Optimering utav ljud i en calibra

Myron_calibra
7 maj 2007 · 2 Inlägg

Köpte en begagnad calibra för ett tag sen med ett helt ok och som tur är fungerande ljud. Skriver det jag kan om det som sitter i, är inte så high på detta och det var svårt att hitta info.

2x Magnat special 200 (3 way / 4 ohm kompetabelt / 120/170 W) (på "hatthyllan") Hittar ingen mer info om dessa heller..

slutsteg - DLS classic 480 Magnat (4 x 60W @ 4 ohms / 4 x 75W @ 2 ohms / Fuse: 2 x 20A

Bas - Den hittar jag inte nånting om, vet inte ens vad det är för tum, tyvärr :( den ska i alla fall heta JBC ctx-250

Framhötgalare (i dörrarna), där sitter det ett par billiga 6 tummare från pioneer, ska byta dom hade jag tänkt, den vänstra gick sönder nyligen också :)

Vet inte om det är så noga med den klena infon men det jag behöver hjälp med är att få ett behagligare ljud i bilen. Speciellt med att ställa in slutsteget, det är ett 4 kanals steg som driver basen och de två bakre högtalarna, stereon kör dom där framme. Nu undrar jag hur man ska ställa in skiten för att få ett mer jämt och cleant ljud runt om i hela bilen, om det ens går? Jag kanske har för kassa grejer det vet jag inte.

Värt att tillägga är väl att det står 2 ohm stable och att slutsteget har 2x av dessa inställningar --> "rattar" Level (min - max) HPF (40 - 300 hz) LPF (40-300 hz). Knappar --> X-over (full-LPF-HPF) även ett tomt uttag för high input.

Vet inte direkt vad nånting utav det här innebär så jag vore väldigt tacksam för hjälp eller tips, ursäkta att det blev så långt..

Drönirettab
7 maj 2007 · 21 761 Inlägg

Det är viktigt att namnet på steget blir rätt skrivet.

http://cgi.ebay.de/Magnat-Classic-480-C … otohosting

Ser det ut så där på ditt steg?
Jag hittar inget steg som heter DLS Classic 480 Magnat, däremot Magnat Classic 480.

Heter basen verkligen JBC xtc-250, heter den inte JBL xtc-250?
Är det en vanlig baslåda eller är det ett rör?

Myron_calibra
9 maj 2007 · 2 Inlägg

Det är rätt steg ja, ursäkta om det blev fel..  det är möjligt att den heter JBL xtc-250, det är ett rör. Grejerna verkar komma från tyskland hela bunten.

lmoberg
9 maj 2007 · 542 Inlägg

Kör framsystemet och basen på steg och bakhögtalarna på stereon. Blir nog lite lättare att ställa in ljudet.

Isuck
28 september 2007 · 15 Inlägg

Myron_calibra skrev:
Köpte en begagnad calibra för ett tag sen med ett helt ok och som tur är fungerande ljud. Skriver det jag kan om det som sitter i, är inte så high på detta och det var svårt att hitta info.

2x Magnat special 200 (3 way / 4 ohm kompetabelt / 120/170 W) (på "hatthyllan") Hittar ingen mer info om dessa heller..

slutsteg - DLS classic 480 Magnat (4 x 60W @ 4 ohms / 4 x 75W @ 2 ohms / Fuse: 2 x 20A

Bas - Den hittar jag inte nånting om, vet inte ens vad det är för tum, tyvärr sad den ska i alla fall heta JBC ctx-250

Framhötgalare (i dörrarna), där sitter det ett par billiga 6 tummare från pioneer, ska byta dom hade jag tänkt, den vänstra gick sönder nyligen också smile

Vet inte om det är så noga med den klena infon men det jag behöver hjälp med är att få ett behagligare ljud i bilen. Speciellt med att ställa in slutsteget, det är ett 4 kanals steg som driver basen och de två bakre högtalarna, stereon kör dom där framme. Nu undrar jag hur man ska ställa in skiten för att få ett mer jämt och cleant ljud runt om i hela bilen, om det ens går? Jag kanske har för kassa grejer det vet jag inte.

Värt att tillägga är väl att det står 2 ohm stable och att slutsteget har 2x av dessa inställningar --> "rattar" Level (min - max) HPF (40 - 300 hz) LPF (40-300 hz). Knappar --> X-over (full-LPF-HPF) även ett tomt uttag för high input.

Vet inte direkt vad nånting utav det här innebär så jag vore väldigt tacksam för hjälp eller tips, ursäkta att det blev så långt..

Ser att du har 6 tums fram i bilen.. när jag mätte mina verka de som de va runt 5 tum å dessa vill jag gärna byta ut. Med andra ord passar 6 tums utan att man behöver förstora hålet för högtalarna? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang