Turbo Till 1,3 liters fyra?

Hökan_T
18 oktober 2007 · 223 Inlägg

Halloj.

Tänkte ta mig tid o skruva ihop unon nu i vinter men letar turbo.
nu ha jag hittat en kille som har T3 samt T4 aggregat då e frågan är ett T3 agg förstort?
T4 tror jag e garanterat förstort men T3...

ja har inte så stor koll på vad som passar till vilken cubic på motor.

Nån som har något tips?   hmm


/Martin

Never Give Up Trying!
Audi S3 8L "IMOLA GELB" (1999)
THEBADGUY Gorgilus addictus
18 oktober 2007 · 4 737 Inlägg

Ju större desto bättre? wink

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Sharky
18 oktober 2007 · 10 287 Inlägg

Turbo dimensioneras rent principiellt efter den effekt man skall ta ut. 300Hkr på 1.5 liter motorn kräver lika mycket luft som 300Hkr på 5 liter motor.

Så börja med att berätta vilken effekt ni dimensionerar efter.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Hökan_T
18 oktober 2007 · 223 Inlägg

Sharky skrev:
Turbo dimensioneras rent principiellt efter den effekt man skall ta ut. 300Hkr på 1.5 liter motorn kräver lika mycket luft som 300Hkr på 5 liter motor.

Så börja med att berätta vilken effekt ni dimensionerar efter.


/Göran

Ja ligger väll på två hundra nu o alla prylar pallar väll 250hk möljigen tre hundra kommer inte ihåg hur d va..

så hade tänkt ligga där imellan

beror ju åxå på för med förra turbon ladda ja 1,9bar tänkte försöka ta ner det en aning nu så kanske agget håller lite längre.
hur är det med relationen mellan storlek på agg och fördröjningen på laddtrycket?
större turbo- högre varvtal för att få ladd??

/Martin

Senast redigerat av Hökan_T (18 oktober 2007)

Never Give Up Trying!
Audi S3 8L "IMOLA GELB" (1999)
jonTe
18 oktober 2007 · 5 710 Inlägg

Hökan_T skrev:
hur är det med relationen mellan storlek på agg och fördröjningen på laddtrycket?
större turbo- högre varvtal för att få ladd??

Japp.

För dina krav passar Mitsubishi TD04HL-15T  med 5:ans eller 6:ans avgashus rätt bra.
Lite smidig modern snurra som sitter som standard t.ex i 9-5 aero och räcker till 250 "produktionshästar".
360° lager gör att de tål möé laddtryck oxo.
För 300 är 6:ans eller rentav 7:ans avgashus lämpligt.

MVH Jonas
..............
audiS6Racing
18 oktober 2007 · 4 Inlägg

jonTe skrev:

Hökan_T skrev:
hur är det med relationen mellan storlek på agg och fördröjningen på laddtrycket?
större turbo- högre varvtal för att få ladd??

Japp.

För dina krav passar Mitsubishi TD04HL-15T  med 5:ans eller 6:ans avgashus rätt bra.
Lite smidig modern snurra som sitter som standard t.ex i 9-5 aero och räcker till 250 "produktionshästar".
360° lager gör att de tål möé laddtryck oxo.
För 300 är 6:ans eller rentav 7:ans avgashus lämpligt.

Så en T3 är inget att ha då? om nån har koll på hur dom ligger till storleksmässigt?

/Martin

bumpe Lastbilsmekaniker
18 oktober 2007 · 3 878 Inlägg

Annars har vi ju de gamla t25 aggen, sitter på 9000 2.3 ltt och 2.3 ftt med kortmotorn (runt 94 och framåt). Brukar hänga med uppåt en 250 hk och det finns ju hur många som helst = billigt big_smile

Sen ska tilläggas att Td04 aggen är bra mkt bättre i jämförelse, ska inte stickas under stolen med det!

jonTe
18 oktober 2007 · 5 710 Inlägg

audiS6Racing skrev:
Så en T3 är inget att ha då? om nån har koll på hur dom ligger till storleksmässigt?

Enligt mig är T3:or ett gammalt "grovhugget" stenåldersaggregat som borde stannat kvar på 1900-talet.
Kan inte kompressormappen i huvudet men det levererar väl luft till ungefär samma effekter jag nämde ovan beroende på vilken kompressor den utrustas med.

MVH Jonas
..............
Hökan_T
20 oktober 2007 · 223 Inlägg

jonTe skrev:

audiS6Racing skrev:
Så en T3 är inget att ha då? om nån har koll på hur dom ligger till storleksmässigt?

Enligt mig är T3:or ett gammalt "grovhugget" stenåldersaggregat som borde stannat kvar på 1900-talet.
Kan inte kompressormappen i huvudet men det levererar väl luft till ungefär samma effekter jag nämde ovan beroende på vilken kompressor den utrustas med.

Okay Men enligte mig ligger priset lagom till då beror det endast på hur långlivslängden är,

om ett TD04 håller längre eller ej då det är mkt dyrare.

Och om T3 skulle stanna på nittiotalet så kan d ju passa på en 80talare smile

Ja får väll köpa en och testa om det funkar o gör det inte d får ja väll byta....

Never Give Up Trying!
Audi S3 8L "IMOLA GELB" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang