volvo turbo trasig?

okkar
21 augusti 2007 · 694 Inlägg

jonTe skrev:

granada75 skrev:
Men ville påpeka att pasta inte är lämpligt.

Kan jag hålla med om om man använder det rikligt.
Trycker det in på insidan, härdar och lossar träffar det turbinen och med lite otur får man skador.
En lite tunn "dutt" i ytterkant på kanten av grenröret/turbon man använda men med försiktighet.

granada75 skrev:
Även om det bara läcker när den är kall, Så finns det väl ändå en orsak till det?

Sant sant. Dock är det ett klurigt förband att få till och många bilar läcker nog där utan att ägaren märker av det och utan att det behöver påverka någonting.
Givetvis finns det ju gränser för hur mycket läck man skall tillåta....


granada75 skrev:
Ansllutningsytorna är inte längre plana, Och någon eller båda sidor har blivit skeva. I mina öron finns det en teori, Turbon har gått varm.

Så kan det vara och har det blivit ordentligt skevt blåser man gärna ut en ny packning oxo.


Min snurra (Volvo fläns mot SAAB-grenrör) sitter faktiskt helt utan packning.
Anledningen är att en adapter sitter imellan och att jag hade problem med att packningen hela tiden blåste.
Läcker lite vid kallstart men blir tätt varmt smile

tjenare alla bil kunniga japp som det är för dig är det för mig.. min sitter helt utan packning med..
och ja den läcker lite när den är kall inte när den är varm..och nej märker inget alls på bilen och hörs inget heller.. så kanske ska låta det vara? men om ja skulle byta så ska ja dit med en ny koppar packning eller en volvo orginal turbo packning eller?

och är det ett helvete att ta loss turbon eller ska ja göra som en annan skrev kapa bultarna och dra dit nya i så fall? men hur fan ska ja komma åttongue? inte direkt så kapen funkar.. bågfil dåtongue? tacksam för all hjälp.. mvh oscar

Frane
21 augusti 2007 · 27 Inlägg

Det sitter ingen packning orginal och kollar man på bilden så ser det inte ut att läcka så mkt eftersom det inte är sot runt om. Sen är det lätt att lossa turbon UTAN att kapa några bultar eller lossa plasten som är under. Det enda du behöver ta under i från är den understa skruven till downpipen och dem 2 skruvarna till oljereturen, så gjorde i af jag och jag lossade min turbo så snt som igår. Men om jag hade varit som dig så hade jag kännt på muttrarna till turbon så dem inte är lösa för det va dem på min turbo, och är dem det dra åt dem lite. För läcker det inte när det är varmt så kommer dem ju inte säga något på besiktningen heller.

Mvh Björn

Diesel bilar drar minst bensin!
okkar
21 augusti 2007 · 694 Inlägg

Frane skrev:
Det sitter ingen packning orginal och kollar man på bilden så ser det inte ut att läcka så mkt eftersom det inte är sot runt om. Sen är det lätt att lossa turbon UTAN att kapa några bultar eller lossa plasten som är under. Det enda du behöver ta under i från är den understa skruven till downpipen och dem 2 skruvarna till oljereturen, så gjorde i af jag och jag lossade min turbo så snt som igår. Men om jag hade varit som dig så hade jag kännt på muttrarna till turbon så dem inte är lösa för det va dem på min turbo, och är dem det dra åt dem lite. För läcker det inte när det är varmt så kommer dem ju inte säga något på besiktningen heller.

Mvh Björn

hehe ska testa detta för ska besikta i morgon. förra ägaren har sagt att alla fel som är på bilen ska han stå för så måste besikta bilen snabbt:P

okkar
22 augusti 2007 · 694 Inlägg

japp besiktade i morse gick igenom utan problem dock drog ja åt turbon innan satt aningen lös.. men tror den läcker kall än inte kollat.. men nu är det ny besiktigad ialf..

granada75
22 augusti 2007 · 177 Inlägg

okkar skrev:
japp besiktade i morse gick igenom utan problem dock drog ja åt turbon innan satt aningen lös.. men tror den läcker kall än inte kollat.. men nu är det ny besiktigad ialf..

Fantastiskt, grattulerar wink

Over and out!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang