Vad rekomenderar ni för Kamera?

glamDring Fotograf med bensin i blodet
28 juli 2007 · 85 Inlägg

Har en EOS 400D med batterigrepp och ett flertal olika objektiv.
Batterigreppet gör sitt, verkligen. Blir så grymt mycket bättre grepp. Inget jag trodde innan jag köpte det men så är det.

Köpte idagarna ett nytt objektiv som jag tror passar bra till foto av evenemang som bilträffen ikväll (lite dunkelt ljus och vida bilder på nära håll).
TAMRON AF DI 17-35/2.8-4 SP

christofferedil Yellow bug!
29 juli 2007 · 1 640 Inlägg

Erick skrev:

Malm3n skrev:
tänk sen att det är inte kameran som gör fotografen utan fotografen som gör kameran:P
så väl någon av de som redan är rekomenderade.. dvs.. canon 400D eller Nikon D40X

Jepp.. det är ju inte riktigt att sikta och trycka på knappen så får man världsmästarbilder.. Men många tror det..

Lite som att sätta en random körkortsinnehavare bakom ratten på en CLK-GTR och tro att denne ska köra samma tider på ringen som världsmästarna wink

Mvh
Erick

Haha, men grejen med system måste man ju säga är att det är LÄTTARE att få de där riktiga världsmästarbilderna! smile

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
kamerawurpan
30 juli 2007 ·

En sak som är värt att nämna med d40/d40x är den kameran inte har någon autofokusmotor inbyggt i huset som andra nikonkamrer har(t ex. d50/d70/d70s/d80/m.m.). Det gör att objektivutbudet blir mer begränsat om man skulle vilja köpa till fler. Brukar även vara så att dom objektiven som har en autofokusmotor inbyggt är dyrare än dom utan. Så ska man köra på Nikon är det mycket bättre att satsa på en beg. d70/d70s eller t.o.m en d50.

Jag själv har en 350D med batterigrepp och ett Tamron 17-50/2.8. Jag är nöjd med det smile

Smajly
30 juli 2007 · 3 059 Inlägg

Erick skrev:
Japp kitgluggen 18-55 som följer med är verkligen usel, så bättre optik är nästan ett måste från början..

Btw vi var precis och köpte en 400D med 17-85 IS och batterigrepp.. smile

Mvh
Erick

Inget större fel på kit-objektivet.. klart att det är billigt och sladdrigt men det går helt utmärkt att ta fina och bra bilder med. Det funkar bra som ett första objektiv tills man lärt sig kameran ordentligt.

I min egen väska finns sedan ett X antal år sen 300D, batterigrepp (ett måste), kitgluggen18-55, sigma 28-135 macro, sigma 100-300 och canon 70-200f4L USM.

nygren_iv paparazzi
30 juli 2007 · 349 Inlägg

jag kör på 350D (batterigrepp oxå)  dock är den till salu för jag beställer nog en 30D ikväll.. Orkar inte vänta längre på 40D..

Kontakta mig om ni vill få bilen fotad i Karlstad med omnejd.
------------ www.ENfoto.nu -------------
www.karlstadracing.nu - för bilfolk i Karlstad med omnejd.
gard Fartsyndare
30 juli 2007 · 278 Inlägg

400D har allt som behövs!

Alla bilder jag har plåtat på min bilsida och hemsida är plåtat med en 400D.

www.vertical.nu

om ni har frågor ang. en 400D så är de bara att maila och fråga!

yrkesfotograf inom reklam och företag.
J.Olofsson
1 augusti 2007 · 24 Inlägg

Tack för alla svar, när lönen kommer så ska det shoppas;P
och ang. att det inte är kameran som gör fotografen utan fotografen som gör kameran är jag mkt väl medveten om, men för att lära sig mer så måste jag köpa en vettig kamera!

MVH//Jesper

Doe´s my rice taste funny?
Mazda Rx-7 FC TII "Timeattack" (1989)
C70
1 augusti 2007 · 424 Inlägg

J.Olofsson skrev:
men för att lära sig mer så måste jag köpa en vettig kamera!

Japp! Så är det.

Det är ju bra att börja med en lite enklare systemkamera från början. Många hade förmodligen inte kunnat utnyttja alla funktionerna i en dyrare kamera.

Jag hade tänkt att köpa en Canon EOS 1DS Mark II senare, men som sagt, min 400D är bra att 'träna' med. smile

Senast redigerat av C70 (1 augusti 2007)

firefreak Eldknast
1 augusti 2007 · 915 Inlägg

Det skall tilläggas att man bör vara pygmé för att använda canons 350 eller 400. Den går ju för sjutton inte att greppa. Och att behöva köpa batterigrepp för att kunna använda kameran som det är tänkt säger ganska mycket om hur fotografvänlig och genomtänkt den är.

Där har nikon övertag med hästlängder. Dock är det som någon skrev tidigare, en D40x har inte motor i huset utan kräver optik med AF motor inbyggd.

Tiden är rolig när det går fort... :)
Miklen
1 augusti 2007 ·

firefreak skrev:
Det skall tilläggas att man bör vara pygmé för att använda canons 350 eller 400. Den går ju för sjutton inte att greppa. Och att behöva köpa batterigrepp för att kunna använda kameran som det är tänkt säger ganska mycket om hur fotografvänlig och genomtänkt den är.

Där har nikon övertag med hästlängder. Dock är det som någon skrev tidigare, en D40x har inte motor i huset utan kräver optik med AF motor inbyggd.

Fruktansvärt onödig kommentar..Det står ju skrivet många gånger att det är en smaksak å man testar ju å känner vilken kamera som ligger bäst i handen.. Tack för att du kallar mig pygmé för min 400D ligger perfekt i min hand.. så låt du köparen stå för det tycket!!

De flesta kameror går att ta bra bilder me inget snack om saken..

Bara att känna å titta efter..Kanske just EN kamera har det där lilla extra som får köp poängen!!!!

firefreak Eldknast
2 augusti 2007 · 915 Inlägg

Miklen skrev:

firefreak skrev:
Det skall tilläggas att man bör vara pygmé för att använda canons 350 eller 400. Den går ju för sjutton inte att greppa. Och att behöva köpa batterigrepp för att kunna använda kameran som det är tänkt säger ganska mycket om hur fotografvänlig och genomtänkt den är.

Där har nikon övertag med hästlängder. Dock är det som någon skrev tidigare, en D40x har inte motor i huset utan kräver optik med AF motor inbyggd.

Fruktansvärt onödig kommentar..Det står ju skrivet många gånger att det är en smaksak å man testar ju å känner vilken kamera som ligger bäst i handen.. Tack för att du kallar mig pygmé för min 400D ligger perfekt i min hand.. så låt du köparen stå för det tycket!!

De flesta kameror går att ta bra bilder me inget snack om saken..

Bara att känna å titta efter..Kanske just EN kamera har det där lilla extra som får köp poängen!!!!

Jag antydde att man BÖR var pygmé. Inte att du är det. Det var dessutom inte så allvarligt menat... trodde det framgick. Ber om ursäkt om det togs illa och självklart är det personligt. Men man bör vara medveten om att greppet på 400D är extremt litet.

Tiden är rolig när det går fort... :)
C70
2 augusti 2007 · 424 Inlägg

firefreak skrev:
Men man bör vara medveten om att greppet på 400D är extremt litet.

Visst, det är litet grepp utan batterigreppet.....

Jag förstår inte hur man kan köpa någon kamera utan batterigrepp! Jag har stora händer och även den Nikon D80 jag övervägde hade för litet grepp. EOS 1DS Mark II sitter som gjuten! Den har batterigrepp inbyggt från början. Men sen får man pröjsa 70k för bara huset. Det får vänta till nästa år.

Min 400D med batterigrepp är klockren! Har tagit ca 12000 bilder (på några månader!!) och blir fortfarande imponerad över kvalitén på själva kameran/tillbehör och på bildkvalitén. Mitt "kamerakitt" är uppgraderat med en massa orginal-canontillbehör så värdet är väl uppe i kanske 30k. Men jag tycker att det är värt varenda liten krona!

Senast redigerat av C70 (2 augusti 2007)

puff
3 augusti 2007 ·

Jag kör med Canon eos 20D och är nöjd med den, många inställningar och är en snabb kamera.
Hade 300d  innan och var inte alls något fel med den heller, är dock billigare men duger helt klart!
Mvh

Senast redigerat av puff (3 augusti 2007)

mickecorrado Bilplåtslagare
3 augusti 2007 · 1 036 Inlägg

Vilken kamera ni än väljer, har ni ett dyrare objektiv så köp ett uv-filter som skyddar. Bättre att byta filter än "lins" på objektivet om olyckan skulle vara frame.

Smoke Tires Not Drugs.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang