Turbons påverkan på bränsleförbrukningen?

Azteriks
16 juli 2007 · 47 Inlägg

Hur påverkas bränsleförbrukningen om man jämför två liknande bilar med och utan turbo?

Tau
16 juli 2007 · 196 Inlägg

Azteriks skrev:
Hur påverkas bränsleförbrukningen om man jämför två liknande bilar med och utan turbo?

Det beror på bil, motor och hur kraftig turbon är.. Sen beror det på hur du kör och massa sånt, så det är ganska svårt att svara på den frågan.

Om du kör över 3000 varv (dom flesta turbona slår i då) mycket så drar det ganska mycket mer.. men om du bara kör som vanligt och inte varvar ur bilen så drar det inte så specielt mycket mer.

One life, Live it!
myran88 glidare
16 juli 2007 · 105 Inlägg

precis som TAU sa.

men tid är pengar.
och man kommer ju fram snabbare med turbo:)
så där tjänar man in lite soppa pengar

//Myra

member off brownridge hellracers
Squadron
16 juli 2007 · 1 833 Inlägg

myran88 skrev:
precis som TAU sa.

men tid är pengar.
och man kommer ju fram snabbare med turbo:)
så där tjänar man in lite soppa pengar

höhö, så kan man också se det.

//Myra

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
hanning81 Greve
16 juli 2007 · 135 Inlägg

Stämmer som Tau säger. Om man har tex två två liters motorer.. Men om jag har min 2,3l volvo t5 o jämför med en 7l v8 så kan jag köra fullgas o hamna under hans förbrukning nästan...

tecman
16 juli 2007 · 1 741 Inlägg

hanning81 skrev:
Stämmer som Tau säger. Om man har tex två två liters motorer.. Men om jag har min 2,3l volvo t5 o jämför med en 7l v8 så kan jag köra fullgas o hamna under hans förbrukning nästan...

"om man jämför två liknande bilar med och utan turbo?" <-- råkade missa den raden?

själv tycker jag att bilen går snålare med turbon då man slipper ligga på gasen lika länge vid omkörningar och dyl smile

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang