Köpråd: sommarbil 40-60 000?

Sommarbil
13 maj · 13 Inlägg

Hej!

Jag letar sommarbil (som måste säljas i höst), ska gå 2 flyttsvängar på 35 mil annars bara dagspendling 3-4 mil på landet. Har inte verktyg eller plats för fixande och jag är inte särskilt bilkunnig. Hade vart super att få lite tips här.

Tänker att det är dumt att lägga mer än nödvändigt iom att jag måste ta viss risk med billigare bilar, så maxbudget 40-60 000 (ink ev rep och fix).

Måste ha dragdrog för att få med släp med flyttgrejor (bara 12-15 flyttkartonger, så inget tung). Annars har jag inga krav.

Bilmärke
Toyota, Skoda...?

Modell
Kombi eller halvkombi hade varit praktiskt men är väl lika bra att titta på mindre bil när den mest ska gå tom (så länge den har dragkrok). Nåt säger mig att mindre bilar inte gått lika hårt?

Bensin eller diesel?



Miltal VS ålder?



Automat eller manuell?

Har inte tid att vara hur petig som helst så jag försöker framför allt undvika de stora missarna

Brådhis * Voff voff *
13 maj · 10 299 Inlägg

En Toyota Avensis inom nämnd budget är ett tämligen säkert kort skulle jag säga.

Senast redigerat av Brådhis (13 maj )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Sommarbil
13 maj · 13 Inlägg

Brådhis skrev:
En Toyota Avensis inom nämnd budget är ett tämligen säkert kort skulle jag säga.

Bra få det bekräftat. Jag började titta på Toyota Avensis och Skoda Ocativa.
Men när lägger på lite filter (max 60 000 kr, max 20 000 mil, 2000-2024, dragkrok, Stockholm, privat) så är det inte många kvar.

Tänkte bredda till alla Toyota- och Skodamodeller som passar in. Nåt mer märke som är vettigt att ha med i den här väldigt grova gallringen?
Sen får man ju åka och titta och ta det väldigt mkt från bil till bil.

Utmarks-Loke
13 maj · 5 878 Inlägg

Volvo V70, lätt att bli av med igen till hösten

Low
13 maj · 3 320 Inlägg

Chevrolet g20 van😏

Sommarbil
13 maj · 13 Inlägg

Low skrev:
Chevrolet g20 van😏

Haha big_smile

Brådhis * Voff voff *
13 maj · 10 299 Inlägg

Sommarbil skrev:

Brådhis skrev:
En Toyota Avensis inom nämnd budget är ett tämligen säkert kort skulle jag säga.

Bra få det bekräftat. Jag började titta på Toyota Avensis och Skoda Ocativa.
Men när lägger på lite filter (max 60 000 kr, max 20 000 mil, 2000-2024, dragkrok, Stockholm, privat) så är det inte många kvar.

Tänkte bredda till alla Toyota- och Skodamodeller som passar in. Nåt mer märke som är vettigt att ha med i den här väldigt grova gallringen?
Sen får man ju åka och titta och ta det väldigt mkt från bil till bil.

Varför max 20000 mil? Vad grundar du det kravet på?

Skick är betydligt viktigare än mil. Dessutom... För bilar i prisklassen 40-60k lär inte milen vara det stora problemet.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Sommarbil
13 maj · 13 Inlägg

Brådhis skrev:

Sommarbil skrev:

Brådhis skrev:
En Toyota Avensis inom nämnd budget är ett tämligen säkert kort skulle jag säga.

Bra få det bekräftat. Jag började titta på Toyota Avensis och Skoda Ocativa.
Men när lägger på lite filter (max 60 000 kr, max 20 000 mil, 2000-2024, dragkrok, Stockholm, privat) så är det inte många kvar.

Tänkte bredda till alla Toyota- och Skodamodeller som passar in. Nåt mer märke som är vettigt att ha med i den här väldigt grova gallringen?
Sen får man ju åka och titta och ta det väldigt mkt från bil till bil.

Varför max 20000 mil? Vad grundar du det kravet på?

Skick är betydligt viktigare än mil. Dessutom... För bilar i prisklassen 40-60k lär inte milen vara det stora problemet.

Försökte hitta nån form av avgränsning så man undviker de värsta rasen.

master_lars
13 maj · 1 171 Inlägg

Eller så köper du min 9-5:a
Lågmil, kombi, stor dragvikt och fungerande AC. Skinn elstol på förarplars. Allt fungerar.
Intressant? skicka PM.

Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 9-5 "Vector Sportcombi" (2008)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 maj · 17 559 Inlägg

master_lars skrev:
Eller så köper du min 9-5:a
Lågmil, kombi, stor dragvikt och fungerande AC. Skinn elstol på förarplars. Allt fungerar.
Intressant? skicka PM.

Och den ska vara billig!!!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Oreggad Ruter Knekt
13 maj · 673 Inlägg

Passat b5 kan lika gärna funka för det ändamålet också.

Hybrid_ skrev:

master_lars skrev:
Eller så köper du min 9-5:a
Lågmil, kombi, stor dragvikt och fungerande AC. Skinn elstol på förarplars. Allt fungerar.
Intressant? skicka PM.

Och den ska vara billig!!!

50 loppor för en 2005års 9-5 känns väl snarare dyrt smile

Senast redigerat av Oreggad (13 maj )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Muskelbil
13 maj · 416 Inlägg

Ska du bara köra 12-15 kartonger??
Inget annat?
Det går in i en Avensis som föreslås.
Jag håller med och lägger till Corolla och honda accord och crv
Bra bilar som inte brukar krångla
En gammal Volvo är ett osäkert kort i jämnförelse

Sommarbil
13 maj · 13 Inlägg

Muskelbil skrev:
Ska du bara köra 12-15 kartonger??
Inget annat?
Det går in i en Avensis som föreslås.
Jag håller med och lägger till Corolla och honda accord och crv
Bra bilar som inte brukar krångla
En gammal Volvo är ett osäkert kort i jämnförelse

Ja nåt sånt blir det. Men har jag bara dragkrok så kan jag köra med släp dit och hem. I övrigt behöver jag ingen stor bil, tänker att det kan vara en fördel att köpa nåt mindre som inte gått som slitvarg/packåsna i många år utan hellre nån liten tantbil. Får många fler att välja på också. Kollar man nu så finns det inte många Avensis att välja på. Så tänkte jag, men om det är rätt vete sjutton smile

Sommarbil
13 maj · 13 Inlägg

master_lars skrev:
Eller så köper du min 9-5:a
Lågmil, kombi, stor dragvikt och fungerande AC. Skinn elstol på förarplars. Allt fungerar.
Intressant? skicka PM.

Tack, ska fundera på't. Ligger den ute nånstans får du gärna skicka länk.

Sommarbil
13 maj · 13 Inlägg

Oreggad skrev:
Passat b5 kan lika gärna funka för det ändamålet också.

Hybrid_ skrev:

master_lars skrev:
Eller så köper du min 9-5:a
Lågmil, kombi, stor dragvikt och fungerande AC. Skinn elstol på förarplars. Allt fungerar.
Intressant? skicka PM.

Och den ska vara billig!!!

50 loppor för en 2005års 9-5 känns väl snarare dyrt smile

Jo funderade på om jag skulle lägga till lite VW-modeller på listan också.

Blanke
13 maj · 366 Inlägg

Relativt säkert köp och snabb återförsäljning: Volvo

Annars håller jag nog med Brådhis och hade gått för en Toyota. Corolla, avensis, yaris osv. OTROLIGT tråkiga bilar och kan jämföras med en opel astra enligt mig från funktionalitet. Men kommer hålla bättre än mycket annat du kan köpa.

Om jag hade 40-60k hade jag dock utan tvekan köpt någon 945 eller 745 i ett väldigt fint skick. Men kan ju kräva lite förkunskap om mekande, men hade varit otroligt lätt att sälja efter sommaren, och liten risk för problem.

Om du inte vill behöva vara orolig för en dålig bil. Kanske försök och hitta en bil som säljs av någon som verkar ha mekvana och inte av sven svensson som inte ens vet när luftfiltret byttes sist.

Sommarbil
13 maj · 13 Inlägg

Blanke skrev:
Relativt säkert köp och snabb återförsäljning: Volvo

Annars håller jag nog med Brådhis och hade gått för en Toyota. Corolla, avensis, yaris osv. OTROLIGT tråkiga bilar och kan jämföras med en opel astra enligt mig från funktionalitet. Men kommer hålla bättre än mycket annat du kan köpa.

Om jag hade 40-60k hade jag dock utan tvekan köpt någon 945 eller 745 i ett väldigt fint skick. Men kan ju kräva lite förkunskap om mekande, men hade varit otroligt lätt att sälja efter sommaren, och liten risk för problem.

Om du inte vill behöva vara orolig för en dålig bil. Kanske försök och hitta en bil som säljs av någon som verkar ha mekvana och inte av sven svensson som inte ens vet när luftfiltret byttes sist.

Tack för input. Ju mer jag funderar desto mer är jag inne på en liten japan som Toyota Yaris eller Hyundai i30. Behöver bara ett större utrymme vid flytt och då blir släp bra. Annars litet, billigt, tråkigt och förutsägbart smile



Det här med 1 eller 2 nycklar, något man ska bry sig om när det bara finns 1?

Blanke
13 maj · 366 Inlägg

Sommarbil skrev:

Blanke skrev:
Relativt säkert köp och snabb återförsäljning: Volvo

Annars håller jag nog med Brådhis och hade gått för en Toyota. Corolla, avensis, yaris osv. OTROLIGT tråkiga bilar och kan jämföras med en opel astra enligt mig från funktionalitet. Men kommer hålla bättre än mycket annat du kan köpa.

Om jag hade 40-60k hade jag dock utan tvekan köpt någon 945 eller 745 i ett väldigt fint skick. Men kan ju kräva lite förkunskap om mekande, men hade varit otroligt lätt att sälja efter sommaren, och liten risk för problem.

Om du inte vill behöva vara orolig för en dålig bil. Kanske försök och hitta en bil som säljs av någon som verkar ha mekvana och inte av sven svensson som inte ens vet när luftfiltret byttes sist.

Tack för input. Ju mer jag funderar desto mer är jag inne på en liten japan som Toyota Yaris eller Hyundai i30. Behöver bara ett större utrymme vid flytt och då blir släp bra. Annars litet, billigt, tråkigt och förutsägbart smile



Det här med 1 eller 2 nycklar, något man ska bry sig om när det bara finns 1?

Från någon som nu i helgen fick sin enda nyckel stulen och som har blivit tvungen att borra tändningslås och dörrlås.

1 nyckel är okej. Men jävla direkt gör kopior!

Sommarbil
13 maj · 13 Inlägg

Blanke skrev:

Sommarbil skrev:

Blanke skrev:
Relativt säkert köp och snabb återförsäljning: Volvo

Annars håller jag nog med Brådhis och hade gått för en Toyota. Corolla, avensis, yaris osv. OTROLIGT tråkiga bilar och kan jämföras med en opel astra enligt mig från funktionalitet. Men kommer hålla bättre än mycket annat du kan köpa.

Om jag hade 40-60k hade jag dock utan tvekan köpt någon 945 eller 745 i ett väldigt fint skick. Men kan ju kräva lite förkunskap om mekande, men hade varit otroligt lätt att sälja efter sommaren, och liten risk för problem.

Om du inte vill behöva vara orolig för en dålig bil. Kanske försök och hitta en bil som säljs av någon som verkar ha mekvana och inte av sven svensson som inte ens vet när luftfiltret byttes sist.

Tack för input. Ju mer jag funderar desto mer är jag inne på en liten japan som Toyota Yaris eller Hyundai i30. Behöver bara ett större utrymme vid flytt och då blir släp bra. Annars litet, billigt, tråkigt och förutsägbart smile



Det här med 1 eller 2 nycklar, något man ska bry sig om när det bara finns 1?

Från någon som nu i helgen fick sin enda nyckel stulen och som har blivit tvungen att borra tändningslås och dörrlås.

1 nyckel är okej. Men jävla direkt gör kopior!

Aj aj...

Mossan1
14 maj · 2 879 Inlägg

Slår också ett slag för V70N med nämnda premisser.
Milen är då TOTALT ointressant, (gäller även Avensis)  och är väldigt lättsåld och mer vanlig bil än Avensisen.
Nästan alla V70 har drag.

Lågmilade av den ålder det blir med den budgeten är bara dyrare utan att nödvändigtvis vara bättre alls.

Min V70N hade nästan gått 40k och bara slitdelar bytta.  Inte ens kopplingen.  Funkade prima när den såldes.  Ser den ibland, så den går än.

Senast redigerat av Mossan1 (14 maj )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang