt!

Kim_91
22 april · 22 Inlägg

Tack för alla svar.

Jag kom över bilen väldigt billigt. Däckskadorna förklarades med att de skett vid väldigt misslyckade fickparkeringar. Som lekman tänkte jag inte längre än att det skulle räcka med att köpa nya däck/däck+fälg.

Bilen har i min ägo varit på verkstad för hjullagerbyten fram samt att jag ska byta ut däck alternativt däck + fälg innan bilen körs. Bilen gick också igenom besiktningen efter hjullagerbytena. Upptäcker inte besiktningsmannen om hjulupphängningarna är felaktiga?

När de nya däcken är på och hjulinställning är gjord - kan jag då räkna med att bilen är säker att köra? Om de inte säger något annat när hjulinställningen görs såklart.

Jag avser att göra det som krävs för att bilen ska vara säker att köra, dock behöver jag lite vägledning dit med balansering, hjulupphängning, 4hjulsmätning, hjulinställning osv.

/ Kim

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 april · 14 075 Inlägg

Kim_91 skrev:
Tack för alla svar.

Jag kom över bilen väldigt billigt. Däckskadorna förklarades med att de skett vid väldigt misslyckade fickparkeringar. Som lekman tänkte jag inte längre än att det skulle räcka med att köpa nya däck/däck+fälg.

Bilen har i min ägo varit på verkstad för hjullagerbyten fram samt att jag ska byta ut däck alternativt däck + fälg innan bilen körs. Bilen gick också igenom besiktningen efter hjullagerbytena. Upptäcker inte besiktningsmannen om hjulupphängningarna är felaktiga?

När de nya däcken är på och hjulinställning är gjord - kan jag då räkna med att bilen är säker att köra? Om de inte säger något annat när hjulinställningen görs såklart.

Jag avser att göra det som krävs för att bilen ska vara säker att köra, dock behöver jag lite vägledning dit med balansering, hjulupphängning, 4hjulsmätning, hjulinställning osv.

/ Kim

Gick bilen igenom besiktningen med de där trasiga däcken? I så fall har besiktingspersonen begått tjänstefel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Kim_91
22 april · 22 Inlägg

Vettemannen skrev:

Kim_91 skrev:
Tack för alla svar.

Jag kom över bilen väldigt billigt. Däckskadorna förklarades med att de skett vid väldigt misslyckade fickparkeringar. Som lekman tänkte jag inte längre än att det skulle räcka med att köpa nya däck/däck+fälg.

Bilen har i min ägo varit på verkstad för hjullagerbyten fram samt att jag ska byta ut däck alternativt däck + fälg innan bilen körs. Bilen gick också igenom besiktningen efter hjullagerbytena. Upptäcker inte besiktningsmannen om hjulupphängningarna är felaktiga?

När de nya däcken är på och hjulinställning är gjord - kan jag då räkna med att bilen är säker att köra? Om de inte säger något annat när hjulinställningen görs såklart.

Jag avser att göra det som krävs för att bilen ska vara säker att köra, dock behöver jag lite vägledning dit med balansering, hjulupphängning, 4hjulsmätning, hjulinställning osv.

/ Kim

Gick bilen igenom besiktningen med de där trasiga däcken? I så fall har besiktingspersonen begått tjänstefel.

/Benny

Yes, jag påpekade även däcken för honom men han sa att han inte såg korden(heter det va?) och därför inte gjorde nedslag.

granadadr
22 april · 7 294 Inlägg

torsen skrev:
Ofattbart att någon köper en så uppenbarligen gravt misshandlad bil - om det inte är för att den slumpas bort nästan gratis.
I det här fallet måste hjulupphängningarna ovillkorligen kontrolleras beträffande skador samt en 4-hjulsmätning göras.
Är fälgarna raka och varken kastar eller är ovala kan de användas som de är - skadorna kanske bara är kosmetiska - det avgörs i balanseringsmaskinen.
Men däcken måste kasseras, om det inte är så att du håller dig inom 50 km/t-områden och har med dig reservhjul och hjulbytesutrustning.
En gåta att någon köper en sådan här bil?

Det korta svaret på den rubricerade frågan är: Ja det är farligt!

håller med ,, såg en bil på blocket,,  hade gått väldigt lite,, men inte en panel var rak,, skrapad å bucklig överallt,, provkörde inte ens,,  försäljaren sa,, den går jättefint,, nej tack sa jag bara

torsen
23 april · 7 249 Inlägg

Vettemannen skrev:

Kim_91 skrev:
Tack för alla svar.

Jag kom över bilen väldigt billigt. Däckskadorna förklarades med att de skett vid väldigt misslyckade fickparkeringar. Som lekman tänkte jag inte längre än att det skulle räcka med att köpa nya däck/däck+fälg.

Bilen har i min ägo varit på verkstad för hjullagerbyten fram samt att jag ska byta ut däck alternativt däck + fälg innan bilen körs. Bilen gick också igenom besiktningen efter hjullagerbytena. Upptäcker inte besiktningsmannen om hjulupphängningarna är felaktiga?

När de nya däcken är på och hjulinställning är gjord - kan jag då räkna med att bilen är säker att köra? Om de inte säger något annat när hjulinställningen görs såklart.

Jag avser att göra det som krävs för att bilen ska vara säker att köra, dock behöver jag lite vägledning dit med balansering, hjulupphängning, 4hjulsmätning, hjulinställning osv.

/ Kim

Gick bilen igenom besiktningen med de där trasiga däcken? I så fall har besiktingspersonen begått tjänstefel.

/Benny

Besiktad hos Suspekt - även kallat Carspect?

Oreggad Ruter Knekt
23 april · 659 Inlägg

Är bara en tidsfråga innan den där däcksidan spricker upp och blir totalpunka.
Parkeringsskadorna på fälgen skulle jag inte oroa mig över. Man måste dragit på rätt hårt för att skala av däcksidan sådär. Frågan är om inte hela fälgen kanske är skev beroende på hur smällen tillstött. Ta det med den som byter däck sedan.

Senast redigerat av Oreggad (23 april )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Kim_91
23 april · 22 Inlägg

torsen skrev:

Vettemannen skrev:

Kim_91 skrev:
Tack för alla svar.

Jag kom över bilen väldigt billigt. Däckskadorna förklarades med att de skett vid väldigt misslyckade fickparkeringar. Som lekman tänkte jag inte längre än att det skulle räcka med att köpa nya däck/däck+fälg.

Bilen har i min ägo varit på verkstad för hjullagerbyten fram samt att jag ska byta ut däck alternativt däck + fälg innan bilen körs. Bilen gick också igenom besiktningen efter hjullagerbytena. Upptäcker inte besiktningsmannen om hjulupphängningarna är felaktiga?

När de nya däcken är på och hjulinställning är gjord - kan jag då räkna med att bilen är säker att köra? Om de inte säger något annat när hjulinställningen görs såklart.

Jag avser att göra det som krävs för att bilen ska vara säker att köra, dock behöver jag lite vägledning dit med balansering, hjulupphängning, 4hjulsmätning, hjulinställning osv.

/ Kim

Gick bilen igenom besiktningen med de där trasiga däcken? I så fall har besiktingspersonen begått tjänstefel.

/Benny

Besiktad hos Suspekt - även kallat Carspect?

Bilprovningen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang