Centrallås som inte orkar låsa (Saab 9000)

Rallyhalle
16 augusti 2007 · 4 299 Inlägg

Tja, de e så här att på min 9000 så har centrallåset lagt av lite grann. När man försöker låsa lr låsa upp så hör man att centrallåset arbetar men inte har orken att låsa/låsa upp dörrarna. Va e de som e fel????

Bilen de rör e min Saab 9000 CS -95.

christofer_k Vorsprung durch Technik
16 augusti 2007 · 2 432 Inlägg

dåligt batteri? yikes

Rallyhalle
16 augusti 2007 · 4 299 Inlägg

okej, får testa byta imorrn, men de känns lite konstigt när allt annat som startmotor å sånt inte går så trögt. men men, ska testa byta batteri.

tack för tipset wink

BAE BilstereoNörd
16 augusti 2007 · 576 Inlägg

Låsmekanismen går för trögt, dags att smörja låsets rörliga delar!
Annars kan det vara så att centrallås-motorn har gett upp! finns passande för 120-140kr.
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
Rallyhalle
17 augusti 2007 · 4 299 Inlägg

Men sitter de inte en c.lås-motor i varje dörr??? isf tror jag inte de e den som spökar eftersom de e på alla dörrarna. Styrs C.låset av vakuum lr nåt. för jag själv börjar tippa på att de skule vara den????

pz_racing VAG entusiast
17 augusti 2007 · 277 Inlägg

antar att det är ett elektriskt centrallås du har. Jag vet att tex Audi och Mercedes kör med vakuum. Vet dock inte om dem gör det fortfarande.

Audi 1910-2007 97 år
"det viktigaste är inte vad du lyssnar med utan vad du lyssnar på"
"det är väl inte konstigt att det låter kasst när du lyssnar på musik som inte är musik"
Audi: Four rings to rule them all
Rallyhalle
17 augusti 2007 · 4 299 Inlägg

Okej, finns de nåt som kan styra motorerna i dörrarna då som paj å gör att dom går så segt hmm

pz_racing VAG entusiast
17 augusti 2007 · 277 Inlägg

vet inte men kolla om batteriet är fulladdat och mät hur mycket ström som tas ut när bilen står avstängd.

Senast redigerat av pz_racing (17 augusti 2007)

Audi 1910-2007 97 år
"det viktigaste är inte vad du lyssnar med utan vad du lyssnar på"
"det är väl inte konstigt att det låter kasst när du lyssnar på musik som inte är musik"
Audi: Four rings to rule them all
mannen666666 preem pump
17 augusti 2007 · 836 Inlägg

det sitter en motor i varje dörr dom e elektriska
dom går sönder titt som tätt
har gått sönder 2 för mig
men om ingen av dörrarna orkar låsa upp sig så lär det nog vara något annat fel

Senast redigerat av mannen666666 (17 augusti 2007)

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
Rallyhalle
17 augusti 2007 · 4 299 Inlägg

jaa, för dig funkar de ibland iaf wink för mig funkar de aldrig. Ska ta en titt på säkringen å se om de e någe tupfjuck på den, något annat liknande som man ska kolla på????

Rallyhalle
17 augusti 2007 · 4 299 Inlägg

Har nu varit ute i bilen ett tag å pillat lite. Testade å bara dra ut säkringen till centrallåset å sen stoppa tillbaka den igen. å nog fan började de funka igen, ska plocka bort säkringshållaren nu å se hur de ser ut bakom den å rycka lite i kontakter å skit. Så de va ett ganska enkelt fel iaf.

Men tack för alla svar smile

JSkoglund
17 augusti 2007 · 69 Inlägg

A-code skrev:
Jag har ett snarlikt problem, min '96 9000 CDE låser finfint runt om för det mesta, men helt plötsligt lägger c-låset av. Brukar hjälpa att gå runt och trycka ner låsknapparna några ggr för att få fart på grejjerna. Jag misstänkte att om en dörr kärvar så funkar inte c-låset nånstans, men så var det tydligen inte...

Hehe, ser ut som exakt samma problem jag har ibland. Har en 9000 CSE -96 och det är precis som du säger... Jag har testat att byta en jäkla massa saker, men inget hjälper hmm Men det är ju bara iblnd som den inte låser/låser upp som sagt. Men det är väl ett känt problem såvitt ja förstår smile

SPEEDPARTS That's Why I'm FASTER Than You! ;)
Rallyhalle
17 augusti 2007 · 4 299 Inlägg

Jacke_S skrev:

A-code skrev:
Jag har ett snarlikt problem, min '96 9000 CDE låser finfint runt om för det mesta, men helt plötsligt lägger c-låset av. Brukar hjälpa att gå runt och trycka ner låsknapparna några ggr för att få fart på grejjerna. Jag misstänkte att om en dörr kärvar så funkar inte c-låset nånstans, men så var det tydligen inte...

Hehe, ser ut som exakt samma problem jag har ibland. Har en 9000 CSE -96 och det är precis som du säger... Jag har testat att byta en jäkla massa saker, men inget hjälper hmm Men det är ju bara iblnd som den inte låser/låser upp som sagt. Men det är väl ett känt problem såvitt ja förstår smile

Då e vi tre om de iaf wink trodde de fixat sig men nu började de igen mad Dessutom började blinkersena blinka i otakt när jag larmar å larmar av, börjar bli lite trött på de där felet nu sad

bumpe Lastbilsmekaniker
17 augusti 2007 · 3 878 Inlägg

Hej, är ju inte helt ovanligt att komfortstyrdonet lägger ner verksamheten mer och mer med åren. Brukar ordnas lättast genom att löda om alla anslutningar i boxen. Akta bara de andra banorna så du inte får kortis de-luxe.

Annars är kontakterna i dörrarna ett tips, var väldigt grönt och fint på min när jag tittade.

Sen ahr vi ju principen att smörja skiten lite med. Dra i knappen och känn om det går lätt, gör det inte det så loss med dörrsidan och smörj och skapa lite mellanrum i lederna så det kan rör sig vettigt...

Rallyhalle
18 augusti 2007 · 4 299 Inlägg

bumpe skrev:
Hej, är ju inte helt ovanligt att komfortstyrdonet lägger ner verksamheten mer och mer med åren. Brukar ordnas lättast genom att löda om alla anslutningar i boxen. Akta bara de andra banorna så du inte får kortis de-luxe.

Annars är kontakterna i dörrarna ett tips, var väldigt grönt och fint på min när jag tittade.

Sen ahr vi ju principen att smörja skiten lite med. Dra i knappen och känn om det går lätt, gör det inte det så loss med dörrsidan och smörj och skapa lite mellanrum i lederna så det kan rör sig vettigt...

okej, de e skitskumt de där. de konstiga e att de va igårkväll som de börja spöka igen å då va de ganska fuktigt ute. Så idag när de va skinande sol å tort i luften så funkade allt som de skulle hmm Såg också idag att batteriet läcker, så de kan va en orsak till de här mysteriet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang