Hur gjuta av befintliga stötfångare?

Jungmar
16 augusti 2007 · 847 Inlägg

Hejsan. Skulle behöva lite tips på hur jag gjuter av mina stötfångare. Jag vill göra en kopia som jag kan byta till om olyckan skulle vara färdig. Men jag vill inte att lacken på originalstötfångaren. Hur gör jag lättast en form som jag kan göra mina kopior i? gärna en läng till en guide

Sahlis
16 augusti 2007 · 103 Inlägg

Volvo_Emil skrev:
Hejsan. Skulle behöva lite tips på hur jag gjuter av mina stötfångare. Jag vill göra en kopia som jag kan byta till om olyckan skulle vara färdig. Men jag vill inte att lacken på originalstötfångaren. Hur gör jag lättast en form som jag kan göra mina kopior i? gärna en läng till en guide

Du springer till skroten och köper:P Så har du ett par du kan göra vad du vill me och lacka om om det behövs...

Better stay on the road, the road to heaven
Jungmar
17 augusti 2007 · 847 Inlägg

på vilken skrot hittar man stötfångare utan torkarhål samt med sportlää monterad på?

Nä, jag vill gjuta en kopia, bra om jag blir sugen på att modifiera lite också

Pixx
17 augusti 2007 · 87 Inlägg

Han menar nog att du köper ett par begagnade stötfångare på skroten som du sen gjuter av. För det kommer bli märke på dom du gjuter av.

Toby Skyline Stagea Club Sweden
17 augusti 2007 · 290 Inlägg

Men lilla vän, det kommer ju inte gå att gjuta av stötfångaren förstår du väl? Det är ju bara att köpa en beg på skroten och modifiera den om du vill...
Och räknar du med att krocka med den eftersom du vill gjuta av den?
Om du gjuter av den får du ju inga fästen....

Before anyone did anything, Elvis did everything...
Nissan Skyline R33 GTR "Miljöbilen" (1995)
Pixx
17 augusti 2007 · 87 Inlägg

toby88 skrev:
Men lilla vän, det kommer ju inte gå att gjuta av stötfångaren förstår du väl? Det är ju bara att köpa en beg på skroten och modifiera den om du vill...
Och räknar du med att krocka med den eftersom du vill gjuta av den?
Om du gjuter av den får du ju inga fästen....

Självklart kan han ju gjuta av den. Blir ju precis som en eftermarknads styling kjol i rent glasfiber där han själv får göra fästena.

Var ligger problemet med att gjuta av den menar du?

Jungmar
17 augusti 2007 · 847 Inlägg

toby88 skrev:
Men lilla vän, det kommer ju inte gå att gjuta av stötfångaren förstår du väl? Det är ju bara att köpa en beg på skroten och modifiera den om du vill...
Och räknar du med att krocka med den eftersom du vill gjuta av den?
Om du gjuter av den får du ju inga fästen....

orkar inte hålla på och plastsvetsa massor. att få tag i begagnade stötfångare har jag inget problem med. Men det funkar inte att blanda glasfiber och abs plast, hur gärna man än vill.
Detsutom så passar ändå inte fas2 fästena på en fas1 (V40)

NEXT
18 september 2007 · 49 Inlägg

Smeta på släppmedel på fronten å plasta på..
Sen smetar du släppmedel i pluggen du gjort och plastar i den..
Sen är det "bara" att göra resten av moddarna smile

volvonisse440 yrkeschaufför
18 september 2007 · 709 Inlägg

kan ju lova dej att det blir billigare att köpa från skroten.  men om du skulle vilja bygga en fet spojler så har jag ett oslagbart tips..
köp orginalet på skroten sen köper du lite fogskum och lägger på. ps det sväller och blir som frigolit och då kan du forma det precis som du vill och sedan tar du och plastar med glasfiber väv och spacklar tills det blir lent som ett barn ashel förstärk om det behövs sedan skrapar du bort all fogskum.. funkar kanoon kan jag lova dej big_smile lycka till

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
Pillevinken
19 september 2007 · 406 Inlägg

Nu kan jag dessvärre inte gå in på den sidan här ifrån så att jag kan leta upp länken. Men gå in på rejsa.nu och deras forum sök på glasfiber handboken. Riktigt matnyttig sådan

My way or the highway? I take both sideways
evilaudio
19 september 2007 · 16 195 Inlägg

volvonisse440 skrev:
kan ju lova dej att det blir billigare att köpa från skroten.  men om du skulle vilja bygga en fet spojler så har jag ett oslagbart tips..
köp orginalet på skroten sen köper du lite fogskum och lägger på. ps det sväller och blir som frigolit och då kan du forma det precis som du vill och sedan tar du och plastar med glasfiber väv och spacklar tills det blir lent som ett barn ashel förstärk om det behövs sedan skrapar du bort all fogskum.. funkar kanoon kan jag lova dej big_smile lycka till

förstår inte varför "alla" ska envisas me å hålla på me fogskum när de e skit.. ett helvete å forma,en massa lufthål etc.

kör me bonocell elle inotan  smile  finns på de flesta välsorterade båttillbehörsfirmor.
man behöver inte vänta på att nåt äckligt kladd ska torka sen slipper man alla luftbubblor. smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Bahuba Team Plåtskrammel Fårö
30 september 2007 · 53 Inlägg

Volvo_Emil skrev:
. Men det funkar inte att blanda glasfiber och abs plast, hur gärna man än vill.

Vist gör det de... Jag har gjort det.... Bara det att man borrar ett par hål i "orginalet" och pressar i glasfiber/polyester från både fram och baksida, pluss att man ruggar upp ytan på den med så fäster polyestret utan bekymmer... Har kört runt med min front i flertalet veckor i hög hastighet i stormande motvind utan att det sprukit, det messta går, bara man vill...

En länk om du vil göra ny som jag gått lite efter...

http://student.educ.umu.se/%7Eloekul98/ … Bygget.htm

Lycka till, hur du nu än bestämmer dig för att göra

Skjut inte upp till i morgon det din hustru kan göra idag.
Saab 9-3 SC Vector 1.9tid "293 parchment silver" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang