Manuell låda till 305?

Bi0HaZZarD Speed FMK
14 augusti 2007 · 849 Inlägg

Hej allihopa!

Jag sitter nu i valet och kvalet om att bygga om min 740 och lägga i en cheva 305 motor istället för den orginal trötta 4:an. Dock så ska det tydligen vara problem att få in bilen med automatlåda så jag undrar vad det finns för manuella lådor som passar bolt-on på 305 motorn.

Mvh Ludde

Pellefax
19 augusti 2007 · 644 Inlägg

Var blir det problem att få in bilen med automat??I garaget...? tongue  Däremot kan nog bilprovningen ha åsikter om motorn,ska du besiktiga bilen måste motorn vara från en svensksåld bil av samma årsmodell som bilen den ligger i och ha intyg från generalagenten på årsmodell och effekt bl.a..  Ang. växellåda så är det bara att ringa osbyskroten eller nån annan USA bilsskrot, eller köpa en ny Tremec..

Bi0HaZZarD Speed FMK
19 augusti 2007 · 849 Inlägg

Har redan kollat upp allt vad det gäller motorbytet. Att registrera in bilen med automat kan vara problem då momentomvandlaren ställer till det. Motorn ska komma från en cheva van som är svensk såld. Jag behöver inte ha något intyg heller eftersom jag byter från ett katalysatorlöst system till ett med katalysator.

Det jag vill ha hjälp med är vad det finns för manuella lådor till smallblock serien.

Mvh Ludde

stressmek
19 augusti 2007 · 116 Inlägg

för att kunna besikta med annan motor (vilken som helst slöare eller starkare eller likvärdig) måste man ha ett intyg från volvo vilken effekt kaross och bromsar vad den är byggd för och sen ett intyg från cheva där det står alla effekt uppgifter på motorn. volvo slutade med dom intygen år 2000 ja har försökt det gick inte på något sätt nu spelar inte årsmodeller med eller utan katalysator eller effekt någon roll. nu kan man bara byta till samma motor. alltså en helt likadan annars behöver man det där intyget som inte volvo ger ut. man kan inte ens byta motor i tex en 740 tic till en b18 på under 100 hästar men du kan trimma original motorn till tex 500 utan att det gör något. ja vet att det inte var det du undrade men tänkte bara så du vet för det är inte kul att bygga bilen först sen inte kunna besikta den.
det enklaste är att ringa skrotar eller firmor som sysslar med v8 och säga hej jag har en smallblocks cheva motor och behöver en manuell växellåda sen ordnar dom resten. synd du inte åkte ford jag har en 4växlad ford låda till salu. (den som sitter i nu)

passa på att lägga en börn idag för imorn kan däcken vara slut
Bi0HaZZarD Speed FMK
19 augusti 2007 · 849 Inlägg

stressmek skrev:
för att kunna besikta med annan motor (vilken som helst slöare eller starkare eller likvärdig) måste man ha ett intyg från volvo vilken effekt kaross och bromsar vad den är byggd för och sen ett intyg från cheva där det står alla effekt uppgifter på motorn. volvo slutade med dom intygen år 2000 ja har försökt det gick inte på något sätt nu spelar inte årsmodeller med eller utan katalysator eller effekt någon roll. nu kan man bara byta till samma motor. alltså en helt likadan annars behöver man det där intyget som inte volvo ger ut. man kan inte ens byta motor i tex en 740 tic till en b18 på under 100 hästar men du kan trimma original motorn till tex 500 utan att det gör något. ja vet att det inte var det du undrade men tänkte bara så du vet för det är inte kul att bygga bilen först sen inte kunna besikta den.
det enklaste är att ringa skrotar eller firmor som sysslar med v8 och säga hej jag har en smallblocks cheva motor och behöver en manuell växellåda sen ordnar dom resten. synd du inte åkte ford jag har en 4växlad ford låda till salu. (den som sitter i nu)

Jag snackade med en från SFRO och han sa då iaf att jag inte behövde några intyg från volvo på detta. Men jag ska höra vidare innan jag bestämmer mig. Håller mest på att äta information nu så att allt är klart och spikat innan jag drar igång.

Mvh Ludde

camaro67 Meister
19 augusti 2007 · 6 763 Inlägg

M20 M21 M22 fyrpetade skilnaden är hur dom är växlade på de 3 första växlarna. Annars finns 5-växlade Camaro lådan får 80-talet tror den satt i c4 Corvetten åxo. Sen borde de tidiga T-56 lådorna passa om de har suttit på en LT1:a eftersom att de ska vara samma som gammla smallblock men kommer däremot från en LS1:a då passar de inte. Där har du iaf några alternativ

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Bi0HaZZarD Speed FMK
20 augusti 2007 · 849 Inlägg

camaro67 skrev:
M20 M21 M22 fyrpetade skilnaden är hur dom är växlade på de 3 första växlarna. Annars finns 5-växlade Camaro lådan får 80-talet tror den satt i c4 Corvetten åxo. Sen borde de tidiga T-56 lådorna passa om de har suttit på en LT1:a eftersom att de ska vara samma som gammla smallblock men kommer däremot från en LS1:a då passar de inte. Där har du iaf några alternativ

Tackar så jätte mycket! big_smile

Mvh Ludde

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang