Bromsskivor

theinsider
22 juli 2007 · 23 Inlägg

SKa man välja borrade eller slitsade, menat för min bil.?

En glad prick..........
speedfreak racing Arbetsnarkoman...
22 juli 2007 · 1 098 Inlägg

Borrade har jag hört att det finns en risk att dom kan spricka.. kan ju va värt och veta

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
TRYIT Teddan
22 juli 2007 · 2 495 Inlägg

både borrat och slitsat spricker...
har provat alla möjliga märken.

nu åker jag ju bil som har hålborrade skivor från fabrik å det spricker oxå sad

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
theinsider
22 juli 2007 · 23 Inlägg

hmm, ja då blir det inte lätt...
För väl börja med och köpa en omgång orginal först.

En glad prick..........
WasteGate
22 juli 2007 · 397 Inlägg

porschebromsar ska vara gjutna med hål.. då är dem mindre sprickbenägna.. slitzade skivor håller tydligen bättre än eftermarknadsborrade..
Www.rollezlitz.se

FULLGAS Mångsysslare
22 juli 2007 · 303 Inlägg

kör med borrade å slitzade fram & borrade bak, funkar för mig , viktigt är i början att man härdar dom innan man ligger i fullfart å tvärnintar , men borrade skivor spricker förr eller senare .... men vanliga skivor tar ju slut förr eller senare , bättre bromsvärkan helt klart med lite borr hål i med

Volvo C70 CAB "CHIFEN FEL MEN ENDÅ RÄTT" (2000)
sik
22 juli 2007 · 1 072 Inlägg

Borrade och slitsade är som sakt att rekomendera. Sen ska de inte vara genomborrade utan "endast försänkta hål". Då är dom inte lika sprick benägna. Vad som avgör livslängden på skivorna är ju oftast beläggen..

Turbo_A4 Quattro Is The Shit!
22 juli 2007 · 441 Inlägg

Borrade skivor känns lite overkill.
Köp slitzade Brembo (silver-line) skivor istället. Bra bromsverkan och lång livslängd... Silver-line skivorna har en ytbeläggning som gör att dom inte rostar heller...
Har kört med sånna i över ett år nu och de funkar fint tongue

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com
Fredrik-79
22 juli 2007 · 2 164 Inlägg

Jag skulle säga att de beror på hur du kör och var du kör om du behöver både och.
Kör du mycket i låga farter och inte så mycket långkörning är de både borrade och slitsade men kör du bara långresor är de bara slitsade skulle jag säga.
Sen är ju beläggen väldigt viktigt.
Själv rekomenderar jag att ta en kontakt med Pean Sweden.
Länk finns under min bil.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
theinsider
22 juli 2007 · 23 Inlägg

tackar för alla svar

En glad prick..........
Godspeaker Specialist
27 juli 2007 · 1 187 Inlägg

Turbo_A4 skrev:
Borrade skivor känns lite overkill.
Köp slitzade Brembo (silver-line) skivor istället. Bra bromsverkan och lång livslängd... Silver-line skivorna har en ytbeläggning som gör att dom inte rostar heller...
Har kört med sånna i över ett år nu och de funkar fint tongue

Om jag nu har förstått allt rätt (jag reserverar mig för fel:rolleyes:) så är borrning och slitsning till för olika saker.
Om du har en ventilerad skiva så hjälper borrningen till att Kyla skivan.
Slitsningen hjälper till att avleda bromsgaser.
Borrade skivor är mer belägna att spricka, men detta sker framför allt vid högre belastning, tex. bankörning. För extrem bankörning finns speciella bromsskivor, men smakar det så kostar det.

För att uppnå bäst bromsefekt skall du tillse att kylningen till bromsskivorna är god. En del väljer att borra hål i bromsskölden och leda in luft från fronten av bilen. Det man dock skall tänka på är att luften skall träffa så nära centrum av skivan som möjligt. Detta för att förhindra att en ventilerad skiva slår sig. Men åter, skall du inte köra extrem bankörning, så är det troligen inte lönt att tänka på.

Och ALLA bromsskivor rostar förr eller senare. Det är bara frågan om kvalitet från början och hur de slits... tyvär sad

Om jag nu skrivit en massa fel, så rätta mig gärna!

Nu skall jag till verkstan och montera Borrade OCH Slitsade Bremboskivor på min bil big_smile
Mest för att det är så jävla snyggt cool

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
tecman
27 juli 2007 · 1 741 Inlägg

det där lät väldigt likt det jag har lärt mig så det stämmer nog roll

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang