Starta bilen vid ca -20grader?

valkonen Bmw E36
8 december 2005 · 304 Inlägg

Det är så att jag ska och lackera om min bil i januari och undrar lite om ett par saker. 

Kan det hända nått till bilen om jag startar den vid -20grader?
Bilen är i ett garaget hela tiden och garaget är också kallt.
Har ingen motorvärmare.

Går det att ha samma oljor på sommar och vinter?

Finns det nån olja som ni kan rekommendera?
Ska använda bilen mest på sommaren.

Tack för svaren.

turbo_e36
8 december 2005 · 61 Inlägg

på vinter ska de vara "tunnare olja så den smörjer bättre när motorn är kall ,, på sommaren tvärtom ,

nej de3 är ingen fara att starta bilen i -20 men om du ska starta bara för att motorn ska vara igång så är de onödigt

om du väl ska starta den så ska den köras till arbetstemp , annars är de bara onödigt o starta alls

De är bara olyckliga människor som inte kör bmw
turbo_e36
8 december 2005 · 61 Inlägg

då menar jag under en vinterförvaring

De är bara olyckliga människor som inte kör bmw
Janken Driver
8 december 2005 · 2 111 Inlägg

hmm...varmkör odrentligt isåfall. helst så skulle du ju koppla in motorvärmare...eller ställe en värmefläkt udner motorn i ett dygn innan du ska köra bilen. riktad mot blocket.borde ju ge lite högre grundtemp iaf. kan ju var lite seg om den e så kall så ha tålamod...fast det beror ju också å hur länge bilen har stått. de flesta oljor nuförtiden är väl åretrunt oljor förutom superduper special oljorna dvs...annars finns det på din närmaste okq8 mack. lite tips på vägen iaf...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
turbo_e36
8 december 2005 · 61 Inlägg

om du har AC så kör den då o då ,,inte bra att den står , packningar torkar '

De är bara olyckliga människor som inte kör bmw
valkonen Bmw E36
8 december 2005 · 304 Inlägg

Ok, tack så mycket. Den kommer inte bara startas under vintern, kommer köra ungefär 100km med den.

Så den ska stå igång ett bra tag före jag ska sticka och köra med den?
Annars är det inga problem? Det är lungt att kallstarta den?

Blir att kolla efter ett par åretrunt oljor sen när jag ska byta.

turbo_e36
8 december 2005 · 61 Inlägg

nej du kan köra direkt men på låga varv typ under 3000
se bara till att ha ordentligt med gylkol så de inte fryser bara
är du medlem i clube36.se?

De är bara olyckliga människor som inte kör bmw
valkonen Bmw E36
8 december 2005 · 304 Inlägg

turbo_e36 tack för svaren.

Nej det är jag inte. Tänkte bli medlem, men ångrade mig direkt när jag såg att det kostade. smile

Drönirettab
8 december 2005 · 21 761 Inlägg

Motorn mår ju aldrig bra av att kallstartas iof men om du har en bra olja som klarar låga temperaturer så slits den inte lika mycket.
Kan tillägga att jag inte var snäll med min bil för något år sedan, den hade stått i två dygn i -35grader utan motorvärmare kopplad. Den startade efter tre omstarter men den lät inte så bra. Gick bara på tre burkar i fem minuter, sedan kom fjärde igång.

turbo_e36
8 december 2005 · 61 Inlägg

nej de kostar inget att vara medlem ,, man kan betala om man vill för att få rabattar osv men annars är allt gratis så ta o bli medlem nu big_smile

De är bara olyckliga människor som inte kör bmw
onej84
8 december 2005 · 1 854 Inlägg

Om bilen har stått ett tag låt den stå på tomgång några minuter sen kan du köra lungt.. Ha även k-sprit i tanken (obs häll i kör lite innan du ställer av den så det kommer in i bränslesystemet) det kanske du visste men ändå.

//Jocke

Drönirettab
8 december 2005 · 21 761 Inlägg

Det är en fördel att koppla bort en av batterikablarna om bilen ska stå en längre tid, såvida det inte är någon utrustning som måste ha ström förstås.
I så fall får man sätta en underhållsladdare till batteriet.
En annan sak att tänka på är att ha batteriet fulladdat när det ställs undan, då är det ingen risk att det fryser sönder.

frasse4
8 december 2005 · 736 Inlägg

Fyll inte på K-sprit om inte tanken är så gott som full. Brukar man inte använda det kan det vara gansak mycket vatten i tanken... om det finns lite bensin i så blir det mycket vatten i och då kanske inte bilen går alls... I övrigt ska inte oljorna vara några problem vid minus 20. Minus 30 eller 40 är en annan femma, men problemet då är att de är så trögflytande att startmotorn kanske inte orkar starta bilen...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Drönirettab
8 december 2005 · 21 761 Inlägg

Om man inte använder helsyntetiskt.

carawelle
9 december 2005 · 460 Inlägg

Ha inte full tank i bilen under vinterförvaring pga att bensin är en färskvara
om den förvaras i öppet kärl!! (dit räknas ventilerade bensintankar). Den har en hållbarhet på ca 2 månader i vanliga bensintankar,efter detta avdunstar en del tillsatser som är MYCKET lättflyktliga och bensinen kommer att förlora
sitt oktanvärde och bilen startar inte alls eller kommer att gå illa till ny bensin fylls på.
I slutna kärl (bensindunkar) håller den nästan obegränsat.
Varje vår kommer det in massor av småmotrorer med startproblem som bara behöver ett bensin byte.
Även salubilar med driftsstörningar pga gammal bensin brukar vara kunder på min vekstad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang