Bas utan slutsteg...

Nipton
15 augusti 2007 · 53 Inlägg

har en baslåda som jag tänkte peta i bagaget i bil i morgon. min fråga e om det kommer bli någon märkbar mer bas i bilen?

har en clarion cd-spelare på 4 * 51 w med 2 st 6.5" or på 120 w

twin_cam Smålänning
15 augusti 2007 · 7 877 Inlägg

Vad högtalarna är på för watt är ointresseant när du inte har slutsteg.
Stereon är på 4*51W MAX, Men jag råkar veta att en stereo aldrig kan ge mer än 4*26W i RMS.
Vad är det för känslighet på basarna? Det är viktigt att veta om du ska köra dom på stereon. Dom ska ha så hög känslighet som möjligt, helst över 100dB.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Nipton
15 augusti 2007 · 53 Inlägg

det vet jag inte... det enda jag vet är att det en en dp på 300 watt
köpte nämligen lådan o basen av en polare

BAE BilstereoNörd
15 augusti 2007 · 576 Inlägg

Det kommer helt klart att bli mer bas med lådan..
Så det är bara att koppla in och testa...
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
Nipton
16 augusti 2007 · 53 Inlägg

provade idag med att koppla in basen rätt in i sterion med jag tyckte inte ljudet blev något bättre med det, iaf inte värt att dra en kabel för...

så de fårväl bli ett slutsteg...
såg ett för 895 kr på biltema
4*100 w borde egentligen räcka för en som vill kunna sitta i bilen o prata med folk samtidigt som man spelar smile

är inte ute efter något mega dunka utan bara så att det blir lite roligare att lyssna på musik i bilen

Drönirettab
16 augusti 2007 · 21 761 Inlägg

Och du är säker på att basarna blev kopplade i rätt fas, att plus och minus hamnade rätt?

BAE BilstereoNörd
16 augusti 2007 · 576 Inlägg

Ok.. då vart det ingen vidare fart på de högtalarna..
Det steget kommer att ge dig ca 6dB mer ljud än det inbyggda i stereon.
Sen utgår jag ifrån att du vände plus och minus rätt på högtalarna när du testade..
För vi har lyckats få ut 134dB med en 12" kopplat på en Panasonic CQ-C7303 på det inbyggda steget.. gav ca 2x35wrms/2ohm..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
Nipton
18 augusti 2007 · 53 Inlägg

vet inte om jag kopplade rätt på + o -...
men jag tänkte inskaffa ett slutsteg nu
någon som har ett  bra tips till en 300w bas?

CoSmoZ 2lateuloose
18 augusti 2007 · 543 Inlägg

BAE skrev:
För vi har lyckats få ut 134dB med en 12" kopplat på en Panasonic CQ-C7303 på det inbyggda steget.. gav ca 2x35wrms/2ohm..
// Tommy

öhh... 134db från en bilstereo utan extern slutsteg!:..  har riktigt svårt att tro på det!
vart hade ni för mätutrustning då?

wiee mitt 500 inlägg....

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
BAE BilstereoNörd
18 augusti 2007 · 576 Inlägg

Spectra PRO LAB, en avancerad form av "termlab" fast med THD och andra massa finesser!
-------
Högtalaren var en SoundStream SPLX-12 med väldigt hög verkningsgrad i en bra slotportad låda, i en liten halvcombi...
Det går att spela högt med lite effekt bara man utnyttjar högtalaren på rätt sätt.. 
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
CoSmoZ 2lateuloose
19 augusti 2007 · 543 Inlägg

har du inte mätt upp det på en dB tävling så är jag skeptisk!
deras mätutrusning kalibreras hela tiden & mätningen görs av oberoende
domare!

skulle du låna vårt audiocontrol mätare skulle du säkert spela över 170dB
det går att "spela" högt om man kaliberar fel också wink

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
beta
19 augusti 2007 · 804 Inlägg

Nipton skrev:
provade idag med att koppla in basen rätt in i sterion med jag tyckte inte ljudet blev något bättre med det, iaf inte värt att dra en kabel för...

så de fårväl bli ett slutsteg...
såg ett för 895 kr på biltema
4*100 w borde egentligen räcka för en som vill kunna sitta i bilen o prata med folk samtidigt som man spelar smile

är inte ute efter något mega dunka utan bara så att det blir lite roligare att lyssna på musik i bilen

Hade du tänkt dig lägga runt 800-1000kr på ett steg så är begagnat det bästa. Kan få rätt ok steg för små pengar då.

trollfar1
19 augusti 2007 · 107 Inlägg

http://www.masterweb.se/subcategory.php … s&id=7

Där finns det bra steg för inte så jättemycket pengar smile Dock ligger frakten på mellan 150-250:- eller nåt sånt..

Nipton
19 augusti 2007 · 53 Inlägg

trollfar1 skrev:
http://www.masterweb.se/subcategory.php … s&id=7

Där finns det bra steg för inte så jättemycket pengar smile Dock ligger frakten på mellan 150-250:- eller nåt sånt..

De stegena var riktigt prisvärda jämfört med typ MDS grejor.
kan kanske vara värt att beställa där o få ett hyffsat slutsteg iaf man vill uppgradera någon gång.
ska åka o kolla på slutsteg i en bilsterioaffär i morgon o se vad de har för nått att erbjuda

beta
20 augusti 2007 · 804 Inlägg

trollfar1 skrev:
http://www.masterweb.se/subcategory.php … s&id=7

Där finns det bra steg för inte så jättemycket pengar smile Dock ligger frakten på mellan 150-250:- eller nåt sånt..

Det var inga dåliga fantasispeccar på dom. En nolla för mycket överallt, är snarare 2*50w än 2*500w tongue

kirre_nhl
20 augusti 2007 · 31 Inlägg

baaki skrev:

trollfar1 skrev:
http://www.masterweb.se/subcategory.php … s&id=7

Där finns det bra steg för inte så jättemycket pengar smile Dock ligger frakten på mellan 150-250:- eller nåt sånt..

Det var inga dåliga fantasispeccar på dom. En nolla för mycket överallt, är snarare 2*50w än 2*500w tongue

Hehe ja håller med där, det lär inte vara så mycket som dom påstår där.. 
Låter som värsting steg för det priset...
Jag litar nog mer på vad MDS säger än Novex...
Jag har ett MDS steg på 600W/300 RMS och driver 2x 12 tums JBL basar på 1000W/500RMS var, utan problem. Fast det steget kostade ca 3000:- Men man får iaf vad man betalar för...

snoddas
20 augusti 2007 · 1 142 Inlägg

gör som mig bara ja köpte en mds 12"are och slängde i sen så köpte ja ett slutsteg på clas ohlson på 600watt och ja kan spela bra med de och de låter inte skit heller....12an ligger på 600watt rms tror ja de va men det är oxå ett billigt och bra alternativ plus att man ej behöver grina spec om dom skulle sno de av en

Nipton
20 augusti 2007 · 53 Inlägg

snoddas skrev:
gör som mig bara ja köpte en mds 12"are och slängde i sen så köpte ja ett slutsteg på clas ohlson på 600watt och ja kan spela bra med de och de låter inte skit heller....12an ligger på 600watt rms tror ja de va men det är oxå ett billigt och bra alternativ plus att man ej behöver grina spec om dom skulle sno de av en

håller med dig, behöver inte vara något märkes slutsteg. men något 600w slutsteg hittade jag inte på claes ohlssons hemsida sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang