Erfarenheter av Volvo 760

Only-volvo
11 september 2007 · 685 Inlägg

Vad har ni för erfarenhet när det gäller 760?
Nämn gärna för o nackdelar. Jag vet var den har för motor osv.
Så det behöver ni inte skriva. Tack på förhand.

No turbo shit - just real power!
Volvo 745 GLE "Slitvargen" (1988)
Ford Galaxy "Femtio nyanser av vit" (2001)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
11 september 2007 · 5 042 Inlägg

Du vet vad den har för motor. Då vet du det som är nackdelen med hela bilen egentligen.
Dom är kända för att strula med olje lekage mm

C H E V R O L E T <3
John87 Stolt Volvoägare
11 september 2007 · 4 913 Inlägg

Förutom att dom är som en tegelsten på 2 ton att köra?

Ska du "uppgradera" bil så skulle jag köra på en 940/960 eftersom du redan har en 740 smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
vullen Mr White
11 september 2007 · 1 072 Inlägg

Vet inte om de är lösa foder i 760ins motor oxå..Men på 264 så är de känt att foderna sjunker.

Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Aga_Diff Bärs!
11 september 2007 · 3 456 Inlägg

760 6'an är ju inte mkt å hurra för vad jag vet... Bilen i sej är ju nästan som vilken 740 som helst. Vad tänkte du för årsmodell? Pratar vi vanlig 760 eller 760 Tic kanske?

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
peppe_75
11 september 2007 · 10 Inlägg

det enda jag vet är att PRV-sexorna inte var dom bästa. Det var typ oljeläckage, svaga toppar å foder. Vad jag minns så blev motorerna något bättre från 87 eller 88. Sedan är det ju klart att mycket har att göra med hur ägaren/ägarna har tagit hand om motorn. Kolla extra noga att oljorna är regelbundet bytta och att motorn inte har kokat. Men varför inte egentligen byta till en 960, mycket fin bil med en bättre motor smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
11 september 2007 · 10 427 Inlägg

Finns ju tidiga 760 82-87 (eller nåt sånt), som ser ut precis som 740 82-89.
Men där 87-88 fick dom ju den blivande 940-fronten.

PRV-sexorna ska tydligen vara lite känslig när det gäller oljebyten.
500mils intervaller har jag läst ska vara rätt så viktigt.

Annars är det väl inga större konstigheter, V6:orna är väl
inte direkt snabbare än 740 GLE med B230E heller.

Men 760 är ju djävulskt billiga till skillnad från vanliga sugis-740s.

Dom tidiga tillverkades ju i Kalmar för övrigt (fränt).

steifan DR!FTT3KN!K3R
11 september 2007 · 10 427 Inlägg

Sen kan jag även hänvisa till Svenska Volvo 7-900 Klubbens forum.
Finns en del folk som har stor erfarenhet av 760s där smile

http://www.740klubben.se/ -> forum -> registering -> sök osv

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
John87 Stolt Volvoägare
12 september 2007 · 4 913 Inlägg

steifan skrev:
Annars är det väl inga större konstigheter, V6:orna är väl
inte direkt snabbare än 740 GLE med B230E heller.

Men 760 är ju djävulskt billiga till skillnad från vanliga sugis-740s.

Jag tror inte att man köper en 760 framför en 740 för att dom är snabbare.
760'n är ju mer utrustad vanligtvis, eftersom det togs som en lyxmodell till standard-40'n.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Only-volvo
12 september 2007 · 685 Inlägg

steifan skrev:
Finns ju tidiga 760 82-87 (eller nåt sånt), som ser ut precis som 740 82-89.
Men där 87-88 fick dom ju den blivande 940-fronten.

PRV-sexorna ska tydligen vara lite känslig när det gäller oljebyten.
500mils intervaller har jag läst ska vara rätt så viktigt.

Annars är det väl inga större konstigheter, V6:orna är väl
inte direkt snabbare än 740 GLE med B230E heller.

Men 760 är ju djävulskt billiga till skillnad från vanliga sugis-740s.

Dom tidiga tillverkades ju i Kalmar för övrigt (fränt).

Jag syftade inte direkt på fartresurserna, för där tror jag gle,n är snabbare. Det är vad jag har läst i alla fall. Jag var bara lite nyfiken på vad ni har för erfarenheter om 760in. Om ni tycker att den skiljer sig mycket ifrån 740 gle rent komfortmässigt bl a. Jag har inga planer på att göra mig av med 740in. Lätt att mecka med och sen så finns det ju delar överallt.

No turbo shit - just real power!
Ford Galaxy "Femtio nyanser av vit" (2001)
Volvo 745 GLE "Slitvargen" (1988)
Hoolmgren
12 september 2007 · 83 Inlägg

Köp från 88- om du ska ha en 760, då slipper du lösa foder. elektronisk insprut tillkom väl då också. 80 liters tank och multilinkbakaxel på sedanmodellen.

Desssa motorer tål inte vanskötsel på samma sätt som volvos 4-cylndriga motorer!

760 finns ju som Executive också, förlängd 16 cm efter B-stolpen.

Finns ju med 6-cylindrig turbodiesel från VAG också, var länge utsedd till europas snabbaste persondieselbil! smile

De är väl det jag vet om 760.

Senast redigerat av Hoolmgren (12 september 2007)

Bättre att stjärnan sitter bakom ratten än på huven.
good_year
12 september 2007 · 755 Inlägg

multi linken tåll inte att man leker med dom har byt 2 ggr sedan i våras. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang